מחזיקים במניות חפציבה? אתם עשויים לרשום רווח של 72%

ביהמ"ש המחוזי בירושלים אישר ביום שלישי את הסדר הפשרה עם בנק לאומי, המאפשר את חלוקת הכסף שנמצא בקופת החברה והשלמת הליך פירוקה

המשקיעים אשר רכשו את מניות חברת הנדל"ן שקרסה חפציבה גלובל במסגרת המסחר המיוחד שנערך בניירות הערך שלה טרם מחיקתה מהמסחר, באוגוסט 2009, צפויים לרשום רווח של 72% על השקעתם. זאת, לאחר שביהמ"ש המחוזי בירושלים אישר ביום שלישי את הסדר הפשרה עם בנק לאומי, המאפשר את חלוקת הכסף שנמצא בקופת החברה והשלמת הליך פירוקה. יש לציין כי טרם מחיקתן מהמסחר, העריך "גלובס" כי במניות חפציבה טמונה הזדמנות למשקיעים בעלי אורך נשימה.

קודם להתמוטטות עסקיו של בעל השליטה בקבוצה, בועז יונה, באוגוסט 2007, חפציבה גלובל עסקה בייזום נדל"ן במזרח אירופה. באותה שנה, העסקה היחידה שביצעה החברה הייתה קניית קרקע בבוקרשט בירת רומניה, לצורך בניית פרויקט מגורים.

העסקה הייתה מוצלחת למדי, והקרקע שנקנתה תמורת 11.4 מיליון אירו נמכרה ב-2008 על-ידי עו"ד יצחק מולכו, שמונה כמנהל מיוחד לחברה, תמורת 19.9 מיליון אירו, והניבה לחפציבה רווח הון נאה.

עם מכירת הקרקע הוחזרה הלוואה לבנק רומני שהעמיד מימון לפרויקט, אולם שעבוד שהיה לבנק לאומי על מניות בבעלת השליטה בחפציבה גלובל, חברת חפציבה דיור, מנע את חלוקת הכספים שהיו בקופתה למשקיעים. השעבוד היה בגין הלוואה שהעמיד הבנק לחפציבה דיור בהיקף של 31 מיליון שקל (שביום קבלתה, אגב, יונה העביר לחשבונו הפרטי סך של 21 מיליון שקל מתוכה).

לאחר התמוטטות הקבוצה, התברר כי השעבוד לזכות לאומי נרשם שלא כדין, ולאחר דיונים ממושכים עם המנהל המיוחד הוגש בחודש שעבר לביהמ"ש הסדר פשרה, שאושר השבוע. ההסדר קובע כי במסגרת דיבידנד ביניים בהיקף של 15.2 מיליון שקל שתחלק חפציבה גלובל, יקבל הבנק 11 מיליון שקל, המהווים את חלקם של חפציבה דיור וניסים סגרון, שותפו של יונה בחברה, בדיבידנד. יתרת היקף ההלוואה שהעמיד לאומי, בסך של 20 מיליון שקל, תהפוך לחוב מסופק.

אישור ההסדר על-ידי בית המשפט סולל את הדרך לחלוקת דיבידנד הביניים, במסגרתו יקבלו בעלי המניות בחפציבה גלובל כ-2.55 שקלים לכל מניה.

פירוק משתלם

בתוך כך, הגיש השבוע המנהל המיוחד מולכו בקשה לשכר טרחה עבור עבודת הכינוס והפירוק שנמשכה כשלוש שנים. משרדו של מולכו מבקש מביהמ"ש לאשר לו שכר של 2.5 מיליון שקל, כאשר חלק ממנו כבר שולם לו. שכר זה מקובל על כונס הנכסים הרשמי מטעם המדינה.

בהנחה שביהמ"ש יאשר את השכר, תכיל קופתה של חפציבה גלובל 34 מיליון שקל, או 5.7 שקל למניה. טרם מחיקתה נסחרה מניית החברה בכ-3.3 שקלים - כאמור תשואה של 72% לבעלי המניות על השקעתם.