שטייניץ בנאום מיליטנטי: "אוצרות הטבע שייכים לעם ישראל; לא ניכנע ללחצים; הדפנו איומים אמריקנים"

אתר "גלובס" העביר בשידור חי את נאום שר האוצר ■ "יש אפשרות שקידוחי הגז יהיו בסדרי גודל של מאות מיליארדים - אך צריך להיזהר מ'המחלה ההולנדית'"

שר האוצר יובל שטייניץ נאם היום (ג') בוועידת אנרגיה ועסקים 2010 בכפר המכביה ברמת גן. אתר "גלובס" העביר בשידור חי את נאומו של שטייניץ.

"ראיתי שצרכתם הרבה גז והרבה אנרגיה ביומיים האחרונים", אמר שטייניץ בתחילת דבריו לנוכחים באולם. הוא התייחס מיד לסוגיית תמלוגי הגז והנפט על רקע עבודתה של ועדת ששינסקי ואמר: "לאחר 60 שנה של שקט ושל אי עיסוק בנושא, הסבו תשומת לבי לחוק הנפט המיושן והחלטתי שהגיע הזמן לטפל בנושא הזה. אני אומר זאת בצורה ברורה: ועדת ששינסקי היא ועדה מאוד מכובדת ובכירה ותוך פחות מחודש היא תגיש את דו"ח הביניים שלה.

"אנחנו במשרד האוצר בעד המשק הפרטי והיזמות. מקובל עליי שמי שהשקיע ומי שחיפש ומי שיגע ומי שלקח סיכונים, צריך גם להרוויח רווח סביר וראוי. זה העיקרון שמנחה שוק חופשי כמו מדינת ישראל. אין לי שום כוונה לסטות מהעיקרון הזה. אבל גם אזרחי מדינת ישראל צריכים ליהנות מאוצרות הטבע של מדינת ישראל ואין שום סיבה לגזול מהמדינה את מה שמגיע לה.

"ארץ ישראל שייכת לעם ישראל ואוצרות הטבע שלה - עם כל הכבוד לשוק הפרטי - שייכים לעם ישראל". שטייניץ זכה בשלב זה למחיאות כפיים מהקהל. אם המדינה נהגה ברשלנות ובחוסר תשומת לב במשך 60 שנה, תפקידי כשר אוצר לטפל בזה באחריות, במקצועיות ובלי פופוליזם. הנחתי את ועדת ששינסקי לפתוח דיוניה לכל ארגון או גוף שיש לו עמדה מעניינת בעניין, ולכן גם הדיונים התארכו.

"אנחנו בנושא הזה לא ניכנע ללחצים ולאיומים מכל סוג שהוא. אמרתי לנציג של אחת מחברות הגז: 'תשמע, אני כמו עורך דין, שיש לו לקוח אחד עם חובת נאמנות של 100% ללקוח. הלקוח שלי זו מדינת ישראל'".

דין ישראל כדין נורבגיה

שר האוצר נשא נאום לוחמני למדי והשווה את הדיון הציבורי בישראל למצב במדינות נאורות אחרות: "ישנן בדיון הציבורי 2 טענות, שלא היו ראויות לצערי להיאמר: טענה בקשר לגובה התמלוגים והמסים הכולל וטענת הרטרואקטיביות. אני לא מתייחס לתוצאה הסופית. עזות מצח בעיניי לטעון שאזרחי ישראל אינם אמורים ליהנות מאוצרות הטבע כמו אזרחי ארה"ב או בריטניה, הולנד או נורבגיה.

"הטענה השנייה, שגובלת בהטעיית הציבור, היא טענת הרטרואקטיביות, משתי סיבות: ראשית, בבריטניה, באלסקה, באריזונה, בהולנד ומדינות אחרות שינו בעשרות השנים האחרונות מספר פעמים, לכאן או לכאן, את המסים והתמלוגים על תגליות גז ונפט. כך שבמובן הזה אין שום סיבה לטעון שישראל לא יכולה ולא אמורה לשקול לפעול כפי שפעלו מדינות דמוקרטיות מכובדות אחרות.

"שנית, אפשר להעלות טענה כזאת על כל מס שמשתנה רטרואקטיבי דוגמת מס חברות. מעולם לא שמעתי את הטענה של רטרואקטיביות על הורדת מס החברות, אותו אנחנו עומדים להוריד בצורה משמעותית בשנים האחרונות. אם אנחנו נעלה את מס החברות מתישהו, הוא יעלה רק לגבי חברות חדשות? לטבע או צ'ק פוינט הוא לא יעלה? לא יעלה על הדעת".

שר האוצר שלח גם רמז עבה לנובל אנרג'י, שאיימה כי אם ישראל תעלה את התמלוגים אזי הממשל האמריקני עלול לקחת את הנושא לבית דין בינלאומי באירופה, ואמר: "שום בית משפט בעולם לא יגיד לישראל לא לעשות מה שכבר בוצע באנגליה ובארה"ב".

לא מפחד

שטייניץ דחה באופן ברור את ניסיונות ההפחדות מצד חברות הנפט והגז, הטוענות חדשות לבקרים כי העלאת התמלוגים תבריח מישראל משקיעים זרים.

"אני לא מקבל את רמת ההפחדה", אמר שטייניץ. "ברור שיש נקודות מבט שונות ויש מחלוקות אבל הדיון חייב להיות ענייני. אין להלך אימים על הממשלה, על הכנסת ועל הציבור. אנחנו שומעים איומים ולחצים אמריקניים, איומים על פנייה לבתי דין בינלאומיים, איומים כי האיראנים או הלבנונים איכשהו ישתלטו על כל השוק ואז הכסף מהגז היריב יופנה למטרות נגד המדינה. לאיומים האלה אין מקום והשפעתם שולית".

בהמשך הבהיר שטייניץ: "אני לא מתלהם מול אנשי עסקים; אין לנו משק בלי התעשיינים ובלי היזמים".

שר האוצר דיבר גם על "המחלה ההולנדית", כלומר ייסוף המטבע המקומי בעקבות ייצוא אוצרות טבע לחו"ל, מה שגורר פגיעה בייצוא בתעשיות אחרות ולעלייה באבטלה. לדבריו, "אנחנו טרם יודעים מה יהיה נפחם הכולל של תגליות הגז והנפט בים התיכון. ישנן השערות ותחזיות אבל מדובר גם על אפשרות שזה יעבור לסדרי גודל של מאות מיליארדי דולרים. ההיסטוריה מלמדת שיש גם השלכות שליליות על גילויי ענק כמו 'המחלה ההולנדית' - גילויי הגז גרמו לפגיעה קשה בתעשייה ובכושר התחרות של ההולנדים. זו עוד סיבה מדוע הפרופורציות בין נתח המדינה והציבור לבין נתח היזמים צריכות להיות סבירות יותר".