"גלובס" מציג: מורה נבוכים להזמנת חופשה באינטרנט

כרטיסים מוזלים מסביב לעולם בממשק מגרה במיוחד, אתרים המציעים מלונות בהנחות ענק, מכירות פומביות של כרטיסי טיסה - "גלובס" סוקר את אתרי התיירות המובילים ברשת

הזמינות הרבה של האינטרנט והגלובליות שמאפיינת אותו הפכו אותו, שלא במפתיע, כבר מראשית דרכו למקום הלוהט ביותר לטייל המתחיל: היכולת להשוות מחירים, לבחור יעדים, למצוא שותפים לטיולים, לקרוא טיפים של נוסעים מנוסים, לבחור מושבים בטיסות ולכרטס באופן מיידי - הופכים גם היום את הרשת למקום הכדאי ביותר לתכנון החופשה הבאה שלכם.

התחרות הגדולה בין הספקים השונים הפכה את בעלי האתרים למקוריים במיוחד, והביאו אותם להוציא תחת ידם הברקות חדשות שמצליחות להוזיל את מחירי החופשות אפילו יותר עבור הלקוח הווירטואלי.

בסקירה שלפניכם תמצאו בעיקר אתרים מהזירה הבינלאומית ופחות מהשוק הישראלי המקומי שלנו, ולא במקרה: למרבה הצער, עושה רושם כי סוכנויות הנסיעות בישראל עדיין מתייחסות לאינטרנט כ"סניף נוסף" וכגורם משלים לפעילות שלהן ולא השכילו לנצל את המיידיות והנגישות שלו עם המקוריות והתעוזה הנדרשים כמו האחים מעבר לים.

אפשר רק לקוות שהמגמה שהחלה בחודשים האחרונים של הרמת הכפפה והעברת מרכז הפעילות לאינטרנט בתחום צרכנות התיירות תימשך בתנופה מוגברת.

אז קח מקל, קח תרמיל - ואל תשכח עכבר. לאן הפעם?

שיתוף-פעולה של בריתות תעופה: טיול לא יקר מסביב לעולם

והנה להיט חדש יחסית, שמספק לא רק הזדמנות לטיול של פעם בחיים אלא גם שעות של הנאה מול המחשב בפנטזיות על אותו טיול חלומי. שוק התעופה העולמי עבר בשנים האחרונות עוד ועוד לכיוון חיזוק הבריתות בשוק (Alliances) - תהליך שהואץ לאור הקשיים שנרשמו בשנים האחרונות בתחום.

מדובר במספר חברות תעופה בכל העולם החותמות על הסכמים ביניהן המאפשרים להן להציע טיסות המשך עם החברות השותפות ביבשות אחרות, לשדרג את מועדוני הלקוחות שלהם ולהרחיב את היצע היעדים שלהן.

שתיים מהבריתות הקימו די לאחרונה אתר משודרג המאפשר הזמנת מוצר "טיסה מסביב לעולם" (Round The World Ticket) - כרטיס טיסה שמחירו נע לרוב בין 3,000 ל-5,000 דולר ומאפשר למעשה 16 מקטעי טיסה שונים וביקור בעד 15 מדינות ויעדים שונים ברחבי העולם בתוך שנה.

הכלל היחיד: יש לנוע על גבי כדור הארץ בכיוון אחד מבחינת יבשות (ממזרח למערב או ממערב למזרח), ולא ניתן לחזור ליבשת בה כבר ביקרתם.

* סטאר אליינס:

www.staralliance.com

באתר של ברית Star Alliance, הכוללת בין היתר חברות כמו קונטיננטל אירליינס ולופטהאנזה (וגם טורקיש אירליינז, למי שמתגעגע) - ניתן לעשות שימוש במחולל טכנולוגי מיוחד המאפשר לתכנן את הטיול בזמן אמת, לבחון את המסלולים ואת ההשפעה על המחיר, לשמור את המסלולים, לשלוח אותם במייל לשותפים אפשריים לטיול וכמובן לכרטס. מחיר הכרטיס נקבע במקרה זה על-פי המרחק במיילים של הכרטיס.

* וואן וורלד:

www.oneworld.com

באתר של ברית One World, הכוללת בין היתר חברות כמו בריטיש איירווייס ואמריקן אירליינס, ניתן לערוך חיפוש וכרטוס די דומים - אך המחיר נקבע על-פי מספר היבשות בו מבקרים, ללא קשר למרחק שעוברים בטיסה. בשני האתרים ניתן לקבל מידע נרחב על תנאי הכרטיס. מומלץ מאוד להשוות בין שתי הבריתות את המסלול המבוקש הספציפי - שכן ההפרש בין כרטיסים דומים מאוד במסלול יכול להגיע עד לאלף דולרים ואף יותר.

