מלחמה בטרור - הזדמנות בטוחה

לונדון, פריז ושיקגו קופאות תחת איום הטרור - זה בדיוק הצ'אנס שלנו למיתוג ומיצוב מחודשים

בשבועות האחרונים היינו עדים לא פעם להשבתות תנועה בערים מרכזיות בעולם עקב התראות חמות על כוונות של ארגוני טרור להטמין מטעני נפץ במקומות הומים אדם. פריז, לונדון, שיקגו, ניו-יורק ומדריד הן רק חלק מרשימת מטרופולינים מרכזיים שנאלצים כיום להתמודד מול איומים חמורים בתחום ביטחון הפנים, שמקורם באירגוני טרור גלובליים המבקשים לפגוע, להטריד ולשבש את חיי היום-יום במערב.

איומים אלה מצטרפים לסכנות הנובעות מפשיעה אזרחית "רגילה" המצויה בתהליך התעצמות עקב המשבר הכלכלי, התגברות הפערים החברתיים ושכלול היכולות של ארגוני פשיעה. מדינות רבות בעולם מבינות היום את האיום המקופל בשתי סכנות אלה ומקצות משאבים רבים לתחום ביטחון הפנים, חרף תהליך הירידה בתקציביים הממשלתיים. אנליסטים מעריכים, כי קצב הגידול השנתי של שוק ביטחון הפנים יגדל בממוצע בשיעור של 6.5% לשנה עד שנת 2020 וכי ההוצאה לביטחון פנים (שהיא ברובה ממשלתית) תגדל לכ-333.7 מיליארד דולר בשנה זו לעומת 178.2 מיליארד דולר כיום.

הצורך בטכנולוגיות מתקדמות בתחום, כמו גם בהדרכות, פיתוח ההון האנושי ומיומנויות מבצעיות, מקבל מענה רחב מצידן של חברות ישראליות הכובשות להן מקום מכובד בשוק ביטחון הפנים העולמי. בישראל פועלות כיום כ-350 חברות בתחום ביטחון הפנים החולשות על מחזור של 1.35 מיליארד דולר. ישראל אחראית על כמה מהפיתוחים המובילים בעולם בתחום, כמו מצלמות חודרות קירות ומבנים, מערכות קרקע בלתי מאוישות, אלגוריתם חכם למצלמות מעקב ובקרה, מערכות מעקב ובקרה מתקדמות, מערכות ביומטריות מתוחכמות לזיהוי פנים, מערכות ניהול תקשורת לשעת חירום, ציוד הגנה אישי, שימוש ברובוטים ניידים, מיגון כלי רכב, פתרונות טקטיים ללוחמה בטרור ועוד. בתחום אבטחת התעופה, נתב"ג נחשב לשדה התעופה האזרחי המאובטח ביותר בעולם.

אך בכך אין די, בוודאי על רקע הפגיעה הקשה בשוקי היעד המסורתיים של היצוא הישראלי - ארה"ב והאיחוד האירופי - ועל רקע הירידה בביקושים בענפים מסורתיים. זו ההזדמנות לחולל שינוי ולהפוך את היצוא בתחום ביטחון הפנים לאחד מענפי היצוא המשמעותיים והמרכזיים של ישראל.

לישראל יש הרבה מה להציע בתחומים אלה לעולם, שכן היא מהווה מעבדה חיה בתחום ביטחון הפנים ומקור לחדשנות בפיתוח טכנולוגיות להתמודדות יעילה במול אתגרי אבטחת המולדת. המטרה של מערך סחר החוץ הישראלי צריכה להיות להעצים את הפרופיל הישראלי בתחום זה, להגדיל את החשיפה לארגוני אכיפת חוק ולוחמה בטרור ולייצר שיתוף פעולה עם גורמים בינ"ל, הן בסקטור הציבורי והן בסקטור הפרטי.

כדי לעשות כן על ישראל להפוך למותג עולמי מוביל בתחום ביטחון הפנים והגנת המולדת. ואכן, יוזמה חדשה אותה מוביל מכון היצוא, יחד עם משרדי התמ"ת, החוץ וביטחון הפנים, בשיתוף עם רשות שדות התעופה, פועלת למצב את ישראל כגורם טכנולוגי ומבצעי מוביל בעולם בתחומים אלה, במטרה להבליט את היכולות הישראליות והניסיון שנצבר בארץ בהתמודדות מול האיום הביטחוני ובכך לסייע להגדלת המכירות של החברות הישראליות בחו"ל.

ישראל מייצאת כיום טכנולוגיות בתחום ביטחון הפנים בהיקף של 1.5 מיליארד דולר והמטרה היא להגדיל את חלקה של ישראל בעוגת ביטחון הפנים בהיקף של 15%-20% כבר בשנה הקרובה. כל זה ניתן להשגה אם רק נשכיל למצב ולמתג את ישראל כשחקן גלובלי מוביל בתחום.

הכותב הוא מנכ"ל מכון היצוא הישראלי, שיזם את הכנס הבין-לאומי הראשון לביטחון הפנים והגנת המולדת שנפתח היום.