סקר החברות של בנק ישראל: בעוד שנה - שער הדולר 3.89 ש'

ממוצע הציפיות לאינפלציה של החברות בסקר מצוי עומד על 2.6% ■ בחטיבת המחקר מציינים כי נתוני סקר החברות נמצאו בדרך כלל מתואמים עם הנתונים המאקרו כלכליים

סקר החברות והעסקים של בנק ישראל שפורסם היום (ד') מראה כי הפעילות הכלכלית במשק ברבעון השלישי של שנת 2010 המשיכה לגדול וכי ההתרחבות בפעילות המגזר העסקי צפויה להמשך גם ברבעון הבא. ממצאי סקר החברות מבוססים על תשובותיהן של 481 חברות ועסקים מענפי המשק השונים.

בתשובתן לשאלה חד-פעמית ענו מרבית החברות כי במקרה של ירידה בביקושים מארה"ב ואירופה הן יגדילו את מאמציי השיווק ליעדים אחרים. מיעוט של החברות ענו כי יצמצמו את הייצור או יורידו מחירים. החברות מדווחות על עלייה במספר העובדים, ועל עלייה ניכרת וממושכת בניצולת המכונות והציוד. החברות צופות עלייה נוספת של המכירות ברבעון הבא.

מהסקר מראה כי גידול הפעילות בתעשייה הקיף את המכירות בארץ ובחו"ל ואילו הגידול בחברות השירותים התבסס על גידול הפעילות בשוק המקומי. החברות בענף המלונאות דיווחו על עלייה בפעילות שנבעה במיוחד מעליית מספר הלינות של תיירים מחו"ל, אך גם ממספר הלינות של ישראלים.

החברות: ממוצע הציפיות לאינפלציה - 2.6%

מדיווחי חברות הבנייה עולה כי מסתמן גידול בהיקף בניית המבנים ברבוענים האחרונים, אם כי הגידול אינו מובהק. ממצא בולט ברבעון הנוכחי הוא הירידה המובהקת במספר העובדים בענף. ירידה זו יכולה להיות מוסברת בהחמרתה של מגבלת מספר העובדים המקצועיים מתחילת השנה עלייה מדווחות חברות הבנייה. החברות מדווחות גם על כך שמחירי הקרקעות מהווים מגבלה להרחבה של הפעילות.

הסקר עוד מראה כי ממוצע הציפיות לאינפלציה של החברות ל-12 החודשים הקרובים (אוקטובר 2010 עד ספטמבר 2011) עומד על 2.64% - בתוך תחום יציבות המחירים, בדומה לרביע הקודם. באשר להתפלגות הציפיות של החברות להתפתחות שער החליפין של השקל מול הדולר, הסקר מראה כי החברות צופות שבעוד 12 חודשים (בסוף ספטמבר 2011) יגיע שער החליפין ל-3.89 שקלים לדולר בממוצע.

בחטיבת המחקר של בנק ישראל מציינים כי נתוני סקר החברות נמצאו בדרך כלל מתואמים עם הנתונים המאקרו כלכליים של המשק ויתרונם הוא בהיותם זמינים ומספקים מידע מהיר, יחסית למקורות הנתונים האחרים.