קורות-חיים 2.0

קורות-החיים שאני נתקלת בהם נראים כה שונים מאלה שהיו נשלחים אליי לפני 10 שנים

הרבה כבר נאמר על קורות-החיים - אופן כתיבתם, הבעיות הנפוצות שמאפיינות אותם, הדרך המומלצת להפיצם. ובכל זאת, עוד כמה אופנים בעייתיים של כתיבת קורות-חיים.

מנופחים

מסמכי קורות-החיים שאני נתקלת בהם נראים כל כך שונים מאלה שהיו נשלחים אליי לפני 10 שנים. אם נציב למולנו שני מסמכי רזומה של אשת שיווק בת 30 ומנהל בכיר בן 50, מבלי להתייחס לשנים ולגילאים המצוינים בהם, נתקשה להבחין מי הוא מי.

נראה שהתרגלנו לתקשר במדיה הוירטואלית, שם אנחנו רגילים לכתוב בשפה יומיומית, ולעדכן ללא סינון על כל מה שאנחנו חושבים או עושים (מתוך מחשבה שתמיד יהיה מי שיתעניין בהגיגינו). עד כדי כך התרגלנו, שדפוס התקשורת שלנו בכתב זלג לאופן שבו אנחנו כותבים מסמכים רשמיים.

ובכן, מסמך קורות-חיים, למי ששכח, הוא מסמך רשמי, וודאי שלא עוד עמוד ברשת חברתית. קורות-חיים נפוחים לאדם צעיר (במונחים של ימינו) יכולים להעיד על הגזמה בתיאור ניסיונו, עד כדי נרקיסיזם.

יותר מלהרשים את מקבלם, הם מצטיירים כחיפוי על חוסר: חוסר ביטחון, חוסר ניסיון מעמיק, חוסר אמינות, חוסר יכולת לתפוס את המציאות כמות שהיא. במקום זאת, חשוב לכתוב את קורות-החיים דרך הגבול החמקמק שבין הבלטת הכישורים לצניעות וענייניות.

עשירים

הביטוי "עבודה לחיים" פס מן העולם. להבדיל מ"המנפחים הצעירים", יותר ויותר אנשים הם רבי-פעלים, ולאורך שנים ממלאים תפקידים שונים, מגוונים ומשמעותיים. בארגונים שונים, באותו תחום או בתחומים שונים זה מזה.

כשמגיע אליי מסמך קורות-חיים של אדם כזה, לעתים ממש קשה להאמין שמדובר באדם אחד ולא בכמה אנשים. אבל זה לא אומר שאם לי יש את הסבלנות ואותי זה מרשים, זה יעניין גם את המגייסים. צריך אולי לומר זאת שוב: הם עייפים. הם לא מחפשים לקרוא ביוגרפיות שלמות שלא רלבנטיות לעניינם. הם רוצים Buzz Words, כדי להבין את התמונה במהירות ובדיוק מקסימליים.

לא מזמן פנתה אליי אשת היי-טק בוגרת, שהסבה את מקצועה והפכה לדיאטנית, וכעבור שנתיים של עיסוק כדיאטנית הוכשרה כמאמנת אישית. היא ביקשה שאסייע לה בכתיבת קורות-החיים שלה, שהתפרשו על 3 עמודים מלאים.

מאחר שהייתה מעוניינת לשלב את שתי ההתמחויות האחרונות שלה ולתפקד כמאמנת אישית בתחום התזונה, הרגשתי בנוח להסיר כל אזכור לגבי עיסוקה בתחום ההיי-טק, כשבראש מעייניי להתאים בין האמצעי למטרה.

היא התנגדה לכך, בטענה שזהו חלק נכבד מחייה ומאישיותה, וקשה לה להיפרד ממנו. הסברתי לה שהיא לא צריכה "להיפרד" מחלק זה, אלא לראותו כטפל רק במסגרת המצומצמת שנקראת "קורות-חיים", אך כפשרה בין שתי העמדות החלטנו שאת ניסיונה בתחום ההיי-טק נציין בקורות-החיים כרשימת מכולת, בפסקה אחת קצרה.

