הסינדרלה של המגזר הביטחוני: כך צמחה סטאר-נייט ב-700%

סטאר נייט, המפתחת מוצרים למגזר הביטחוני, עברה מהפך לא קטן ■ פיתוח מתמשך של מוצרים חדשים ושיווק אגרסיבי צפויים להמשיך ולדחוף את החברה קדימה

הסיפור של סטאר נייט , שתיכף תגלשו לתוכו, הוא סיפור סינדרלה. חברה קטנה, שעד לפני עשור הייתה על סף פשיטת רגל, ואז הצטלבה דרכה עם יזם בעל חוש עסקי מפותח ומוטיבציה רבה שהפשיל שרוולים ותוך מספר שנים הפך אותה להבטחה גדולה. וההבטחה הזו באה לידי ביטוי בהתנהגות המניה - הכפלת שווי החברה פי שבעה תוך שנתיים ופוטנציאל נוסף לא קטן לעליות נוספות במחיר המניה.

מה החברה עושה?

סטאר נייט, על צורותיה השונות חיה ובועטת כבר 28 שנה אך הוותק של החברה במתכונתה הנוכחית קצר יותר - עשר שנים. בעברה נקראה החברה "אורליל" עד אשר נרכשה השליטה בה בידי מוטי סלומון, בעברו הרחוק יהלומן ששיקם אותה.

סטאר נייט מוגדרת היום כחברת החזקות ודרך מספר לא קטן של חברות בנות, פועלת בשלושה תחומים עיקריים ושלושתם משרתים את המגזר הביטחוני. חברת הבת - אס.די.אס, חברה ציבורית אף היא (נקראה בעבר "מגם") ונסחרת לפי שווי של 26 מיליון דולר, עלייה 233% בשנתיים האחרונות.

תחום הפעילות הראשון הוא פיתוח מערכות ומוצרים אלקטרו אופטיים לראיית לילה המבוססים על הגברת אור הכוכבים. מערכות אלו מיועדות לחייל הבודד וכשמן כן הן - מערכות שמשפרות את יכולת הראייה בשעות החשכה.

שני הלקוחות העיקריים של החברה בתחום הם צבא הודו ומשרד הביטחון, וסלומון אף מגדיר את סטאר נייט כמונופול בתחום עבור הצבא ההודי.

תחום הפעילות השני הוא השבחת כלי טייס ומערכות מוטסות, וזו מתבצעת דרך החברה הבת "ראדום" שבמשרדיה הישנים ממוקם כיום מרכז העצבים של סטאר נייט. השבחה פירושה לקיחת מסוק ערום, ובנייתו מחדש (למסוק תקיפה או צילום או סוגים אחרים) בהתאם לדרישות לקוח (Tailor Made). תחום פעילות זה כולל גם פיתוח מטעדים (מצלמות אוויריות או קרקעיות) שמיועדים לתצפית ואיסוף מודיעין בזמן אמת, פעילות זו עדיין מצויה בשלבי הקמה.

לקוחות החברה בתחום הם בעיקר ממשלות וגופים ממשלתיים וביטחוניים בארץ ובחו"ל או לחילופין חברות וגופים גדולים בתחום האווירונאוטי.

תחום הפעילות השלישי הוא ייצור ושיווק של מוצרי בטיחות, החל ממצנחים, מכנסי תאוצה לטייסים, רתמות, דרך סירות, אסדות הצלה, חגורות הצלה וכלה במיכלי דלק מגומי. הלקוח העיקרי של החברה בתחום הוא משרד הביטחון.

אופי הענף והתחרות בו

באופן כללי, סטאר נייט פועלת בתחום הביטחוני, תחום שמצד אחד מאופיין ביציבות אך מנגד הביקושים בו לפיתוחים חדשים רק גדלים עם הזמן.

הביקוש למערכות ראיית לילה (שמיועדות בעיקר לטייסי מסוקים) הולך וגדל במהלך השנים האחרונות, וזאת עקב שינויים בתורות הלחימה של צבאות שונים בעולם, שבעטיים הולך וגדל הדגש על שיפור יכולות לחימה בשעות הלילה, בין היתר, בשטחים עירוניים.

לסטאר נייט יש מספר מתחרים בתחום בארץ ובחו"ל, ועובדת היותה ישראלית מהווה עבורה יתרון תחרותי בשל הניסיון המבצעי שנצבר בצה"ל בשימוש במוצריה ועמידתה בדרישותיו. מתחרותיה הישראליות בתחום הן ITL (שהשליטה בה נרכשה לאחרונה בידי אלביט מערכות), פלסאינטקו ומפרולייט, ואילו מתחרותיה הזרות הן OIP, Litton Systems, ו-ITT Night Vision. החברה נחשבת למספר שלוש בעולם בתחום.

תחום הפעילות השני השבחת כלי טייס ומערכות מוטסות - מושפע מהמצב הכלכלי והפוליטי ברחבי העולם, ומתקציבי הביטחון של מדינות. צמצום תקציבים עשוי דווקא להגדיל את שוק ההשבחות שכן השבחת כלי טיס מהווה מענה זול יותר לצרכים הביטחוניים של מדינות לעומת ייצור ורכישת כלי טייס חדשים.

