"פישר לא יעלה הריבית; יעדיף צעדים אחרים לריסון הנדל"ן"

בגולדמן זאקס מכנים את עליית מחירי הדירות "ספקולטיבית" ■ האנליסטים מעריכים כי בניגוד לחודש שעבר, פישר לא יעלה הפעם את הריבית

בנק ישראל לא יעלה בסוף החודש את ריבית הבסיס במשק ובמקום ריסון מוניטארי יציג צעדים "מאקרו-יציבותיים" נוספים כדי לרסן את עליית מחירי הדירות. כך מעריכים כלכלני גולדמן זאקס לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר.

מדד ספטמבר עלה ב-0.3%, בעיקר בשל מחירי העגבניות שזינקו ב-74%. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 2.4% (מעל אמצע היעד הממשלתי), ובתקופה בה הפדרל ריזרב בארה"ב שוקל הרחבה מוניטארית נוספת בנובמבר ומטבעות השווקים המתעוררים - כולל השקל - עולים בשיעורים חדים מול הדולר, בגולדמן זאקס מעריכים כי בנק ישראל יתקשה להעלות החודש את הריבית.

כזכור, בחודש שעבר הפתיע הנגיד סטנלי פישר את השוק כשהעלה את הריבית ב-0.25% ל-2%. הוא עשה זאת בגלל העלייה המתמשכת במחירי הדיור ואותת בשבועות האחרונים כי ימשיך להעלות את הריבית כדי לרסן את שוק הנדל"ן. ביום ו' נודע כי גם בחודש אוגוסט נמשכה העלייה במחירי דירות חדשות, זה החודש ה-20 ברציפות, ובאוגוסט היא אף הואצה.

"העלאת הריבית בחודש שעבר הייתה מפתיעה", מודים כלכלני גולדמן זאקס בסקירה עדכנית שהוציאו ללקוחותיהם לאחר פרסום מדד ספטמבר. "הסיבה להעלאה הייתה מחירי הדיור המטפסים. עם זאת, בנק ישראל אותת כי הוא בוחן צעדים מאקרו-יציבותיים אחרים כדי למנוע עלייה ספקולטיבית במחירי הדירות. מדד ספטמבר שפורסם ביום ו' מקטין את הסבירות להעלאת הריבית במשק בסוף החודש".

הצעדים אותם גיבש בנק ישראל נחשפו בשבוע שעבר ב"גלובס", אולם מדובר בתוכנית מגירה אותה לא ממהר פישר לשלוף כל כך מהר. במקביל, גם האוצר בוחן מספר צעדים שאמורים לרסן את שוק הנדל"ן.

גולדמן זאקס מעריך כי הריבית במשק תמשיך לעלות באופן הדרגתי ותגיע ל-3.5% עד סוף 2011. במילים אחרות, הכלכלנים מעריכים שבנק ישראל ימשיך בתוואי של העלאת הריבית לסירוגין, ולא באופן רצוף מדי חודש.