אריסון: "בשבילי, עסקים ופילנטרופיה הם בסיס לעשיית הטוב"

אריסון נשאה נאום בניו-יורק לרגל "יום ישראל" בוול סטריט: אני בעד עסקים שלא רק השורה התחתונה חשובה להם ■ "ישראל מציעה הזדמנויות השקעה מצוינות"

"אני מאמינה בעסקים שלא רק השורה התחתונה ברווח והפסד נמצאת בראש מעייניהם, אלא גם עתיד ילדינו וכדור הארץ. זו הדרך ליצור עולם טוב יותר: עולם עם כלכלה איתנה ועם ערכים מוסריים איתנים לא פחות. עשיית הטוב היא עשיית עסקים טובים". כך אמרה היום (ד') שרי אריסון, בעלת השליטה בבנק הפועלים, הבעלים של קבוצת אריסון והפילנתרופית בנאום בבורסה של ניו-יורק לרגל יום ישראל בבורסה האמריקנית.

האירוע אורגן ע"י הליגה לידידות אמריקה ישראל, שהחליטה להעניק פרס ותואר כבוד לאריסון על תרומתה ופועלה לקידום היחסים הכלכליים בין ישראל לארה"ב.

אריסון הרחיבה מעט את הדיבור על "החזון העסקי" שלה, שאמונתה בו "עמוקה": "בשבילי, עסקים ופילנטרופיה הם בסיס, פלטפורמה, לעשיית הטוב, להפיכת עולמנו למקום טוב יותר לחיות בו. אני שואפת לעשות את הטוב בכל יוזמה שאני חלק ממנה; להשיג תשואות כספיות גבוהות יחד עם צוות מנהלים ועובדים, הפועל בהתאם לסטנדרטים האתיים והמקצועיים הגבוהים ביותר. זהו צוות שלצד הרווח מקדיש תשומת לב לבני אדם, לחברה ולסביבה".

אולם את חלק הארי של נאומה הקדישה אריסון לשיר הלל על הכלכלה הישראלית. היא ניצלה את הבמה היוקרתית שהוקנתה לה, לב הלבבות של וול סטריט, וחבשה כובע של אשת מכירות של כלכלת ישראל (ואגב כך, גם של הבנק שבשליטתה).

"המשק הישראלי ימשיך לצמוח"

"כאמריקנית שנולדה וגדלה כאן, בארה"ב, ואשר בוחרת לחיות את חיי ולנהל את עסקיי ופעילותי הפילנטרופית בישראל, אני מאמינה שהמשק הישראלי ימשיך לצמוח ולמשוך משקיעים זרים, בהתבסס על הפוטנציאל העצום והיתרון היחסי שלו", אמרה אריסון. "ישראל מיצבה את עצמה כאחד מהמרכזים הגדולים ביותר לפיתוח יוזמות במגוון רחב של תחומים: מים, אנרגיות מתחדשות, טכנולוגיה, פתרונות סביבתיים, בניה ותשתיות בהתאם לעקרון הקיימות, ביו-טק ומוסדות פיננסיים אחראיים. אלה הן רק מעט מהדוגמאות הבולטות למגזרים שלדעתי הינם גורליים לחיינו".

היא הכריזה: "כיום, המשק ושוקי הון של ישראל הגיעו לרמת בשלות ההופכת אותם אטרקטיביים למשקיעים מן העולם כולו. אני מאמינה שתיק השקעות מגוון כהלכה חייב מידה של חשיפה לישראל ולשוקי ההון שלה. ישראל מציעה הזדמנויות השקעה נפלאות, ואני אומרת זאת בתור משקיעה משמעותית במשק הישראלי באמצעות קבוצת אריסון".

אריסון הוסיפה, שישראל יכולה להיות גאה בכלכלתה: "עמדנו בהצלחה במשבר כלכלי חמור, שפגע בעולם כולו, ונחלצנו ממנו באופן ראוי לשבח". היא מנתה את צירוף ישראל ל-OECD ואת שדרוגה למעמד של "שוק מפותח" במדד העולמי MSCI, שבו כלולים שוקי ההון המובילים, כהישגים שמשקפים את איתנותה הכלכלית של ישראל.

"את ראויה לפרס הזה"

וכאמור, לא נפקד מקומם של דברי שבח לנכסיה שלה. היא הגדירה את בנק הפועלים, "הבנק המוביל בישראל", ואת שיכון ובינוי, "שמילאה תפקיד מפתח בבנייתה של מדינת ישראל", עם "שווי שוק שמתקרב למיליארד דולר", כ"עמודי התווך של הכלכלה הישראלית". שני הארגונים מעסיקים כיום כ-15 אלף עובדים, ו"מסייעים באופן זה לעצב את מירקם הכלכלה הישראלית".

"לבנק (הפועלים) בסיס הון איתן והוא תופס עמדה דומיננטית בהיותו כשליש מכלל המגזר הבנקאי בישראל... מניית בנק הפועלים נמנית עם המניות הסחירות ביותר בבורסה", אמרה אריסון.

באירוע השתתפו גם שר המסחר והתעשייה בנימין בן אליעזר, יו"ר ומנכ"ל אריסון השקעות אפרת פלד, יו"ר בנק הפועלים יאיר סרוסי, מנכ"ל הבנק ציון קינן, יו"ר הנהלת הליגה לידידות אמריקה ישראל קנת ביאלקין, יו"ר הנהלת הליגה בישראל דני גילרמן, נשיא לשכת המסחר ישראל אמריקה חמי פרס, ומנכ"ל הבורסה בתל-אביב אסתר לבנון.

הפרס ותואר הכבוד יוענקו לאריסון הלילה, באירוע חגיגי במלון "פלאזה" בניו-יורק, בנוכחות בכירים בכלכלה הישראלית והאמריקנית. תואר הכבד יוענק גם לבנק הפועלים ולנובל אנרג'י.

עם המברכים את אריסון על קבלת הפרס נמנה נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון. בברכת וידיאו אומר קלינטון: "שרי, הערב כולנו חולקים לך כבוד. מפעלך הטביע חותם עמוק וחיובי בעולם, ונגע בחי אדם בכל מקום. תודה על כל מה שאת מוסיפה לעשות. את ראויה לפרס הזה".