את טווחי השנים שבהם עבדה ב-4 חברות שונות איחדנו לטווח שנים כולל, ונשאר לנו די מקום לתאר את פועלה בשני התחומים הרלבנטיים, כל זאת בעמוד אחד בלבד.

דלים בתוכן

"התייעלות", "ארגון מחדש", כולם מכירים את הביטויים הללו, אך מי שמכירים אותם טוב במיוחד הם האנשים שעבדו 25 שנה באותה חברה. עובדים מומחים, לא צעירים, שהפכו למיותרים ומצאו עצמם בחוץ. אמנם עם ניסיון רב שנים, אך צר וספציפי.

פנה אליי אדם כזה, מנהל בבנק, בן 50, שלאחר שפוטר החליט לפנות לתחום אחר, אך התקשה בכך משום שקורות-החיים שלו מבוססים רק על ניסיונו בתחום הכלכלי. יחד מצאנו שניסיונו עשיר הרבה יותר משהעריך בעצמו: כדמות ניהולית היה מנוסה בגיוס עובדים, הנעת צוות, תכנון לוחות זמנים, ניהול פרויקטים, פיקוח על העבודה של אנשיו, ואף היה בעל קשרים עם לקוחות מתאגידים ומהסקטור הפרטי.

מבלי לנפח, נתנו מקום נכבד לניסיונו זה בקורות-החיים שלו (תוך הבלטת המילים שמתארות משימות ניהוליות, להבדיל מהטייטלים מתחום הכלכלה שנכתבו בפונט רגיל). כעבור זמן מה מצא עבודה כמנהל בחברת כוח אדם.

נתקלתי גם באדם בעל קורות-חיים חד-גוניים, שכבר שנים רבות עובד באותו ארגון מבלי להתקדם, וחשש שמעסיקים יסיקו מכך על בעיה בתפקוד שלו. ביקשתי שיעלה על הכתב את קורותיו בחברה החל מיומו הראשון בה ועד להגעתו לתפקידו הנוכחי.

הוא מעולם לא הזדקק למסמך קורות-חיים, לכן לא העלה על הכתב את פועלו מן העבר בארגון, וכצפוי, שכח חלקים נכבדים ומכובדים מניסיונו.

כך התברר שבתשע השנים הראשונות מתוך 17 השנים שעבד בחברה, החזיק בתחומי אחריות שונים ומילא תפקידים מגוונים. עד שהגיע לתפקידו האחרון, שהיה הגבול העליון שממנו לא היה לאן לקדמו עוד. יחד הצלחנו ליצור מסמך מגוּון ומעניין, שלא יגרום למעסיקים להשתעמם ולתהות מה לא בסדר איתו.

טיפ לסיום: סגמנטציה פלוס

זה שצריכות להיות מספר גירסאות של קורות-חיים, מותאמות נישות - זה כבר ידוע. אך כדאי להשקיע מעבר לפילוח הרגיל: כשמשרה שווה במיוחד עומדת על הפרק, אני ממליצה ליצור קשרים עם אנשים שמכירים את המעסיק, לרחרח, לקבל מידע על אופיו ועל הערכים שלו, ולתפור בהתאם חליפה מושלמת ללקוח.

קורות-חיים שכתובים בסגנון המתאים לו, ושמדגישים כל מה שרצוי והולם את צרכיו. לדבוק באמת, לא להמציא, לא לנפח, אך לערוך חכם ומותאם. בהצלחה.

  1. יעל מהודר היא יועצת ארגונית בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית.
    הדברים הכתובים במאמריה של מבוססים על הניסיון והידע המקצועי שרכשה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בארגונים מתחומי ההיי-טק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה בלבד, ואינם תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה
    .
  2. פניות ליעל מהודר לקבלת ייעוץ אישי יש לשלוח לדוא"ל: Yaelmehoudar@gmail.com