התמ"ת: בת 48 פוטרה מפאת גילה; המנכ"ל: התמ"ת מנצל כאב

התמ"ת תובע 152 אלף שקל מחברת מי השרון על פיטורים "כמו בהיי-טק" ■ המנכ"ל המפטר: "אם היא זקנה, אני צריך להיות בבית-אבות. העם כיום באווירה של כולם נגד כולם - וחבל"

משרד התמ"ת דיווח היום (ב'), בהודעה ציורית למדי לעיתונות, כי נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד הגישה תביעה נגד חברת "מי השרון טכנולוגיות" בסך 151,831 שקל, בגין פיטורי אישה בשל גילה. הפרט המעניין בהודעת המשרד הוא גיל האשה שפוטרה... 48.

לפי הודעת משרד התמ"ת, אורנה כבביה, בת 48, פוטרה מתפקידה אחרי 9 שנות עבודה, מכיוון שהמעביד ביקש "להצעיר" את המשרד. כבביה מגני-סביון עבדה בחברת "מי השרון טכנולוגיות" כמזכירה וכמנהלת משרד, ולפי התמ"ת "במשך כל 9 שנות עבודתה במקום זכתה רק לשבחים ומחמאות ממנהליה".

חברת מי השרון טכנולוגיות, חברה-בת של קבוצת מי השרון, מתמחה בפתרונות לתחום מיגון האש הפסיבי.

וכך מתואר רגע הפיטורים בהודעת התמ"ת: "יום אחד, וללא כל התראה, זומנה כבביה במפתיע למשרד המנכ"ל, שאמר לה כי הוא נאלץ לפטר אותה. הוא הסביר לה כי התקבלה החלטה 'לרענן' את המשרד בעובדים צעירים, כפי שנהוג בחברות היי-טק כיום. אורנה נעלבה עד עמקי נשמתה ונדהמה מההסבר. המנכ"ל בחר אפילו להדגיש באוזניה עד כמה הוא מרוצה ממנה ומעבודתה, והבהיר לה כי פיטוריה לא באים ללמד על דופי בתפקודה".

בהמשך, נטען בכתב התביעה, זומנה כבביה לפגישה נוספת עם המנכ"ל, שבה נאמר לה לכאורה כי עליהם לתאם עמדה משותפת לפיטורים. לפי כתב התביעה, נאמר לכבביה כי "כדי שלא יהיו בושות, נגיד שהגענו להסכמה שאת הולכת הביתה".

"אפליה מחמת גיל הפכה לרעה חולה ההולכת ומתפשטת בשוק העבודה", טוענת נציבת שוויון ההזדמנויות בעבודה, עו"ד אברהם-ויס, בכתב התביעה. לטענתה, "12% מכלל הפניות שהתקבלו מתחילת 2010 ועד ספטמבר היו פניות של אנשים שהתלוננו כי הם מופלים בשוק העבודה על רקע גילם. חלקם אנשים שלא התקבלו לעבודה בגלל גילם; אחרים שלא קודמו בעבודתם מחמת גילם; וגם מקרים רבים של אנשים שפוטרו כיוון שנחשבו 'מבוגרים' מדי למקום עבודתם, גם אם זה לא מזמן חצו רק את גיל 40".

"פיטורים שרירותיים על רקע גיל מהווים הפרה בוטה של עקרונות השוויון וכבוד האדם", אומרת עו"ד אברהם-ויס, שדורשת בתביעה פיצויים גבוהים, בין השאר כדי להרתיע מעבידים נוספים בישראל שלא להמשיך את המגמה המסוכנת של ויתור על עובדים בגילאים צעירים יותר ויותר.

"אני עצמי בן 65, משרד התמ"ת הסית אותה"

בתגובה אמר היום מוטק'ה פנחסוב, מנכ"ל מי השרון טכנולוגיות: "העובדת לא פוטרה מפאת גילה, אלא דווקא היתה מוערכת כאן בגלל גילה ונסיונה. בשנתיים האחרונות לעבודתה היא הפסיקה לתפקד, ונוצרה אי-שביעות רצון מתפקודה".

- היא ומשרד התמ"ת טוענים כי פיטוריה נבעו מגילה, 48. הם טוענים גם שאמרו לה בשיחת הפיטורים שזה ריענון, כמו בהיי-טק.

"שטויות במיץ עגבניות. יש לנו כאן כ-50 עובדים, קרוב ל-20 מהם מעל גיל 50. אני עצמי בן 65. אם היא צריכה להיות מפוטרת מפאת גילה, אני צריך להיות בבית-אבות. חבל שמשרד התמ"ת מעמיד לרשות העובדים מערכת משפטית שבעצם מנצלת אותם ומטרידה את המערכות השונות בלי שום מחשבה על הנזק".

- ניסיתם לדבר עם העובדת, לבוא לקראתה?

"בהליך בוררות שהתקיים עם אורנה, שאותה אני מעריך מאוד, הצעתי לה לחזור ולהיות המזכירה האישית שלי. היא אמרה שזה כבר מאוחר ושהיא כבר עובדת. יש לי צער עליה, היא תקרא את הידיעה הזו ותמצא שהיא פתאום מוצגת כזקנה, וכאמור אם היא כזו אני צריך להיות בבית-אבות.

"יש כאן כנראה מקרה של כעס פנימי של עובדת, שנוצל כנראה לעסקת אחוזים בייצוג המשפטי. משרד התמ"ת מנצל אותה ואחרים כדי לרוץ כל יום עם פרסומים שהוא כביכול מגן על הציבור. במקום להגן עליה, הם עשו ממנה מסכנה ונזקקת סעד. זה אנטי-עידוד להעסקת עובדים. מוזר בעיניי שרק חצי שנה אחרי הפסקת עבודתה היא התלוננה, מוזר בעיניי ש-7 חודשים אחרי פגישת הבוררות בינינו משרד התמ"ת מגיש תביעה.

"משרד התמ"ת יכול לצעוק לי מחר שיש לי אחות בצרפת, ברחוב זה וזה, אז מה אצעק בחזרה, שאין לי? העם בישראל כיום באווירה של כולם נגד כולם - ואני מצר על כך".

500 פניות בשנה

בתגובה לדברי פנחסוב, מסרה עו"ד אברהם-ויס ל"גלובס": "הנציבות מקבלת כ-500 פניות בשנה, ואנחנו בהחלט לא לוקחים כל תיק. יש לנו נוהלים של מיצוי הליכים ואנחנו ממשיכים רק עם מקרים, כמו מקרה זה, שאנחנו מאמינים שהם חזקים מבחינה ראייתית. כל זאת, אחרי שבדקנו את התנהלות העניינים ושמענו את כל הצדדים המעורבים בעניין. מעבר לכך, כעובדת מדינה, אני כמובן לא עובדת על בסיס אחוזים, אלא מנסה לקדם תיקים שיש תשתית ראייתית ושיכולים להביא שינוי בתרבות העבודה בישראל".