לשבור את המיתוסים: בבורסת ה-AIM הסחירות לא נמוכה

פירמת רו"ח Pwc במחקר מקיף על הבורסה המשנית באנגליה: הסחירות לא נמוכה ויש מחקר אנליסטי ■ הצלחת ה-AIM תהיה מאוד חשובה לשוק העבודה ולצמיחת הכלכלה באנגליה"

פעם, לפני מספר שנים, כמעט כל חברה ישראלית קטנה עד בינונית שקלה להפוך לציבורית בבורסה המשנית באנגליה, ה-AIM. חלק מאותן חברות הגשימו את חלומן, אך מספר שנים מאוחר יותר הן - וציבור משקיעיהן - התעוררו לסיוט. מניות של חלק ניכר מהן התדרדרו לתהום, ציבור המשקיעים מחק מאות מיליוני דולרים על השקעותיו, ופלטפורמת המסחר הבריטית איבדה מיוקרתה.

כך, אם בשנת 2007 הונפקו בבורסה המשנית 284 חברות שגייסו סכום מצטבר של 16.2 מיליארד ליש"ט, הרי שאשתקד מדובר היה רק על 36 הנפקות וסך גיוס של 5.5 מיליארד ליש"ט. בנוסף, מספר החברות שנותרו ב-AIM עומד כרגע על 1,204 לעומת 1,694 בימיה היפים יותר.

בימים אלו מלאו 15 שנה להקמת ה-AIM, ולכבוד המאורע פרסמה פירמת רואי החשבון Pwc בשבוע שעבר מחקר מקיף שמטרתו להסביר כיצד יכולה בורסת המשנה הבריטית להתאושש ולחזור ולהוות פלטפורמה מתאימה לגיוסי הון עבור חברות צמיחה. תחת הכותרת הדי מבטיחה "Securing AIM's future", מציינים כותבי המחקר כי "כשהאקלים הכלכלי לא ברור, הצלחת ה-AIM תהיה מאוד חשובה לשוק העבודה באנגליה ולצמיחת הכלכלה במדינה". לא פחות ולא יותר.

דיוויד סנל (David Snell), ראש מחלקת AIM בפירמת הרו"ח, מציין בתחילת דבריו במחקר כי "ה-AIM הגיעה לצומת דרכים גורלית בתולדותיה, ולא ברור האם תמשיך להוות בית עבור חברות צמיחה, ואם כן - כיצד". לכן, בחנו האנליסטים של Pwc מספר מיתוסים שנוגעים לבורסה, ותוך כדי ביצוע המחקר הצליחו לנפץ חלק מהם.

סימנים של תקווה

Pwc מבססת את הערכותיה האופטימיות (פרטים בהמשך) על סימנים המלמדים על התאוששות הבורסה. מספר ההנפקות הראשוניות שבוצעו עד סוף ספטמבר האחרון גבוה מזה של 2009 כולה, והדבר בא לידי ביטוי גם בהיקף הגיוס של ההנפקות המשניות. בנוסף, מדד AIM 100 - המשקלל את תשואותיהן של מאה החברות הגדולות בבורסה - עלה מתחילת השנה ועד סוף ספטמבר בשיעור של 21%, בעוד מדד FTSE Small cap עלה רק בשיעור של 4% ומדד המניות הכללי של FTSE עלה בשיעור של 11%.

נכון מול לא נכון

לא מעט ביקורת הופנתה בשנים האחרונות כלפי ה-AIM. טענו כי היא נהנית מרגולציה נוחה, מתאפיינת במחזורי מסחר נמוכים שמקשים על קנייה ומכירה של מניות ומכיסוי אנליסטי מוגבל. Pwc בחנו מיתוסים אלו והצליחו לנפץ את חלקם.

נתחיל במחזורי המסחר הנמוכים. Pwc הגיעה למסקנה כי מחזורי המסחר ב-AIM אינם נמוכים מאלו של פלטפורמות מסחר אחרות ברחבי העולם, המיועדות לחברות קטנות עד בינוניות (ראו גרף). "מחזור מסחר הוא פונקציה של גודל החברה ולא של פלטפורמת המסחר", נכתב במחקר.

למסקנה דומה הגיעו כותבי המחקר בבואם לבחון את מידת הכיסוי האנליסטי. "גם היקף הכיסוי הוא פונקציה של גודל החברה", כותבים האנליסטים של Pwc, ומוכיחים בגרף המצורף כי היקף הכיסוי בחברות של מדד AIM 100 אינו שונה מזה של החברות הכלולות ב-FTSE Small cap.

המיתוס הבא שנבחן הוא האם ה-AIM נהנית מרגולציה נוחה יותר, שמקלה על החברות המונפקות והנסחרות בה (למשל, הן אינן מחויבות לפרסם דו"ח כספי מדי רבעון אלא מדי חצי שנה, וה-NOMAD - בנק השקעות שמשמש כיועץ ממונה עבור החברה - הוא זה שמפקח עליה).

ובכן, במקרה זה טוענת Pwc כי המבנה הרגולטורי תחתו פועלת ה-AIM יוצר איזון בריא בין רגולציה שמכבידה לכזו המקלה. "עצם העובדה שה-NOMAD הוא הרגולטור בעיני החברה, אין פירושה שה-AIM אינה מפוקחת", נכתב במחקר.

עם זאת, מציינת Pwc כי "עדיף להן לחברות שנסחרות ב-AIM לחשוב ולהתנהג כאילו הן נסחרות ברשימה הראשית (Main Market). שינוי התנהגותי זה יבדיל בין חברות טובות ללא טובות".

שלושה תסריטים לעתיד לבוא

בבואם לבחון כיצד ייראה העתיד של ה-AIM, מפרטים האנליסטים של Pwc שלושה תסריטים - עלייה בפעילות, סטגנציה או ירידה בפעילות.

עלייה בפעילות, ובמילים אחרות חזרה למסלול של צמיחה, הוא התסריט המקובל יותר בעיני כותבי המחקר, וזאת בעיקר על רקע הגאות בשוקי ההון. "ה-AIM לא תחזור לימי תהילתה, אך יש הרבה סימנים שפעילותה לא תמשיך לדעוך", הם מעריכים.

לעומת זאת, אם ההתאוששות הכלכלית תמשיך להיות שבירה, ה-AIM עלולה להיכנס לתקופה ארוכה של סטגנציה, ובמקרה הגרוע יותר - תחרות גוברת מצד פלטפורמות מסחר דומות אחרות והמשך האטה כלכלית, יצרו ענן כבד מעל המשך קיומה.

פלייטק: החברה הבינלאומית הטובה ביותר ב-AIM ל-2010

פלייטק, מפתחת הפלטפורמות מבוססות התוכנה עבור אתרי הימורים מקוונים, זכתה בשבוע שעבר להרבה כבוד. החברה, שבשליטת המיליארדר הצעיר טדי שגיא, נבחרה לחברה הבינלאומית הטובה ביותר מבין החברות הנסחרות ב-AIM לשנת 2010. שופטי התחרות ציינו לטובה את שיעורי הצמיחה של החברה, שכרגע עומד שווייה על 1.6 מיליארד דולר, והיא למעשה החברה הישראלית הגדולה ביותר שנסחרת בשוק ההון הבריטי.

מור וייזר, מנכ"ל החברה, ציין כי "תואר זה מעיד על רמת העבודה יוצאת הדופן של עובדי פלייטק ושותפיה". יו"ר פלייטק, רוג'ר וויטרס, ציין כי "אנו רואים עצמנו כחברה הנסחרת ברשימה הראשית של בורסת אנגליה (Main Market) ונוהגים בהתאם".