מסתמן: רשת וקשת יוכלו להמשיך להחזיק יחד בחדשות 2

זאת במשך 3 שנים לאחר המעבר לרישיונות ■ היוזמה המתגבשת תבטיח את קיומה של חברת החדשות עד 2015 לפחות ■ לאחר מכן יצטרכו קשת ורשת להגיע להסדר על עתיד החברה

רשת וקשת יוכלו להמשיך ולהחזיק ביחד בחברת החדשות של ערוץ 2, במשך 3 שנים לאחר המעבר לרישיונות בטלוויזיה המסחרית.

ל"גלובס" נודע כי משרד התקשורת, בראשותו של השר משה כחלון, פועל בימים אלה לגיבוש הסעיף העוסק בחברות החדשות בחוק הרשות השנייה החדש.

על-פי יוזמת כחלון, מניות חברות החדשות המוחזקות כיום בידי הזכייניות - חדשות ערוץ 2 וחדשות ערוץ 10 - ימשיכו להיות בבעלותן גם לאחר המעבר לרישיונות. במסגרת יוזמה זו, אם יבקשו קשת ורשת להחזיק כל אחת ערוץ ברישיון משלה - הן ימשיכו בכל זאת להחזיק יחד בחדשות ערוץ 2 ולשדר את תכניה, למרות התחרות ביניהן.

על-פי החוק המסתמן, לאחר 3 שנים יוכלו קשת ורשת להגיע להסדר ביניהן באשר לחברת החדשות. למעשה, כבעלות מניות, הן אף יכולות להעביר את החברה לגורם שלישי או לסגור אותה לחלוטין.

עם זאת, החוק החדש, אם יעבור בגירסתו זו, צפוי להבטיח את קיומה של חברת החדשות לפחות עד שנת 2015, ואולי אף עד 2018 אם דרישתם של גורמים בשוק תתקבל. משמעות הדבר היא שלמרות ביטול האפיקים 22 ו-10 הצפוי ב-2012, האופק של החברות עצמן בהיר יותר.

כוח והשפעה

סעיף חברות החדשות של ערוצים 2 ו-10 אולי מתחבא במעמקי הצעת חוק הרישיונות, אולם בתוכו מצוי אלמנט מרכזי מאוד במוטיבציה של גופים לבקש לעצמם ערוץ ברישיון - הכוח וההשפעה.

כבר הוכח, מאז קם ערוץ 2 והתווסף אליו ערוץ 10, כי הסיבה העיקרית להחזקת ערוץ טלוויזיה אינה הרווח הכלכלי. במשך שנים בעלי הערוצים המסחריים מפסידים או במקרים מסוימים מרוויחים קלות. הסיבה המרכזית להחזקת גוף תקשורת (בעיקר מסחרי) בישראל היא יכולת ההשפעה והכוח שנלווים אליו.

בעוד שעל מידת הכוח קשה להתווכח - ההשפעה, עד כה, היתה פחותה. כעת זה יכול להשתנות. למרות השיח הער סביב נושא הסוגה העילית וההשקעה היצירתית, שידור והחזקת מערכת חדשות עשויה להיות מנוע משמעותי בדרכם של גופים בדרך להחזקת ערוץ.

גורמים בשוק התקשורת הביעו חשש מובהק כי גוף כמו "ישראל היום", בהינתן לו רישיון, יוכל להעביר את מרכז פעילותו, על האידיאולוגיה שהוא מוביל, מהנייר המחולק בצומת המרכזי - אל הסלון של כולם במהדורה המרכזית של 20:00 בערב.

החשש מכך מתגבר לנוכח המרכיב הנוסף שמצוי עדיין בהצעת החוק ועשוי להוות החלשה של חברות החדשות הקיימות. מרכיב זה הוא הצורך להעמידן במכרז. לא בכדי באחת מישיבות וועדת הכלכלה האחרונות רמז אבי וייס, מנכ"ל חדשות ערוץ 2, כי "ישנם גורמים פוליטיים שרוצים להפוך את חברת החדשות של ערוץ 2 ללא רלבנטית".

החוק היום מבחין בין "בעלי מניות הרכוש" ובין "בעלי מניות ההנהלה" - המחזיקים ב-60% מהמניות, כשיתר ה-40% יהיו בידי נציגי הציבור. תזכיר החוק החדש שהוגש על-ידי משרד התקשורת דיבר על מכרז על האפיקים 22 ו-10, כאשר הגורם - כל גורם - שיזכה במכרז ירכוש את חברת החדשות מהזכייניות. לו אחת מהזכייניות הקיימות תזכה בו, הן אמורות היו להסתדר ביניהן. החוק מסביר כי הדבר נובע מחשיבות שידורי החדשות ומהצורך לשמור על היציבות והרציפות באפיקים.

אבל הנימוק הזה נגוז עם החלטת ועדת הכלכלה לבטל את האפיקים 22 ו-10. על-פי הצעת החוק כיום, לא יהיה ערוץ מסחרי באפיקים אלה כלל. אך במשרד התקשורת יש מי שעדיין חושב שנכון לקיים את המכרז רק על חברות החדשות, בשם ערך השוויוניות ועל מנת לספק כללי תחרות הוגנים לשחקנים חדשים. כלומר, לאחר השקעה של כמיליארד וחצי שקל לאורך 15 השנים האחרונות בחדשות 2, יוכל גוף אחר להציע הצעה מספיק גדולה בכדי לקבל את החברה לידיו.

"אז למה לא לעשות מכרז על 'האח הגדול'?", אומר ל"גלובס" בכיר בטלוויזיה המסחרית, "הלא זה מותג דגל בדיוק כמו מהדורת החדשות של ערוץ 2, ושהרבה יותר מקשה על השוויוניות בשוק. למה לתת את העדיפות שלך למי שעומד להתחרות בך?".

הטאלנטים ינדדו

האירוניה היא שלמעשה עם הורדת סוגיית המספר "2" או "10" מסדר היום, חברות החדשות הן לא אלא פיקציה. ואם יהיה מכרז - על מה בדיוק הוא יתקיים? בערוצים 2 ו-10 נערכים לנדידה מאסיבית של טאלנטים בעת המעבר לרשיונות, כשם שהיה עם עליית ערוץ 10 ב-2002.

על אף חוזקן של חברות החדשות הקיימות, הוכח כבר בעבר כי נדרשים חודשים בודדים בלבד על מנת להקים חברה חדשה שתשדר חדשות, ובשוק פועלים מספר גופים שמסוגלים כבר היום להתמודד עם המשימה - בהם ענקים כמו קבוצת "ידיעות אחרונות", אשר ערוכה עיתונאית ומתמקצעים לשידור ב-ynet, ואף מפיקים בולטים בתחום הפקות החדשות כמו רם לנדס, אמנון רבי או שי נשר - שיכולים להקים בקלות חברת חדשות.

טאלנטים כמו יונית לוי, יעקב אילון או מיקי חיימוביץ לא יעמדו הרי למכרז. אותם - כמו גם את בכירי ההנהלה של החברות - יהיה אפשר לקנות, והמשכורות בשוק צפויות לעלות משמעותית.

גם את מתקני החדשות ואף את הציוד לא ניתן יהיה להעמיד למכרז, כי לרוב הוא מושכר או צפוי להתיישן בשלב כלשהו. אם כן, הערך היחיד שעלול לצוץ למישהו בהתמודדות על מכרז על חברת חדשות הוא בהשבתתה.