כחלון תומך בהפחתת התמלוגים לזכייני הברודקאסט

השר מסר את דבריו למנכ"ל קשת אבי ניר, בתכתובת העוסקת בתשלום התמלוגים לאחר המעבר לרישיונות ■ משרד התקשורת שוקל לחייב את כלל השוק לעבור לרישיונות כבר בראשית 2012

"עמדת משרד התקשורת היא כי יש מקום להפחית את התמלוגים הנגבים ממפעילי התקשורת, לרבות בשוק השידורים" - כך כתב שר התקשורת משה כחלון לזכיינית ערוץ 2 קשת.

לידי "גלובס" הגיעה תכתובת העוסקת בכוונה להמשיך את תשלום התמלוגים על-ידי הזכייניות למדינה למרות המעבר לרישיונות, ולגבות מיידית את חובות הזכייניות למדינה.

זכייניות ערוץ 2 ביקשו לדחות את תשלום חובותיהן למדינה, לאור אי-הוודאות באשר לגובה התמלוגים. יחד עם זאת, כחלון מסתייג מעט ומוסיף כי "משרד התקשורת כפוף להחלטות הממשלה בעניין זה".

בחקיקה סמוכה לחוק ההסדרים יוזם שר האוצר, יובל שטייניץ, את העלאת תמלוגי רוב חברות התקשורת, ובכללן התקשורת האלקטרונית המשדרת, למרות מדיניות מתמשכת של הפחתת התמלוגים. ל"גלובס" נודע כי מדובר בכוונה אישית של שר האוצר, המנוגדת לגורמים בפקידות משרדו.

זכייניות הטלוויזיה המסחרית קיבלו הבטחות כי התמלוגים יופחתו וכי הן יוכלו לאחר את תשלום חובותיהן. כעת, כאמור, המציאות עומדת להשתנות.

חברות הכבלים והלוויין, המשלמות היום תמלוגים של 1% בלבד לאחר שנים של הפחתה, אמורות לספוג עלייה ל-2% של תמלוגיהן. קשת, רשת וישראל 10 ימשיכו לשלם תמלוגים בגובה 4%, למרות שהן אמורות לעבור מזיכיונות לרישיונות. הנחת היסוד בהחלטה להעלות את התמלוגים נובעת מכך שהתמלוגים יעלו בשווקים שבהם אין תחרות רבה.

במכתבו למנכ"ל קשת, אבי ניר, כותב כחלון כי הוא ומשרדו "לא היו שותפים לסיכומים ולהבנות מוקדמות יותר עם הזכיינים" ולא התחייבו על הפחתת התמלוגים.

בתוך כך נודע ל"גלובס" כי במשרד התקשורת בוחנים אפשרות לחייב את כלל השוק לעבור לשיטת הרישיונות כבר ב-2012. זאת למרות שקשת ורשת מחזיקות בזיכיון לאפיק 22 עד לשנת 2015.

עם זאת, זיכיונה של ישראל 10 לאפיק 10 מגיע לסיום תוקפו בסוף השנה הבאה, ואם החברה תבקש להמשיך ולהתקיים כערוץ - יהיה עליה לרכוש רישיון. מצב זה ייצור אי-שוויוניות ברורה בשוק.

כעת נודע כי בין היתר נבחנת האפשרות לזכות את קשת ורשת על כספי ה'ביד' שהפקידו עד לשנת 2015, אולם נושא זה אמור עדיין לעבור מהמורות משפטיות.

גובה התמלוגים לאחר המעבר לרישיונות

* חברות הסלולר: כ-2% (לעומת 1% כיום)

* חברות הכבלים והלוויין 2% (לעומת 1% כיום)

* קשת, רשת וערוץ 10: 4% (לעומת 4% כיום)