קודם כבשנו את מיקרוסופט

המוצר של פריים סנס, המאפשר יכולת זיהוי תנועה ללא שלט, ישולב מהחודש הבא בקונסולות של מיקרוסופט ■ ינון ברכה, המנכ"ל: "זה הולך להיות פיצוץ; אנחנו מתכננים הנפקה, אבל אין מועד מדויק"

בתחילת נובמבר תשיק מיקרוסופט באופן גלובלי את Kinect, אביזר שיקנה לקונסולת המשחק XBOX 360, יכולות זיהוי תנועה ובקרה ללא שימוש בשלט.

אחת החברות שמאחורי המוצר היא Prime Sense הישראלית, שהקימו ב-2005 אביעד מייזלס, שמשמש כנשיאה; אלכס שפונט; דימה רייס; אופיר שרון; וטמיר ברלינר. החברה מנוהלת על-ידי ינון ברכה.

המשמעות של ההסכם עם מיקרוסופט עבור פריים סנס היא עצומה, וזה הוא הרי חלומו של כל סטארט-אפ. בפריים סנס לא מגלים פרטים על אופי ההסכם, אבל ההערכות הן כי החברה תיהנה מתמלוגים על כל ערכת קינקט שתעלה לצרכן 150 דולר. מיקרוסופט, לשם הבנה של סדרי הגודל, מכרה 10 מיליון קונסולות ב-2009, כך שהפוטנציאל הוא אדיר.

"מיקרוסופט חיפשה משהו חדש", אומר ברכה, "ומה שעניין אותה הייתה הטכנולוגיה. לקח להם זמן עד שראו איך לשלב אותה אצלם. ניהלנו שיחות עם מיקרוסופט בערך מהיום הראשון להקמתנו, ולקח כמה שנים לסגור את שיתוף הפעולה. עיניי כולם נשואות אל המוצר הזה, ומחכים לראות מה יקרה איתו. מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר, מדבר על הקינקט רבות ואנחנו עובדים קשה כדי שזה יהיה מוצר מעבר לעולם המשחקים, ולא רק במיקרוסופט".

* איך אתם מרגישים לקראת ההשקה בתחילת נובמבר?

"טוב מאוד. אנחנו כבר התרגלנו לטכנולוגיה ולמוצר, אבל אנשים שרואים אותו לראשונה - הלסתות שלהם נופלות. אנחנו מאמינים שזה הולך להיות פיצוץ".

הרעיון בבסיס פריים סנס הוא לייצר ממשק נוח יותר להתקני המחשוב, מה שמתבטא בעיקר בפעילויות הרלבנטיות לעולם הבידור, כגון משחקים וצריכת תוכני מולטימדיה. החברה פיתחה שבב שמבצע דיגיטיזציה של הסביבה, ומסוגל לאתר ולנתח את התנועות של הנוכחים בתלת-ממד, כך שיוכלו לשלוט במערכות המחשוב באמצעות תנועות פשוטות.

קינקט מאפשר להפעיל את קונסולת המשחקים בצורה שנראית כאילו נלקחה מסרט עתידי של סטיבן ספילברג. הקינקט הוא מצלמה שמתחברת ל-XBOX, מזהה את האנשים הנמצאים בחדר, ומאפשרת להפעיל משחקים באמצעות תנועה או קול. המערכת מאפשרת לשחק במשחקים ללא שום אביזר חיצוני. כך, במשחק כדורגל, ניתן לבעוט באוויר עם הרגליים, בשביל לתפעל את הכדור הווירטואלי.

החברה מעסיקה 130 עובדים וגייסה עד היום 29.4 מיליון דולר מקרנות כמו ג'מיני, ג'נסיס וקיינן פרטנרס. לדברי ברכה, שהצטרף לפריים סנס ביולי 2006, "החזון של מייזלס, המייסד, שתהיה אפשרות לשחק במשחקי וידיאו מבלי שצריך להחזיק ביד דבר, הגיע עוד לפני השקת קונסולת ה-Wii של נינטנדו והשלט בעל חיישני התנועה שלה".

בפריים סנס מדגישים שהקינקט הוא לא הארנב היחיד בכובע. "אנחנו משולבים היום בממירים של חברות כבלים ובתחום של מחשוב סלוני", אומר ברכה. "אנחנו עדיין לא בשלב של חשיפת שמות הלקוחות, אבל אפשר יהיה לראות את המוצרים האלו אחרי שהקינקט ייצא לשוק". לדבריו, שילוב הטכנולוגיה של פריים סנס בממירי טלוויזיה בסלון, יאפשר לגשר על החוליה הכי קשה בין המשתמש לאותו מוצר, ככה שהשליטה טבעית יותר.

פוטנציאל מעבר לשוק הקונסולות

בתערוכת האלקטרוניקה הבידורית CES שנערכה בלאס וגאס בינואר השנה, ניתן היה לראות שהטלוויזיות הפכו לדקות יותר והן כוללות גם טכנולוגיות לתלת-ממד וכן אפשרות להתחבר איתן לשירותים מהאינטרנט. "החוויה בסלון הופכת מפסיבית לאקטיבית", אומר ברכה. "השאלה היא איך פונים עם המוצרים החדשים לקהל הרחב. לכן, צריך לעשות את מה שאנחנו עושים עם הטכנולוגיה שלנו ולא באמצעות שליטה של עכבר ומקלדת בטלוויזיה".

מבחינת ברכה, המשחק בשוק הזה נמצא בתחום התוכנה ולא בחומרה. "פריים סנס מאפשרת לשלוט במוצרים שונים והם יספקו לה שוק יותר גדול מהקונסולות", הוא מוסיף. "כמות הטלוויזיות, הממירים והמחשבים שנמכרים גבוהה פי עשרה מכמות הקונסולות שנמכרות".

התחומים אליהם תתפרס פריים סנס בעתיד יהיו טכנולוגיות של בית חכם עם חיישנים שמזהים אנשים, מערכות אבטחה, ורובוטים לניקוי. כל אלה יהפכו את הממשק מול האדם לפשוט יותר.

* מה התוכניות העתידיות?

"אנחנו רוצים להיות חברה גדולה, כי זה נותן ערך לתעשייה הישראלית. זה נכון ליצור חברות גדולות. אנחנו מתכננים הנפקה, אבל לא יודעים מתי".