פרופ' מרדכי קרמניצר: למנות מבקר לפרקליטות המדינה

פרופ' קרמניצר ועו"ד גיא לוריא פרסמו דו"ח הקורא למנות מבקר לפרקליטות, שיוסמך לבדוק תלונת המוגשות על התנהלות הפרקליטות ולבצע ביקורות מערכתיות רוחביות

‎‎המכון הישראלי לדמוקרטיה קורא למנות מבקר לפרקליטות המדינה, שיהווה סמכות לבדיקת תלונת המוגשות על התנהלות הפרקליטות ובנוסף יהיה מוסמך לבצע ביקורות מערכתיות רוחביות - כך עולה מדו"ח שפירסמו היום (ד') סגן נשיא המכון לדמוקרטיה, פרופ' מרדכי קרמניצר, ועו"ד גיא לוריא. טיוטה מוקדמת של הדו"ח הוצגה לפני חודשים אחדים על-ידי קרמניצר ולוריא לפרקליט המדינה, משה לדור, וצוותו.

הצעת המכון לדמוקרטיה רחבה יותר מיוזמתו של היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, להקים נציבות תלונות על הפרקליטות, שלפי ההערכות תהיה מוסמכת לברר תלונות - אך לא ליזום בדיקות מערכתיות משלה.

‏קרמניצר ולוריא בדקו מדינות שונות בעולם באשר למודל הביקורת על גופי התביעה הפועלים אצלם, והם מציעים להעתיק את המודל שהוקם בבריטניה, שם מונה מבקר לפרקליטות.

לדבריהם, "משרד המבקר על שירות התביעה של הכתר הוקם בשנת 1995 כמחלקה פנימית ברשויות התביעה הבריטיות, ובשנת 2000 הפך לרשות עצמאית. הרשות בבריטניה מגישה לתובע הכללי דו"ח שנתי בדבר הפעלת שירות התביעה של הכתר.

"המבקר אינו מוגבל בביקורתו. הביקורת בפועל כוללת בחינה של תיקי תביעה, ביקור בבתי משפט, ועוד. הדגש במדיניות הביקורת הוא על תוצאות פעולות התביעה בממשק עם יתר שחקני מערכת המשפט הפלילי - נתבעים, סנגורים, נפגעי עבירות, עדים".

‎‎ועדת איתור

‏המכון מציע לחוקק חוק, שטיוטה שלו אף מצורפת לדו"ח, למינוי מבקר לפרקליטות וקביעת סמכויותיו. המבקר יהיה שופט עליון או מחוזי בדימוס, שייבחר על-ידי ועדת איתור ויגיש את דו"חותיו לשר המשפטים ולכנסת.

המבקר עצמו לא יהיה מוסמך להטיל סנקציות על פרקליטים, אלא הוא יעביר את הממצאים לפרקליט המדינה או לפרקליטי המחוז לשם נקיטת אמצעים נגד פרקליטים שהתלונות נגדם יימצאו מוצדקות.

‏יצוין כי בשבוע שעבר שב ואמר היועץ המשפטי וינשטיין בכנס בחיפה כי בכוונתו להקים גוף ביקורת על עבודת הפרקליטות, שיפעל ככל הנראה במתכונת של נציבות תלונות הציבור על שופטים. וינשטיין ציין כי יש להסדיר בחוק את מערכת היחסים בין גוף הביקורת החדש לבין מנגנוני הביקורת הקיימים על עבודת הפרקליטות. ‏‎‎‏

משרד המשפטים שוקל

פרקליט המדינה, משה לדור, הודה לקרמניצר על המחקר שערך, וציין כי משרד המשפטים שוקל לקבוע כי הגוף המבקר את הפרקליטות יעסוק במכלול תחומי הפעילות של הפרקליטות, לרבות משפט אזרחי ומינהלי, ולא רק בתחום המשפט הפלילי בלבד.

עוד ציין לדור במכתבו כי על-פי הגישה המוצעת במשרד המשפטים, יהיה גוף הביקורת מוסמך לטפל בכלל גופי התביעה בישראל - ולא רק בפרקליטות עצמה. כך, למשל, הוא יטפל גם בתלונות על תפקוד התביעה המשטרתית, גופי התביעה ברשות ניירות ערך ועוד.

"שמחתי לראות כי שולבו במסמך חלק מהערותינו לגבי המנגנון הנכון לכונן את הביקורת", כתב לדור לקרמניצר, "בפרט הערתנו בנוגע לחובה שגורם הביקורת יהיה בעל סמכות בלעדית בבדיקת תלונות נגד הפרקליטים, ולא יהיה גוף נוסף על הגופים הקיימים, שעשוי היה לשמש ככלי נוסף ומלאכותי במקביל לביקורת המופעלת על-ידי המנגנונים הקיימים כבר היום".