בארץ מתמודדת החברה מול תחרות מצד גופים ביטחוניים (כמו התעשייה האווירית), ואילו בחו"ל מתחרותיה הן ענקיות דוגמת לוקהיד מרטין, בואינג, Thales ו-Bae.

לבסוף, בתחום הפעילות השלישי - ייצור ושיווק של מוצרי בטיחות - אין לחברה מתחרים מקומיים, והעובדה שמפעל החברה בתחום שוכן ביישוב ציפורית, המוגדר כאזור פיתוח א', מזכת את סטאר נייט בעדיפות במכרזים ממשלתיים. השוק העולמי בתחום רווי בתחרות, ולכן מקשה על סטאר נייט בחדירתה לשווקים בינלאומיים.

"אנו עומדים להפוך מחברה קטנה לבינונית"

שאנו נכנסים למשרדי סטאר נייט בפתח תקווה אנו מתקשים להתעלם מהמבנה בו הם ממוקמים. משרדי החברה בנויים על שלד של מטוס פרטי מדגם 747 שהיה שייך לאידי אמין, מי שהיה בעברו שליט אוגנדה. הרצפה בכניסה מוארת - כאילו או טו טו עומד לנחות בה מטוס - והתחושה באוויר - תרתי משמע - היא שעוד רגע תופיע דיילת ותבקש מכם לחגור חגורות וליישר מושבים.

ואכן, המסלול אותו עברה סטאר נייט במהלך חמש השנים האחרונות די דומה לנסיקה. מוטי סלומון, מנכ"ל ובעל השליטה, רכש את החברה כשזו עמדה על סף פשיטת רגל. "צריך להאמין במה שאתה עושה", מסביר סלומון את סוד המהפך של החברה. ואכן, "האמונה" של סלומון באה לידי ביטוי בתוצאות החברה (ראו גרף).

המטרה של סטאר נייט, כפי שמגדירה סלומון, הוא לתת ללקוחותיה פיתרון כולל - החל ממשקפות לחייל הבודד ועד עיצוב מסוקי משימה. לשם כך שמה החברה דגש רב על שיווק, והרבה שיווק. "השיווק האגרסיבי, בין היתר, הוא שהביא את החברה למקומה הנוכחי". השיווק המאסיבי הקפיץ את סטאר נייט מספר מדרגות, ואם בעבר יכלה להשתתף במכרזים בשווי של מיליוני דולרים בודדים, כיום יכולה החברה להשתתף במכרזים של עשרות מיליוני דולרים.

נכון לתום הרבעון השני, צבר ההזמנות של החברה עומד על כרבע מיליארד שקל, ולדברי סלומון "זהו נקודת החוזק העיקרית של החברה. במהלך השנה וחצי הבאות אנו רק צריכים לספק את הסחורה".

ואם כבר באספקה עסקינן, סלומון מודה שמפעלי החברה מתקרבים למימוש מלוא כושר הייצור, ולכן - לאור הגידול החד בצבר ההזמנות - החברה מתכננת לבנות קווי ייצור חדשים, ולכן מגייסת מנהלי קווי ייצור. סלומון, אגב, מתוך אידיאולוגיה, דואג למקם את מפעלי החברה בפריפריות.

סלומון מתחרה, בין השאר, באלביט מערכות, ולכן קשה לו במהלך הראיון להתעלם מאסטרטגיית הרכישות של האחרונה. "החברות הבינוניות - שמוכרות בקצב של מאה מיליון דולר בשנה - נעלמו מהשוק הישראלי, ונותרו רק הקטנות והגדולות. הפער ביניהן הוא אדיר, ואליו אנו מכוונים. אנו עומדים להפוך מחברה קטנה לבינונית", הוא אומר ומוסיף בביטחון כי "יש לנו סיכוי טוב להגיע במהלך השנתיים הבאות להיקף מכירות שנתי של 70 עד 80 מיליון דולר (לעומת 50 מיליון דולר בקירוב כיום). "אני מרגיש בנוח להגדיר את סטאר נייט כחברה אגרסיבית שימשיכו לשמוע עליה".

סלומון, אגב, אינו פוסל על הסף רכישה של סטאר נייט בידי אחת מעמיתותיה הישראליות. "זהו שוק דינמי, ואין לי ספק שיחולו בו שינויים מהותיים במהלך השנה הבאה".

סטאר נייט מתפקדת כחברת החזקות ומתחתיה מספר רב של חברות בת. סלומון מודה כי מבנה ארגוני זה אינו מקל על ניהול החברה, ומעריך כי ייתכן שבעתיד ייערך רה ארגון (דרך מחיקת אחת החברות הציבוריות ו/או איחוד חלק מחברות הבת).

לבסוף, על רקע הגאות במחיר המניה, אומר סלומון כי החברה אינה מתכננת לפנות כרגע לשוק ההון לצורך גיוס הון/חוב. "עם זאת, ייתכן שנחליט אחרת אם וכאשר נרצה לבצע רכישה משמעותית".

11
 11