ההשקעה ביצירה בטלוויזיה תעמוד על 230 מיליון שקל בשנה

זאת עם המעבר לרישיונות, במקרה שיהיו 3 ערוצים מסחריים שמפעיליהם הם הזכיינות הפועלות היום בערוצים 2 ו-10 ■ כחלון יציע מחר מבנה פרוגרסיבי חדש להשקעת הזכייניות בסוגה עילית

היקף ההשקעה ביצירה הישראלית בטלוויזיה המסחרית יעמוד על כ-200-230 מיליון שקל בשנה עם המעבר לרישיונות - זאת במקרה שהשוק יכלול 3 ערוצים מסחריים, שמפעיליהם הם הזכייניות הפועלות היום בערוצים 2 ו-10.

ל"גלובס" נודע כי במסגרת חוק הרשות השנייה החדש, לפיו הטלוויזיה המסחרית תעבור לשיטת רישיונות, יהיה מבנה ההשקעה ביצירה הישראלית פרוגרסיבי, ויתבסס על סכום השקעה גדל בהפקות סוגה עילית, המבוסס על אחוז מהכנסות הזכייניות. את המבנה החדש יציע משרד התקשורת בהתבסס על מודל שהציעו ארגוני היוצרים.

שוק היצירה הטלוויזיונית, הניזון כיום משני ערוצים, נאמד ב-260 מיליון שקל - גובה המחויבויות לכל הפחות - כאשר ההשקעה של זכיינות הטלוויזיה המסחרית, ובעיקר של ערוץ 2, עולה על הנדרש ממנה כחוק.

סכום זה אמור היה לגדול עד לשנת 2015, בהתאם להתחייבויות של קשת ורשת במכרז והכנסותיהן העולות. אלא שהחוק החדש צפוי להיכנס לתוקפו בשנת 2012-2013, ועל-פי המוצע היום כל גוף שיבקש רישיון לא יצטרך להשקיע יותר מ-50 מיליון שקל.

גם גוף חדש שיבקש ערוץ לא היה אמור להגדיל משמעותית את השוק, לאור העובדה שהוא היה נהנה מהגנות ינוקא. על כן, בשנתיים הראשונות תרומתו לשוק היצירה היתה עומדת רק על 25 מיליון שקל בשנה. משמעות הדבר היא כי אם יכלול השוק 3 ערוצים - של קשת, רשת וישראל 10 - יצנח השוק ל-150 מיליון שקל בלבד ויאבד מאות מיליוני שקלים שהיו יכולים להיות מנת חלקו לו היה נמשך מצב הזיכיונות עד לשנת 2015.

שר התקשורת משה כחלון והצוות המקצועי של המשרד הסכימו, לאחר פגישה עם נציגי ארגוני היוצרים, לאמץ מודל חלופי לזה שהוצע בחוק מלכתחילה. על-פי מודל זה, ככל שההכנסות של כל אחד מהערוצים יעלו - יגדל אחוז ההשקעה שלהן ביצירה הישראלית המכונה סוגה עילית.

היוצרים הגישו מבנה שלפיו הכנסות של עד 500 מיליון שקל לערוץ יביאו להשקעה של 17% מהן ביצירה, וכך בהדרגה עד חובת השקעה של 30% במצב הכנסה של 700 מיליון ומעלה.

אולם, לאור מגעים בין הצדדים הוחלט לשנות את המודל, ובמהלך היום יגובש מבנה אחר. יחד עם זאת, כאמור, הבסיס למודל המחודש יהיה ניסיון לשמור על השקעה של כ-230 מיליון שקל בכלל השוק, זאת בהסכמת משרד התקשורת.