באפט: "רכישת בראקשייר האת'וואי - הקנייה הטיפשית בחיי"

המיליארדר בעל השליטה בחברה כינה את החלטתו ב-1964 כ"טעות גסה בסך 200 מיליארד דולר" ■ נקמתי במנהל שרצה לרמות אותי בשמינית הנקודה

"רכישת ברקשייר האת'וואי -הקנייה הטיפשית בותר של מניה שביצעתי מעולם", כך אומר היום אחד האנשים העשירים בעולם, וורן באפט ברשת CNBC וכינה את החלטתו בשנת 1964 לרכוש את חברת הטקסטיל כ"טעות גסה בסך 200 מיליארד דולר". ההחלטה שלקח ניצתה בשל דחף דווקאי לנקום במנכ"ל אשר ניסה לרמות את באפט ולהוציאו מהעסקה כשהגיש הצעה הנמוכה בשמינית הנקודה מהמחיר בו היה מוכן באפט למכור לו את המניות ואשר הוסכם ביניהם.

באפט חשף את הסיפור בתגובה לשאלתה של בקי קוויק בסדרה שערכה הרשת במסגרת התוכנית סקווק בוקס על הטעויות הגדולות ביותר בהם מודים המשקיעים המצליחים ביותר בעולם.

לדבריו הכל החל בשנת 1962, עת ניהול שותפות קטנה בשווי של כ-7 מיליון דולר, כיום קוראים לזה קרן גידור. והנה מצאתי את המניה הזולה הזו במונחי הון שוטף, אך זו היתה מניה של חברת טקסטיל שהידרדרה במשך שנים. במקור זו היתה חברה גדולה אך הם סגרו מפעל אחד אחר השני. בכל פעם שסגרו מפעל, הם רכשו בכסף את מניותיהם. אני הבנתי שהם עומדים לפני סגירה וכי נותרו להם רק עוד מספר מפעלים, וכי הם מתכוננים לסגור עוד אחד. הבנתי שאם אקנה את המניה - אציע להם אותה לאחר שיסגרו את המפעל וארוויח רווח קטן.

אז התחלתי לקנות את המניה. וב-1964 החזקנו כבר בלא מעט ממניות החברה, ושבתי לבקר את מנהל החברה שאמר לי, מר באפט, בדיוק מכרנו כמה מפעלים ויש לנו כסף עודף, אנו מתכוונים להגיש הצעת רכש. באיזה מחיר אתה מציע את המניות שברשותך? ואני עניתי 11.5 דולר, והוא שאל אותי האם אתה מבטיח שתתן לי אותן בתמורה ל-11.5 דולר, ואני עניתי - יש לך את מילתי אם תקנה אותן תוך זמן קצר. וחזרתי לאומהה.

לאחר מספר שבועות הגיע אלי בדואר הצעת רכש מברקשייר האת'ווי (באפט שולף את המכתב ומציג אותו לבקי קוויק) ובו מחיר של 11 ושלוש שמיניות, (11.375 דולר). זה הרגיז אותי, אז יצאתי לשוק והתחלתי לקנות את המניה, וקניתי את השליטה בה ופיטרתי את מר סטנטון המנהל. אם הוא היה נענה להצעתי ב-11.5 דולר הוא היה מקבל את המניות שלו.