שלב בחירת היעד: לא זזים בלי לונלי פלאנט

השלב הראשון בכל חופשה הוא כמובן בחירת היעד - החלטה הנגזרת במידה רבה מאורך החופשה ומהתקציב.

* לונלי פלאנט:

www.lonelyplanet.com

בבחירת היעד רצוי להיעזר במומחים האמיתיים, ואין כמו אתר הלונלי פלאנט כדי לקבל מושג על מה שבאמת חם בעולם. מדריכי האתר מעודכנים כל העת וכוללים את המקומות המעניינים והלוהטים ביותר לצד המלצות ספציפיות על מלונות, מסעדות ואטרקציות המסודרים על-פי קטגוריות, מיקומים ורמות מחיר באופן נוח.

רמת העדכון הגבוהה מבטיחה שלא תיפלו בין הכיסאות, והגישה של הלונלי פלאנט לחדש ולהפתיע מסייעת גם היא למטייל המתחיל להגיע לפינות מפתיעות שחורגות מהמסלול התיירותי הרגיל.

אמנם מרבית הידע עדיין מרוכז במדריכים המודפסים של המותג, שעדיין אין להם תחליף, אך גירסאות מקוצרות שמספיקות לכל הפחות כדי לקבל החלטה על היעד הרצוי ורמות המחירים בו נמצאות גם באתר האינטרנט.

האתר מעודכן כל העת בהמלצות חדשות מצד צוות הכותבים, כשהאחרונה שבהן שפורסמה אך השבוע היא רשימת "10 הערים המומלצות ביותר לביקור בעולם בשנת 2011" - רשימה בה משתבצת תל-אביב, במפתיע, במקום השלישי והמכובד במיוחד - מרחק נגיעה מניו-יורק שבמקום הראשון ומטנג'יר (מרוקו) שבמקום השני.

תל-אביב, אגב, מוגדרת על-ידי הלונלי פלאנט כ"עיר חטאים על חוף הים שבה יש יותר ברים מבתי-כנסת, אלוהים הוא תקליטן, הדוניזם הוא הדת וגוף האדם הוא המקדש; מדובר בסן-פרנסיסקו של המזרח התיכון".

ניתן למצוא גם גירסאות מעט עתיקות ומקוצרות אך מתורגמות היטב של המדריכים בפורטל ynet בכתובת: www.ynet.co.il/home/0,7340,L-707,00.html.

* למטייל:

www.lametayel.co.il

דרך נוספת להחליט על היעד המבוקש, היא ללמוד מבעלי הניסיון כאן בישראל: פורטל למטייל ממשיך לשמור על הבכורה בתחום זה, על אף התהליך המעיק של הכנסת שם וסיסמה בכל גלישה לאתר אפילו על מנת לקרוא את הטיפים המופיעים בו.

האתר מציע מדריכים מפורטים ומעודכנים (יחסית) לאתרים, את מדור "1,001 טיפים" הפופולרי הכולל תגובות של גולשים, המלצות ואזהרות באשר למקומות ספציפיים ופורומים פעילים עם מנהלים מחוייכים השמחים להמליץ על מסלולים ולענות לשאלות באשר לאזורים שונים בעולם.

שירות נוח במיוחד הוא הלוח מיוחד לחיפוש פרטנרים לטיול עבור אלה המבקשים למצוא שותפים למסע בכל גיל ובכל מקום. פינה נוספת באתר מוקדשת לטיול עם ילדים.

בשורה התחתונה: אתר בהחלט מוצלח שמספק מידע שימושי בעברית.

* גוליבר והדקה ה-90:

www.gulliver.co.il

www.daka90.co.il

המעוניינים בנופש סוף שבוע קצר באירופה יוכלו להסתפק בסקירה קצרה של אתרי התיירות הישראלים המובילים, כמו גוליבר, שעבר שיפוץ מבורך לאחרונה והפך לאטרקטיבי וקומוניקטיבי מבעבר, או אתר הדקה ה-90, שהיה מחלוצי התיירות באינטרנט ועדיין מצליח לחדש לגולשיו.

במקרים אלה, לרוב הדיל המוצע על-ידי הסוכנים יהיה זול יותר מהרכבה של טיסה ומלון בנפרד, אטרקטיביים ככל שיהיו, כאשר גלישה לעמוד הדילים של הרגע האחרון באתרים עשויה להניב את העסקה הטובה ביותר.

