הקבלנים מגיבים להוראה החדשה: "לא יעזור - הרכבת הדוהרת"

הרצל חבס: "להחלטות הללו אין שום השפעה על הפעילות שלנו" ■ עדינה חכם, מנכ"ל אנגלו סכסון: "ההשפעה היא מזערית, אם בכלל"

בהמשך להודעתו הדרמטית של בנק ישראל מאמש (ב'), מגיבים היום אנשי נדל"ן בכירים להוראה, שעלולה כביכול להשפיע ולטלטל את ענף הנדל"ן הישראלי כולו.

אברהם קוזניצקי, יו"ר ובעלי חברת מנרב אומר כי "זה לא יעצור את הרכבת הדוהרת. צריך לחלק את נושא המגורים לשלוש קטגוריות: זוגות צעירים ומשפחות עם יכולת מצומצמת, משפרי הדיור, והמגזר של דירות היוקרה. על הקטגוריה של דירות היוקרה, ההנחיה החדשה לא תשפיע. גם על הזוגות הצעירים ומשפחות הזקוקות לפתרונות דיור ההשפעה לא תהיה ניכרת. מי שיושפע מכך הוא אותו רובד של משפרי הדיור, המעוניינים לרכוש דירה גדולה יותר. אבל היות שבהלת הקניות של הדירות ממשיכה, זה לא יעצור את הרכבת הדוהרת".

הרצל חבס, בעל השליטה ויו"ר קבוצת חבס ציין כי "אני חושב שבנק ישראל והמפקח על הבנקים מגלים אחריות ומנסים למזער את המוטיבציה של רוכשים לא אחראיים לקחת סיכוני חוסר ודאות שקשורים להתפתחויות הריבית בשנים הקרובות. להחלטות הללו אין שום השפעה על הפעילות שלנו, מכיוון שההנחיות אינן רלוונטיות לקליינט הטיפוסי שמעוניין בדירות בפרויקטים שלנו".

נסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים אמר כי "להערכתנו, הצעד הנוכחי של בנק ישראל והמפקח על הבנקים הוא בעל אפקטיביות נמוכה מאוד ולא צפוי לגרום לשינוי במגמת מחירי הדיור. ההוראה מכוונת לפלח מסוים וקטן שאינו מייצג את הציבור הרחב של מחפשי פתרונות הדיור. בנוסף, מי שכן נמצא בתוך הפלח הצר, יכול בדרכים קלות יחסית להתאים עצמו למציאות החדשה ולהמשיך כביכול ללחוץ על המחירים מעלה. אנחנו סבורים שלבנק ישראל אין אפשרות להביא לשינוי במגמת עליית המחירים באמצעות הכלים המוניטריים העומדים לרשותו - הפתרון מצוי אך ורק בשחרור הפקק הבירוקרטי - ויש יותר מדרך אחת לעשות זאת. כל איש מקצוע שמנתח את ההוראות האחרונות יודע שכניסתן לתוקף לא תחולל שינוי דרמטי במצב".

עדינה חכם, מנכ"ל רשת התיווך אנגלו סכסון העריכה כי "המהלך הזה הוא מהלך של צלף. הוא ישפיע באופן נקודתי על ציבור מאוד מסוים של רוכשים. המשכנתא שלוקחים משפרי הדיור היא בשיעור הנמוך מ-60% מערך הדירה, ולכן הם לא יושפעו מכך בצורה דרסטית. הכוונה היא להשפיע על ציבור המשקיעים, וצריך לזכור שהגידול בציבור זה בשנתיים האחרונות היה בכ-10%. ההחלטה להקשיח את תנאי המשכנתאות עדיין משאירה פער גדול בין הביקוש להיצע. לכן, לטעמי, ההשפעה היא מזערית, אם בכלל".

יעקב אטרקצ'י, בעלים משותף ומנכ"ל חברת אאורה ישראל מסר כי "נגיד בנק ישראל פונה לפלח מאוד ספציפי של בין 10%-15% בלבד מרוכשי הדירות, הם ציבור משקיעים. מרבית מרוכשי הדירות כלל לא מגיעים לשיעור משכנתא של 800 אלף שקל או לא מגיעים לשיעורי מימון של למעלה מ-60%. ההנחיות החדשות יגרמו לציבור המשקיעים, בעלי דירה ראשונה או שנייה, לחשוב פעמיים אם לרכוש או לא דירה נוספת, ויכול להיות שיעדיפו להגדיל את בסיס ההון. לטעמי, ההנחיה החדשה תביא לייקור הריבית בשיעור של כ-1%. דווקא הדבר יגביר את הביקושים באזורי המעגל השלישי כמו פרדס חנה וחדרה, ששם אפשר היום לקנות דירה במיליון שקל וזה פלח השוק שפונה בעיקר לזוגות צעירים".

תגובה נמסרה גם מצידו של יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, ארז כהן: "בפלח השוק של דירות להשקעה ההשפעה תהיה מינימלית, אם בכלל, מאחר שכל התוספת בהחזרת המשכנתא תגולגל בסופו של דבר על שכר הדירה, כלומר המשמעות היא שכתוצאה ממהלך זה יעלה שכר הדירה, בוודאי באזורי הביקוש, שאליהם מכוונת עיקר ההשפעה של חזקיהו.

‏"מעבר לכך, אם לא יטופל מרכיב ההיצע במשוואה אז מהלכיו של חזקיהו ככל שיהיו חיוביים ונכונים מבחינתו, ההשפעה שלהם על השוק היא השפעה מינורית מאוד. כל עוד יש מחסור בהיצע של דירות, הרי שתוספת של עוד 400-500 שקל להחזר החודשי לא תשנה את מגמת השוק".