גורמים תכנוניים בכירים: "כל בניית תמ"א 38 תיעצר בנובמבר"

בחודש הבא צפויה לפוג הוראת השעה לפטור מהיטל השבחה בגין עסקאות תמ"א 38 וקיימת כרגע אי-ודאות באשר לחידושה, אם בכלל

‎‎האם הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה צפויות להיתקל בקרוב בעצירת זרם הבקשות לתמ"א 38? בחודש הבא צפויה לפוג הוראת השעה לפטור מהיטל השבחה בגין עסקאות תמ"א 38 וקיימת כרגע אי-ודאות באשר לחידושה, אם בכלל.

הכנסת אישרה ב-2007 את חוק התכנון והבנייה - עידוד חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (הוראת שעה) 2007, מכוחו ניתן פטור מהיטל השבחה בגין עסקאות תמ"א 38 - תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. תוקף תיקון החוק בנוגע להיטל השבחה במסגרת הוראת השעה נקבע לשלוש שנים והוא יפוג בעוד כחודש.

‎‎לא תהיה כדאיות

‎‎התיקון קבע עד כה כי היטל ההשבחה שיחול בגין השבחת המקרקעין מכוח הוראת תמ"א 38 יהיה בשיעור של 10% מגובה היטל ההשבחה הרגיל, כלומר, ניתנת הנחה בשיעור של 90%.

גורם תכנוני בכיר הביע את חששו וציין היום (ד') כי "כל הבנייה לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה תיעצר בנובמבר, משום שהכנסת כנראה לא תאריך את הוראת השעה לפטור מהיטל השבחה וללא הפטור לא תהיה כדאיות לביצוע חיזוק מבנים".

הגורם מזהיר כי "ברעידת האדמה הבאה ימותו המונים, בגלל שהבניינים לא יהיו מחוזקים. ישנה סבירות סטטיסטית גבוהה מאוד שרעידת האדמה הבאה תגיע בקרוב. מעתה על ביצוע תמ"א 38 יצטרכו לשלם היטל השבחה והמשמעות היא שהבקשות לתמ"א 38 פשוט ייעצרו".

במשרד הפנים מציינים היום שאמנם הארכת תוקף היטל ההשבחה נמצאת בטיפול, אך לא מסרו לוחות זמנים. "הפטור מהיטל השבחה לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה נחקק בשעתו כהוראת שעה, כפי שהוחלט גם לגבי תמ"א 38 עצמה, וזאת על מנת לעודד חיזוק מבנים", נמסר ממשרד הפנים.

בלי לוחות זמנים

‎‎עוד נמסר ממשרד הפנים, כי "לאור‎ ‎הניסיון‎ ‎שהצטבר, החליטה‎ ‎המועצה‎ ‎הארצית לתכנון ולבנייה באוקטובר 2009 להאריך את תוקף הוראת השעה לגבי תמ"א 38 לחמש שנים נוספות. בהתאם, פועל משרד הפנים גם להארכת תוקף הפטור מהיטל השבחה". לשאלת "גלובס" תוך כמה זמן יוארך הפטור, השיבו במשרד הפנים רק ש"הנושא בטיפול".