מכירת מניות המדינה בבנק לאומי חוזרת לכנסת בשבוע הבא

חברי הכנסת אורון ויחימוביץ' מתנגדים ■ העובדים ידרשו לעגן את זכויות העובדים בהסכם לחמש שנים כתנאי למכירה ■ האוצר מקווה לסיים את המכירה עד סוף השנה

משרד האוצר יניח ביום שני הבא על שולחן ועדת הכספים את מכירת מניות המדינה בבנק לאומי. זאת במטרה לקבל את האישור ולסיים את מכירת המניות עד סוף השנה.

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, הסביר היום ל"גלובס" כי לאחר שבדיון הקודם בחודש יוני ביקש מהאוצר להיפגש עם עובדי הבנק, אחרי שאלו טענו כי לא התקיים עימם שום דיאלוג, והדבר התבצע, נקבע דיון בנושא לשבוע הבא. לדברי גפני, עוד לא ברור אם לאחר הדיון תתקיים הצבעה אם לאו.

באוצר מעריכים כי צפויה התנגדות למכירת המניות מצד חברי כנסת כמו חיים אורון ושלי יחימוביץ' ולכן החלו כבר במגעים עם יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני. יחימוביץ ואורון מתנגדים למכירת מניות המדינה מתוך אידיאולוגיה ומחשש שגרעין השליטה שיגובש בבנק יהיה מורכב מאנשי עסקים גדולים, "טייקונים" בשפתם, ובכך תגדל הריכוזיות במשק.

"לקנות מניות"

אורון אמר ל"גלובס" היום כי הוא סבור שאין זה נכון להפריט את לאומי עד הסוף. "המבנה הקיים עדיף, אף על פי ששלטון פקידים נחשב למילה גסה. אני בעד להשאיר את הנושא כמו שהוא. אם היה אפשר, הייתי אומר למדינה: 'קני חזרה מניות והיי לגורם משמעותי שמחזיק יותר מ-20% ממניות הבנק. אני מתכוון להצביע נגד ההחלטה". אורון ציין כי בכל מקרה צריך להבטיח את זכויות העובדים.

בשלוש עד חמש שנים הקרובות לא צפוי להתגבש גרעין שליטה בבנק לאומי, זאת עקב המגבלות הרגולטוריות המוטלות על מי שמבקש להיות בגרעין שליטה בבנק ועקב תהליך האישור הארוך בנק ישראל.

התנגדות נוספת למכירה צפויה מצד ועד עובדי בנק לאומי בראשות מירי רובינו, אשר יגייסו לעזרתם מספר ח"כים. את העובדים מייצג עו"ד רם כספי. הוועד ידרוש, כי עוד לפני מכירת מניותיה בבנק לאומי, המדינה, כבעלים הנוכחי, תעגן את זכויות העובדים הקיימות בהסכם הקיבוצי הקיים לחמש שנים, שייספרו מיום כניסת בעלים חדש לבנק. הסכם עיגון הזכויות הנוכחי פג בסוף 2010. לפי גורמים באוצר אין בכוונת שר האוצר יובל שטייניץ להתערב.

בנובמבר 2005, ערב המכרז הקודם, אישר שר האוצר דאז אהוד אולמרט למנכ"לית הבנק גליה מאור להבטיח לעובדים את עיגון זכויותיהם למשך חמש שנים. עם זאת, ההסכם משנת 2005 לא התייחס בצורה ברורה לשאלה מאיזה מועד יש לספור את חמש שנות העיגון: מרגע המכרז או מכניסת בעלים חדשים לבנק. לטענת העובדים, מאחר ושפרטת הבנק לא הסתיימה והבעלות לא הועברה, צריך לספור את חמש השנים שהובטחו רק מיום שייכנסו בעלים חדשים.

הנהלת לאומי מקיימת כעת מו"מ עם העובדים על כל תנאי ההסכם הקיבוצי כולל תוספות שכר ועיגון זכויות. דובר לאומי אמר כי "כשיהיה מה להודיע נודיע". לפי הערכות, אם לא תתקבל דרישת העובדים לעיגון זכויותיהם, תתקשה ועדת הכספים לאשר את מכירת המניות.

המדינה מחזיקה, באמצעות נכסים מ.י, ב-11.46% ממניות לאומי. 1.1% מהמניות יוקצו לעובדים כאשר תמכור המדינה את חלקה. שווי המניות בידי המדינה (בנטרול מניות העובדים) הוא 2.6 מיליארד שקל.