עיקולי הבתים הופסקו: נחקרת הפרקטיקה של "חתימה רובוטית"

עובדים הודו בתצהיר כי חתמו על הודעות עיקול של מאות אלפי בתים אותם לא קראו ■ מי שאישרה מדי יום 500 הודעות עיקול: "המידע היחיד אותו וידאתי היה כי שמי ותפקידי נרשמו נכון"

משבר המשכנתאות בארה"ב מעמיק, כאשר התובעים הפדרליים ב-50 מדינות בארה"ב פתחו אתמול (ד') בחקירה משותפת, בטענה כי בנקים וחברות הפועלות בתחום המשכנתאות טיפלו שלא כראוי במסמכים והפרו את החוק במסגרת תהליכי העיקול של בתיהם של מאות אלפי בעלי בתים. עובדים של ארבעת המלווים הגדולים הודו בתצהיר כי חתמו על הודעות עיקול אותם לא קראו.

נציין כי להפסקת פעולות העיקולים, אשר הגיעו בשלושת החודשים האחרונים לשיא, יש פוטנציאל לעכב את ההתאוששות בשוק הדיור האמריקני ולפגוע בצמיחה הכלכלית, כאשר מיליוני בתים והבעלות עליהם נותרים בחוסר וודאות. נציין כי הנשיא אובמה כבר אמר כי הוא מתנגד לעצירת העיקולים.

חתמה על 500 מסמכים ביום - ומה שהיה לה חשוב היה איות שמה

מסמכים משפטיים שהגיעו היום (ה') לידי ה"פיינשל טיימס" מצביעים על כל שוולס פארגו , בנק המשכנתאות השני בגודלו בארה"ב, עשה שימוש ב"חתימה רובוטית". הבנק להבדיל ליריביו לא הפסיק את העיקולים. כעת מתברר כי וולס פארגו, ככל הנראה, עשה שימוש בפרקטיקה, אשר הביאה את יריביו לעצור את הליכי עיקול הבתים.

ב-9 במארס הוגשה לבית המשפט הצהרה של מי שזוהתה כסגנית נשיא לענייני מסמכי משכנתאות בוולס פארגו, אשר הצהירה כי חתמה על לפחות 500 מסמכים הקשורים בעיקולי בתים מדי יום בשמו של הבנק. סגנית הנשיא אמרה בהצהרתה כי "המידע היחיד אותו וידאתי היה כי שמי, Xee Moua, ותפקידי נרשמו נכון". כאשר נשאלה האם בדקה את נכונות הפרטים הנוגעים לקרן ולריבית שהבנק טען כי הלווים חייבים - צעד קריטי בפעולה משפטית של הבנק בבואו לעקל בית - ענתה הגברת מואה "לא בדקתי". ולמרות זאת חתמה על תצהיר כי יש לה "הכרות אישית עם הפרטים הקשורים לסכומי הכסף אותם חייבים הלווים לוולס פארגן". תצהיר זה שימש את הבנק כמסמך משפטי בתהליכי העיקול.

סגנית הנשיא הוסיפה כי הבינה שלפני שהמסמכים הגיעו לשולחנה הם נבחנו ע"י חברת עו"ד חיצונית. וולס פארגו סרב להגיב על התצהיר אך אמר כי רישומיו מראים כי "תצהירי העיקולים מדוייקים". "כאשר מצאנו חבר צוות שלא מילא אחר הפרוצדורות, תיקנו את מה שבוצע לא נכון. עד שהעניין יפתר, אנו צריכים לזכור כי התצהירים אינם מצביעים על עיקולים שבוצעו בטעות" הוסיף הבנק.

הבנקים מבינים שהם בבעיה

מנכ"ל JP מורגן, ג'יימי דיימון היה הראשון מבין הבנקאים הבכירים בארה"ב, שאמר אתמול (ד') כי הבנקים עלולים להיקנס ע"י התובעים הכלליים בעקבות האופן בו ניהלו בפועל את פרקטיקת העיקולים.

הבנקים בנק אוף אמריקה , JP מורגן ו-GMAC עצרו את פעילות עיקולי הבתים לאחר שלמדו על קיומה של ה-Robo Singners או המערכת לחתימה אוטומטית שהופעלה כחותמת גומי על אלפי מסמכי משכנתא ללא שבדקה את תוכנם המדוייק. התובעים הכלליים ב-50 מדינות בארה"ב פתחו בחקירה משותפת של העניין.

מניות הבנקים מובילות הערב את הירידות בוול סטריט, כאשר החשש הוא כי החקירה הפדרלית עלולה לפגוע בהם.

מחירי הבתים יעלו בטווח הקצר

הכלכלן הבכיר של דויטשה בנק בארה"ב אמר היום בראיון ברשת CNBC כי עצירת תהליכי העיקול ע"י הבנקים עשויה דווקא לתמוך בעליית מחירי הבתים בארה"ב בטווח הזמן הקצר. עם זאת ציין כי העצירה עלולה להביא בטווח הארוך יותר, כאשר העניין ייפתר ל"גל גואה" של מלאי הבתים, מה שיוביל שוב לירידת מחיריהם.

לדבריו "שוק הדיור מצוי במצב כל כך שברירי כיום, כאשר העיקולים והמכירות הבעייתיות מהווים כשליש מסך כל העסקאות שנערכות בשוק. אם יופסקו מכירותיהם של בתים אלו, אנו צפויים לראות את מספר העסקאות נופל לשפל הדומה למיתון שהיה בתחילת שנות ה-90'".

שפל בריבית המשכנתאות

בנוסף, היום דווח עוד כי הריבית על המשכנתאות בארה"ב נפלה לשפל של כמעט 40 שנה, ונותרה מתחת לרמה של 5% זה השבוע ה-23 ברציפות. הריבית על המשכנתאות ל-30 שנה, הנחשבת למשכנתא הסטנדרטית בארה"ב, ירדה בשבוע החולף לרמה של 4.19%, הרמה הנמוכה ביותר מאז החלה חברת מימון המשכנתאות המולאמת, פרדי מאק לפרסם נתון זה בשנת 1971. בשבוע הקודם היתה הריבית ברמה של 4.27%.

קיץ חם של עיקולים

כאמור, היקפם של עיקולי הבתים בארה"ב הגיע צבר תאוצה בחודשים האחרונים, כאשר בחודש ספטמבר עיקלו הבנקים יותר מ-100 אלף בתים - שיא של חודש אחד. לפי חברת ריאלטי טראק עלה שיעור העיקולים ב-3% בספטמבר.

במהלך הקיץ האחרון הוכנסו יותר מ-930 אלף נכסים להליכי עיקול וזה כולל גם הודעות על חדלות פרעון, עיקול או התראה מוקדמת. ברבעון ה-3 של השנה עוקלו בפועל לא פחות מ-289 אלף בתים - הכי הרבה מאז תחילת המיתון.

כמובן שהעיקולים צפויים לרדת לאחר החלטה של המלווים הגדולים בשוק המשכנתאות לעצור את ההליכים על רקע החקירה הבוחנת אם התפעול של המסמכים ברבות מהמכנתאות לא טופלו כראוי ואף אבדו.