רחמני: הריכוזיות משתקפת בתחומים מסוימים בתחרות בביטוח

"המשק בנוי בצורה מבנית מסוימת. זה לא שיש משהו לא נכון או רע בקבוצות שיש להן החזקות בהרבה חברות, וזו לא הבעיה - הבעיה היא רק אם התחרות נעלמת או נמנעת בגללה"

נגה רחמני, יו"ר איילון ביטוח ומבעלי השליטה בה, יצא היום (ג') בכנס הביטוח האלמנטרי של לשכת סוכני ביטוח נגד בעיית הריכוזיות, כפי שהיא באה לידי ביטוי בענף הביטוח. "המשק בנוי בצורה מבנית מסוימת. זה לא שיש משהו לא נכון או רע בקבוצות שיש להן החזקות בהרבה חברות, וזו לא הבעיה. הבעיה היא רק אם התחרות נעלמת או נמנעת בגללה", אמר רחמני שהבהיר כי "יש דברים שבהם הריכוזיות באה לידי ביטוי בתחרות בענף הביטוח".

לדבריו של רחמני הגיב אייל לפידות, מנכ"ל קבוצת הפניקס הנמצאת בשליטת קבוצת דלק , שאמר כי "לדעתי המצוקה של נגה רחמני לא קשורה. כנציג של קונגלומרט (קבוצת דלק) אני יכול לספר שהייתי בדלק ישראל כמה שנים, ומי שמבטח אותה היא כלל ולא הפניקס. לפעמים יש מצב של מגמה טרנדית, אבל העובדות מספרות אחרת", אמר והבהיר כי מבחינתו אין בעיית ריכוזיות בענף הביטוח.

יונל כהן, מנכ"ל קבוצת מגדל , הסכים עם לפידות ואמר כי "זה דבר טבעי שחברה תבטח חברות מהקבוצה שלה". גם מנכ"ל הכשרה ביטוח, עופר טרמצ'י, התייחס לסוגיה והוסיף ש"ענף הביטוח הוא ענף תחרותי. כשאנו רוצים עסק אנו יודעים לקחת אותו". נשיא לשכת סוכני ביטוח הוא אודי כץ.

מעדיפים גדולים

חברי הפאנל התייחסו גם לאטרקטיביות של חברות ביטוח קטנות אל מול גדולות, כשיונל כהן אמר כי "בסופו של דבר רוב עם ישראל שם את כספו בלאומי והפועלים, ומוותר על עוד חצי אחוז בבנק קטן. עם ישראל מעדיף לעבוד עם גופים גדולים", אמר. טרמצ'י הוסיף שהוא חש בכך שבכל הנוגע לניהול השקעות על ידי הגופים המוסדיים, הרי שלקחי המשבר הגדול ב-2008 לא חילחלו לחלוטין. "נראה שישנם גופים מוסדיים הנוטים לשכוח את המשבר וכן שיש כיום נטיה להשקעות סלקטיביות", אמר.