מנהיגי אסיה מתכנסים בווייטנאם: יקראו לסין להאיץ ייסוף היואן

מדיניות הסחר צפויה להיות הנושא הדומיננטי בשיחות ■ שר האוצר התאילנדי לשעבר: "סין פתוחה יותר לביקורת של מדינות אסיה מאשר של ארה"ב או יפן"

מנהיגי אסיה הגיעו היום (ד') להאנוי, לסבב שיחות שעשויות להתמקד בקריאה לסין להאיץ את קצב ייסוף המטבע שלה, כדי להגן על כלכלות היצוא באזור.

מדיניות הסחר צפויה להיות הנושא הדומיננטי במפגש שמתקיים בווייטנאם מהיום עד שבת, בהשתתפות מזכירת המדינה האמריקנית הילארי קלינטון, ראש ממשלת סין וון ג'יאבאו, ומנהיגים מיפן, דרום קוריאה, הודו, אוסטרליה, ניו זילנד, רוסיה ועשר מדינות שיתוף הפעולה האזורי ASEAN. זאת, אחרי שבמפגש שרי האוצר של מדינות G20 בדרום קוריאה בשבת שעברה הוסכם להימנע מפיחותי מטבעות כדי לזכות ביתרונות מסחריים.

"סין פתוחה יותר לביקורת של מדינות אסיה מאשר לביקורת של ארה"ב או יפן, מפני שהיא רגישה מאוד לדימוי של הבריון השכונתי", אמר צ'לונגפוב סוסנגקארן, שר האוצר של תאילנד לשעבר וכיום עמית מחקר במכון מחקרי הפיתוח בארצו. "אם המטבעות של מדינות ASEAN והמטבע הסיני יתחזקו באותו שיעור, יהיה הרבה פחות מקום לדאגה באזור".

סין הגבילה את ייסוף היואן מול הדולר לכ-2.5% מאז שהיא התחייבה ביוני השנה להרחיב את גמישות משטר החליפין שלה, בטענה שייסוף בלתי מבוקר ומהיר מדי יגרום לזעזועים כלכליים וחברתיים אצלה. השנה התחזק הין היפני ב-14.8% מול הדולר, הבאט של תאילנד תחזק ב-11.6% והרינגיט המלזי התחזק ב-10.7%.

הוון הדרום קוריאני עלה מול הדולר ב-7.2% ברבעון השלישי של השנה, והאט את הצמיחה הכלכלית ל-0.7% (בהשוואה רבעונית) מ-1.4% ברבעון השני, מסר הבנק המרכזי בסיאול היום. היצוא מהווה כמחצית מהתמ"ג הקוריאני, והוא עלה בספטמבר בשיעור הנמוך ביותר ב-11 חודשים.

הפד מחליש את הדולר

הפדרל ריזרב האמריקני מחליש את הדולר על ידי רכישת נכסים פיננסיים נוספים, בעיקר אג"ח אוצר, כדי לנסות לצמצם את האבטלה בארה"ב ולהעלות את האינפלציה הנמוכה מדי לטעמו. הריסון של ייסוף היואן מול הדולר הנחלש על ידי סין גורם למדינות כמו דרום קוריאה, ברזיל ותאילנד לנקוט צעדים להחלשת מטבעותיהן כדי שכושר התחרות והיצוא שלהן לא ייפגעו.

"כולם יצטרכו לדבר על שיתוף פעולה, על השתלבות ועל נושאים בוערים כמו שערי החליפין של מטבעות", אמר המזכיר הכללי של ארגון ASEAN, סורין פיצוואן, לכתבים בטוקיו לפני שבוע על המפגש היום בווייטנאם. "מדינה אחת לא תוכל לתקן את המצב לבדה".

האיום בגל מדבק של פרוטקציוניזם בדמות הגבלת תנועות הון בינלאומיות שיפגע בסחר העולמי הוביל מנהיגים לחתור להסכם עולמי במסגרת ראשי 20 הכלכלות המפותחות והמתפתחות הגדולות בעולם בסיאול ב-11-12 בנובמבר.

הייסוף האיטי מדי של היואן הסיני פוגע בדרום-מזרח אסיה. סין היא עמיתת הסחר הגדולה ביותר של מדינות ASEAN. היקף הסחר הדו-צדדי הגיע בתשעת חודשי השנה הראשונים ל-211.31 מיליארד דולר, זינוק של 43.7% ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה, לפי נתוני בלומברג.

"כדי שסין תשתכנע לפעול צריך עוד מדינות שיפעילו עליה לחץ יחד", אמרה ג'ואנה צ'ואה, מנהלת יחידת המחקר של סיטיגרופ בהונג קונג. "חלק מהסיבה לכך שהן אינן מפעילות לחץ הוא שכולן מתערבות בשוקי החליפין. קשה לגרום להן להסכים על אינטרס משותף".

"הדפסת הדולרים של ארה"ב יצאה מכלל שליטה"

הדפסת הדולרים של ארה"ב "יצאה מכלל שליטה" והיא מובילה למתקפה אינפלציונית על סין, אמר שר המסחר הסיני בדברים שפורסמו אתמול בשמו.

השר צ'ן דמינג, שדיבר ביריד מסחרי בסין, אמר שהיצואנים הסינים עשו עבודה טובה בכל הנוגע להיערכות לשינויים בשער החליפין וכן להתייקרות עלויות העבודה, אך לפתע הם ניצבים בפני אתגר חדש.

"בגלל שהנפקת הדולרים של ארה"ב יצאה משליטה ומחירי הסחורות ממשיכים לעלות, סין מותקפת על ידי יבוא של אינפלציה. אי הוודאות שבמצב הזה גורמת לחברות בעיות רבות", צוטט צ'ן על ידי סוכנות הידיעות הרשמית שינהואה.

דוברים רשמיים סינים מתחו ביקורת קשה על המדיניות המוניטרית הסופר-מקלה של ארה"ב, אך לא בצורה כה מפורשת. שר האוצר הסיני, שי שורן, אמר בכנס שרי מדינות G20 בסיאול בשבת האחרונה ש"מדינות שמנפיקות מטבעות יתרות עיקריים צריכות לנקוט מדיניות כלכלית אחראית".

ביחד עם הסיכון האינפלציוני, דולר חלש מפעיל גם לחצי ייסוף על היואן הסיני, שערכו צמוד למדי לדולר. האינפלציה בסין עלתה ל-3.6% ב-12 החודשים עד ספטמבר, שיא של 23 חודשים. היא נבעה בעיקר מהתייקרות מזון וכלכלנים רבים מצפים שתגיע לשיא לפני תום שנה זו.

למרות חששותיו מפני השלכות המדיניות המוניטרית האמריקנית, צ'ן השמיע תחזית חיובית לסחר הסיני בשנה הבאה. לדבריו, הגידול ביצוא יישאר יציב, בעוד שהיבוא יעלה אולי בצורה חזקה.