נעילה שלילית בת"א: המעו"ף ירד 0.9%; מניות הגז נפלו בחדות

אפריקה ישראל מוכרת את אפריקה מגורים לדניה סיבוס ■ מניות הגז והנפט במדד המעו"ף צנחו עד 5.3% ■ אלווריון העמיקה הפסדיה ■ ה'פד' צפוי להודיע היום על תוכנית הרחבה מוניטרית

לאחר פתיחה חיובית שהתחלפה למגמה מעורבת, הבורסה באחד העם עברה כשעתיים לפני הסיום להיסחר בירידות שערים וכך גם ננעלה. המדדים המובילים איבדו בסיום 0.9%-1.1%, למרות מגמה חיובית בפתיחה בוול סטריט, עליות שערים באירופה ונעילה חיובית בבורסות אסיה מוקדם יותר היום. המגזר שמשך מטה את השוק הוא מגזר הנפט והגז, כששלוש מניות המעו"ף השייכות למגזר, אבנר, דלק קידוחים וישראמקו, הובילו את הירידות במדד. מחזור המסחר בת"א הסתכם ב-2.06 מיליארד שקל.

ברקע, היו גם תוצאות הבחירות לקונגרס בארה"ב שמראות תבוסה לנשיא אובמה וניצחון הרפובליקנים והציפייה להודעת הפדרל ריזרב על תוכנית הרחבה מוניטרית שעשויה להשפיע באופן ניכר על כיוון המסחר בשווקים בכלל ועל המסחר במט"ח בפרט.

ה'פד' יתחיל היום ככל הנראה, בסיבוב חדש של תמריצים ויודיע על רכישה של אגרות חוב ממשלתיות ארוכות טווח בהיקף של לפחות 500 מיליארד דולר. מסקר שערכה בלומברג עולה כי רוב הכלכלנים סבורים שתוכנית ה"הקלה כמותית" תעמוד על חצי טריליון דולר. רק מעטים מקרב הכלכלנים סבורים כי רכישת הפד תסתכם בסכום נמוך יותר, דעת המיעוט מתייחסת לרכישות בהיקף מצומצם של 50 עד 100 מיליארד דולר.

נפילות חדות בסקטור הנפט והגז

אפריקה ישראל מוכרת את אפריקה מגורים לדניה סיבוס תמורת 648 מיליון שקל.

אלווריון רשמה הכנסות של כ-54 מיליון דולר ברבעון השלישי, ירידה של 7.5% מהרבעון השלישי של 2009. בשורה התחתונה, החברה העמיקה את הפסדיה: הפסידה כ-6.1 מיליון דולר או 10 סנט למניה, בהשוואה להפסד של כ-1 מיליון דולר או 2 סנט למניה אשתקד. החברה לא סיפקה תחזיות לרבעון הרביעי.

מודיעין דיווחה כי היא שוקלת לבקש לדחות את פרסום פרוספקט הקידוח הסופי והצגת החוזה עם קבלן הקידוח ב"מירה" ו"שרה". החברה שוקלת אפשרות להציע לשותפיה ברשיונות לפנות לממונה בבקשה לקבלת דחייה של מספר חודשים.

שותפויות הגז והנפט, דלק קידוחים , ישראמקו , אבנר , רציו בלטו על רקע הפרסום אתמול ב"גלובס" על נייר עמדה שכתבו פרופ' דן ביין ושותפו עו"ד יצחק בן אשר עבור קבוצת דלק ושותפויות הגז לפיו מאגר "תמר", פרוספקט "לוויתן" ושדות גז נוספים שיתגלו במימי ישראל עשויים להיות זכאים להכרה כ"מפעל אסטרטגי". הגדרה כזו מעניקה לחברות המחזיקות במאגרים פטור מלא ממס חברות וממס על דיבידנדים למשך שבע שנים.

עוד סוגייה שהשפיעה על סקטור הנפט והגז: ידיעה שפורסמה אתמול ב"גלובס" כי איראן תתחיל בקרוב בפעילות אקספלורציה בשדה נפט הנמצא בשליטת לבנון וישראל. כך הכריז אתמול שגריר איראן בלבנון. מדובר בפעילות המתבססת בעיקר על עריכת סקרים ססמיים תת-ימיים, במטרה למפות מבנים היכולים להיות מאגרי נפט וגז טבעי.

היום נודע ל"גלובס" כי נציגי הבנקים הזרים המלווים את קבוצת דלק ודור אלון גז במימון פרויקט הפיתוח של קידוח "תמר" פנו בימים האחרונים לגופים מוסדיים ישראליים ובדקו עמם את האפשרות שירכשו מהם חלקים מהמימון הקצר לפרויקט. מדובר על חבילת מימון בסך 330 מיליון דולר שהבנקים הזרים ברקליס ו-HSBC התחייבו להעמיד לטובת הפרויקט בחלקים שווים. הפנייה לגופים מוסדיים ישראליים יכולה להעיד על כך שהבנקים הזרים מעריכים כי רמת הסיכון בפרויקט גבוהה מכפי שהעריכו תחילה, ושהם מבקשים לצמצם חשיפה או לצאת ממנו לחלוטין.

יום לאחר פרסום הדוחות, בזק בלטה גם היום. החברה הרוויחה 588 מיליון שקל ברבעון השלישי הודות לצמיחה של 3.7% בהכנסות (שהסתכמו ב-3 מיליארד שקל), צמיחה שבסיסה בחברת הסלולר פלאפון ומצירוף של דו"חות פורטל האינטרנט וואלה בדוח בזק.

טבע שפרסמה גם היא דוחות טובים אתמול הצליחה היום לעלות. שעות מספר לאחר פרסום התוצאות הרבעוניות החזקות של טבע, קיימה החברה שיחת ועידה, בה העלתה את תחזית ההכנסות ל-2010 ל-16.4 מיליארד דולר מתחזית קודמת להכנסות של 16 מיליארד דולר אך מאידך הותירה את תחזית הרווח ללא שינוי: 4.5-4.6 דולר למניה. ל-2011 לא סיפקה החברה תחזיות.

קמן אחזקות נסחרה על רקע החלטת מחזיקי האג"ח של החברה שלא לאשר שינוי בהתניה פיננסית שביקשה החברה, המציגה הפסדים בשנה האחרונה, זאת למרות המלצת פועלים סהר לעשות כן.