שלמה דוברת: "קרנות ההון סיכון לא נחלשו, אלא רק שינו כיוון"

מייסד קרן כרמל ונצ'רס: "אני חושב שקרנות ההון סיכון פשוט מתאימות את עצמן לשוק" ■ קווין ריאן מ-Gilt Groupe: "סטארט-אפים ישראלים נמכרים מהר מדי"

"אנחנו מתאימים את עצמנו לשוק ואני לא חש מגמת ירידה אצל קרנות ההון סיכון", כך אמר היום (ג') שלמה דוברת, מייסד ומנהל משותף של קרן כרמל ונצ'רס, בפאנל בנושא "הגדרה מחודשת לעולם העסקים המשתנה" במסגרת כנס ג'רני 2010 של ארנסט אנד יאנג ו"גלובס".

"לדעתי, קרנות ההון סיכון לא נחלשו ואנחנו פועלים במודלים שמתאימים את עצמם למה שהחברות צריכות. אנחנו צריכים לנקוט סבלנות ולשתף פעולה מבחינה תפעולית עם גורמים שיוכלו לסייע להלוואות", הוסיף דוברת. "אנשים מבינים שחידושים במודלים העסקיים ובמימון של ההיי-טק חשובים לא פחות מהחדשנות הכללית של החברות או הסטארט-אפים במוצרים שלהם".

אחד הנושאים המרכזיים בפאנל עסק בהשקעה בחברות אינטרנט וביציבות שלהן. לדברי דוברת, "כרמל ונצ'רס התרכזה במדיה ובאינטרנט בחמש השנים האחרונות ובנינו פורטפוליו מכובד בתחום. הפעילויות שלנו מניבות תשואה גבוהה".

לדברי מייסד ומנכ"ל Gilt Groupe, קווין ריאן, "היציבות של חברות אינטרנט מוכרות וגדולות היא מרבית. אנחנו לא רואים אנשים מחפשים במנועי חיפוש חליפיים, למשל, והם מעדיפים לחפש בגוגל. זאת ,למרות שייתכן ובמנועים אחרים יקבלו תוצאות טובות יותר".

רון קאו שותף בקרן לייטספיד, הוסיף כי "המדד להצלחה של חברת אינטרנט בשוק תחרותי הוא היכולת לזהות את קהל היעד המתאים והנכון ואז לתת לו את מה שהוא רוצה". לדברי קאו, "הדגש היום בסין הוא על איכות סביבה, קלינטק וטכנולוגיות אחרות. אנחנו מתחילים לראות חברות סיניות פועלות בחו"ל. זה הכל תלוי בביקושים. אם יש ביקוש, יש כסף ואז מתחילים בפעילות".

* בעוד 10 שנים, כשנתכנס לכנס ג'רני 2020, מה יהיה הדבר העיקרי שנדבר עליו בהקשר טכנולוגי של העשור שעבר?

ריאן: "קשה לי להעריך".

דוברת: "האייפד ודומיו הם שישלטו בתחום המחשבים הניידים. מחשבי הלוח יחליפו לגמרי את העמדות הנייחות. והם, לצד המשך השיפור בסלולר, יהוו את המרכז בתחום בשנים הקרובות".

"מקנאים בהצלחה הישראלית"

טרם הפאנל על האינטרנט, דיבר ריאן על תרבות הסטארט-אפים בישראל לעומת העולם. "אנחנו בארה"ב מקנאים בהצלחות שאתם רושמים בישראל בתחום הסטארט-אפים - אתם בירת הסטארט-אפים של העולם. בחירה נכונה של האנשים שאתה לוקח איתך לדרך היא דבר מאוד חשוב, ובסטארט-אפים הישראלים האנשים מהווים את ההבדל".

לדברי ריאן, "חייו של סטארט-אפ מתחילים ברעיון, וההצלחה שלו היא ביכולת לשלב בין מהירות בתחילת הפעילות, לבין התמדה ונחישות בהמשך. בישראל אני שורי בהחלט על העתיד וההצלחה שהיא מציגה - פשוט יוצאת מהכלל. לדעתי, סטארט-אפים ישראלים נמכרים מהר מדי - יש אקזיטים בכמה עשרות מיליוני דולרים, אך לאחר שהחברה נמכרת, בהרבה מקרים היא הופכת לחברה של מאות מיליונים".

"יש כסף, פשוט צריך לקחת אותו"

כנס הג'רני נפתח היום עם קריאה לעודד את החדשנות ובקשה מהממשלה לסייע למגזר. יורם טיץ מארנסט אנד יאנג קרא ליזמי ההיי-טק ולפעילים בענף להמשיך ולהציג חידושים ולהכניס אותם לשוק כי יש כסף בענף, כסף שניתן לקחת - "פשוט לכו וקחו אותו", אמר טיץ והוסיף כי "רק השנה האחרונה, עם כל הרכישות שביצעו ענקיות אמריקניות בישראל, מעידה על העובדה שהחדשנות הישראלית עובדת. אם ימשיכו לעבוד, דברים טובים יקרו - ישראל הופכת להיות 'ארץ זבת חלב, דבש וחדשנות'".

רונן בראל מארנסט אנד יאנג הוסיף לדבריו וקרא לממשלה לסייע למגזר ההיי-טק כדי שלא תישאר מאחור בשוק התחרותי הגלובלי.