בוסטון סיינטיפיק: "כבר נפגשנו עם 3-4 חברות ישראליות"

מייקל פאלן, סגן נשיא בבוסטון סיינטיפק, בכנס הג'רני: "יש לנו את היכולת לבצע רכישות, וזה האתגר שלנו - כיצד לבצע רכישות שיחזקו את הצמיחה שלנו וימנעו תחרות בנו בעתיד"

בוסטון סיינטיפיק יש את היכולת לבצע רכישות, וזה האתגר שלנו - כיצד לבצע רכישות שיחזקו את הצמיחה שלנו וימנעו תחרות בנו בעתיד. רק השבוע נפגשנו עם 3-4 חברות ישראליות", כך אמר היום (ג') מייקל פאלן, סגן נשיא בחברת בוסטון סיינטיפק ונשיא תחום האנדוסקופיה בחברה, במסגרת פאנל בכנס ג'רני 2010 שנערך בשיתוף פעולה של ארנסט אנד יאנג ו"גלובס".

מבחינת סוג החברות שירכשו אמר פאלן כי "החזון שלנו נותר פחות או יותר קבוע בעשורים האחרונים: להביא לשוק מוצרים פחות פולשניים. התפיסה הזו תמשיך לכוון אותנו. השינוי העיקרי בפעילות שלנו הוא שצמיחה רבה יותר תגיע בעתיד מהמדינות המתפתחות, לעומת העולם המערבי".

פאלן ציין כי כשבוסטון סיינטיפיק רוכשת, היא מתעניינת בעיקר במשתנים הבאים: מוצר שיאפשר צמיחה, הלימה אסטרטגית בין מוצרי שתי החברות, הבנת מנגנון הפעולה של המוצר, תוצאות יעילות מצוינות וצפי לקבלה טובה על-ידי השוק, כך שנרצה לראות מחקרי יעילות קלינית, וכן גם את נושא השיפוי הביטוחי.

* לאחרונה מכרתם את פעילות ההשקעה שלכם בסטארט-אפים. יש אפשרות שבכל זאת תשובו להשקיע שם?

פאלן: "בתקופה הזו לא בטוח שהפעילות הזו מתאימה לנו".

בפאנל השתתפה גם אליס רייסין, אחראית על תחום העצם, מחלות הנשימה והאימונולגיה בחברת מרק האמריקנית, שהייתה גם חלק מהצוות שפיתח את האסטרטגיה התאגידים של מרק. "אנחנו נמצאים עכשיו בסערה בתחום הפארמה", אומרת רייסין. "לצד האתגר של פקיעת הפטנטים, מאוד קשה היום לקבל אישור לשיווק מוצרים חדשים וישנן דרישות הולכות ונערמות אחרי האישור. נראה שהתשובה תגיע מהמכשור הרפואי".

רייסין טוענת כי אין כרגע פתרון נראה לעין לבעיה שתיווצר בחמש השנים הקרובות, במהלכן יפוגו פטנטים על תרופות שייצרו פער של 74 מיליארד דולר בין ההכנסות שיאבדו להכנסות החדשות הצפויות מאישורים שיתקבלו. רייסין מספרת על ההתמודדות של מרק עם בעיה זו, בעיקר באמצעות רכישת חדשנות מהאקדמיה ומחברות קטנות, לאחר שבעבר הייתה ידועה כחברה שממעטת לרכוש. "פעם האמנו שאם נמציא לבד אז נגיע לשוק הכי מהר, היום אנחנו יודעים שלפעמים מישהו אחר יכול לעזור לנו לקצר את הדרך", היא אומרת.

רייסין הייתה עדה מרכזית בפרשת הויוקס. המשפט סביב השאלה אם מרק ידעה שהתרופה עלולה לגרום להתקפי לב והסתירה זאת מהציבור, עדיין נמשך. במשפט אמרה: "בחרתי בקריירה שמטרתה להציל חיים. הרעיון כי הייתי מציבה רווח כספי לפני מטרה זו הוא מופרך".

היום אמרה רייסין בהקשר אחר כי "בעבר היה כיף לעבוד בחברת פארמה. האמנו במה שאנחנו עושים וגם הציבור האמין בנו. היום כולם סקפטיים אבל אנחנו עדיין מאמינים".