הדור הרביעי בדרך? חברות הסלולר יודיעו לאילו תדרים יזדקקו

על אף שהוקם צוות בינמשרדי לקידום הנושא, משרד התקשורת טרם גיבש מדיניות ברורה ■ מערכת הביטחון אמורה לפנות תדרים עד סוף 2011

לאחר שכל העולם כבר התקדם לעבר הדור הרביעי בסלולר (LTE), בישראל נעשה הצעד הראשון: ל"גלובס" נודע כי הצוות הבינמשרדי, שמטרתו לקדם את הטיפול בנושא הדור הרביעי - המשותף למשרד האוצר, משרד התקשורת ומשרד הביטחון, פנה לחברות הסלולר וביקש מהן להודיע אילו תדרים הן צריכות על מנת ליישם את הטכנולוגיה. זאת נוכח האי-ודאות והיעדר מדיניות ברורה בעניין של משרד התקשורת, בניהולו של משה כחלון. הצוות הבינמשרדי התכנס כבר כמה פעמים בעבר, והפנייה לחברות היא חלק מהתהליך, אפילו מעין שימוע, שנועד לקידום המהלך.

התמורה של מערכת הביטחון

נכון להיום, המדיניות של משרד התקשורת בנושא ה-LTE מבוססת על סיכום עם משרד הביטחון לפינוי תדרים שבהם הוא משתמש בסוף 2011. מדובר בתדרים בתחום ה-2.5 גי'גה הרץ. אלא שמערכת הביטחון דורשת תמורה כנגד פינוי התדרים שאמורה להגיע ממכירת זכויות השימוש בהם, אך הפרטים המדויקים טרם נקבעו. משרד הביטחון מגבש את הערכותיו הכלכליות לגבי עלויות הפינוי והוא אמור להגישן לצוות, כדי שזה יוכל לתכנן מתי ואיך יוקצו התדרים.

חברות הסלולר מעוניינות לקבל תדרים בתחומים נמוכים מ-2.5 ג'יגה הרץ, משום שאלה מתאימים יותר. רוב המפעילים בעולם משתמשים בתדרי ה-2.5 ג'יגה הרץ, אולם מסתמנת מגמה ברורה של שימוש בתדרים נמוכים מאלה לטובת הדור הרביעי. בארה"ב למשל חברת ורייזון מקימה רשת LTE בתחומים של 700 מגה הרץ, שנחשבים יעילים מאוד. בישראל התדרים הנמוכים תפוסים וספק אם ניתן יהיה לפנותם בקרוב.

קרוב לוודאי שהמפעילים יצטרכו את תדרי ה-2.5 ג'יגה כשבד בבד הם ישתמשו בתדרים הנמוכים שברשותם או שיקבלו בהקצאת המשרד. הסדר כזה קיים גם היום בדור השלישי, לדוגמה פלאפון וסלקום שמשתמשות הן בתדרים בתחום ה-850 והן בתחום ה-2.1 ג'יגה הרץ.

מהו הדור הרביעי?

LTE - Long Term Evolution הוא השם שניתן לטכנולוגיה החדשה שתשדרג את הדור השלישי, כך שיוכל להתמודד בצורה טובה יותר עם הביקוש ההולך וגדל לאינטרנט סלולרי. מטרות נוספות מעבר להתמודדות עם כמויות הדאטה הגדלות, הן הפחתת עלויות, שירותים מגוונים יותר וניצול יעיל יותר של תדרים. הראשונה בעולם להשיק רשת דור רביעי זו טליה סונרה בנורבגיה, ובחודשים הקרובים צפויה חברת הסלולר האמריקנית ורייזון להשיק את הרשת שלה בעשרות ערים ברחבי ארה"ב. בדור הרביעי הקצבים מהירים יותר ומגיעים לעשרות מגה למשתמש.