עם זאת, המעוניינים בטיול מורכב מעט יותר או ביעד ספציפי יוכלו למצוא תוצאות טובות יותר משמעותית באתרים הבינלאומיים שמעבר לים.

טיולי התנדבות: להציל דובים ברוסיה

התיירות הווירטואלית מציעה טיולי הרפתקאות לאנשים שראו כבר הכול, לצד טיולי התנדבות שמאפשרים התערות בקהילה המקומית, לצד חוויית תרומה משמעותית.

* הרפתקאות מדהימות:

www.incredible-adventures.com

אתר המציע טיולי הרפתקאות במגוון תחומים ובאינספור יעדים - מצלילה עם כרישים לבנים בארה"ב, מקסיקו ודרום אפריקה, דרך טיסה במטוס מיג מעל שמי מוסקבה, צניחה חופשית באוורסט ובנמיביה וגם חוויית גיוס לצבא הרוסי (מומלץ במיוחד למסיימי שירות קבע ארוך בצה"ל). האתר מציע את כל הפרטים הנדרשים להרשמה, מחירים וחוויות של מי שכבר ניסו והעזו.

* אקו-וולנטיר:

www.ecovolunteer.org

אפשרות מומלצת לא פחות היא התנדבות באזורים מיוחדים, טרנד שהולך וצובר תאוצה שבמרכזו ארגוני מתנדבים ומלכ"רים לבין מטיילים מכל העולם: המתנדבים זוכים לשהייה חינם (או כמעט חינם) במקומות מיוחדים, להיכרות בלתי אמצעית עם המקום, לחוויה משמעותית ולאירוח לבבי - ואילו ארגוני המתנדבים מצליחים למשוך אליהם כוח עבודה ללא תשלום מכל העולם, חמושים ברצון טוב, בידע ובשליטה בשפות שונות.

טרנד ההתנדבות איפיין בשנים הראשונות רק מטיילים צעירים - אך התרחב בשנים האחרונות, וכעת מוצעים טיולי מתנדבים לכל הגילאים ברמות מחויבות שונות.

אחד האתרים המובילים הוא אקו-וולנטיר, המציע בין היתר התנדבות במקלט לפילים בסכנת הכחדה בדרום תאילנד, פרויקט איסוף מידע על דולפינים באיטליה או פרויקט לדובים חומים בסכנת הכחדה ברוסיה.

ניתן למצוא באתר מידע על תנאי הלינה המוצעים, הדרישות מהמתנדבים, תנאי הלינה, התשלום המבוקש ואפשרויות הבילוי בקרבת אתרי ההתנדבות.

* גו-אקו:

www.goeco.co.il

ויש גם גירסה ציונית: ארגון GoEco, שהוקם על-ידי סטודנטים ישראלים שהתנדבו בחו"ל, בשיתוף עם אונסק"ו, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים והמועצה הלאומית להתנדבות בישראל, חנך לאחרונה את אתר האינטרנט שלו, המציע אינספור תוכניות התנדבות לפי תחומי עניין ולפי אזורים. כל התכניות נבדקות על-ידי הארגונים ומוגדרות כתכניות התנדבות "מוכרות" על-ידי אונסק"ו וארגונים בינלאומיים ללא כל מטרות רווח.

בחירת חברת התעופה: חיפוש משולב לפי מחיר ויעד

אחד היתרונות הבולטים ביותר של האינטרנט הוא היכולת להשוות בין אתרי חברות התעופה השונות במטרה ליצור דיל משתלם במיוחד. אתרי החיפוש המשולב מאפשרים גם חיפוש של מחיר נמוך שבועי (כאשר בוחרים באפשרות של "הצג מחיר זול גם 3 ימים לפני ואחרי התאריך המבוקש") וכן סיווג של התוצאות המתקבלות מכל אתרי התיירות על-פי מחיר, על-פי חברות תעופה, על-פי שעות המראה, משך הטיסה וקריטריונים נוספים.

* אקספדיה:

www.expedia.com

האתר המוביל בתחום זה הוא אקספדיה, הנחשב לסוכנות הנסיעות הגדולה בעולם.

* סייד-סטפ:

www.sidestep.com

מומלץ בחום לעשות שימוש במנועי חיפוש המאפשרים הגשת שאילתא לטיסות במקביל לכל אתרי חברות התעופה. אתר סייד-סטפ הוא אתר מומלץ במיוחד.

איך לאתר מלון? עד 70% הנחה דרך האתר

בתחום הזמנות הלינה ניתן למצוא מהפכה של ממש בתחום האינטרנט: האתרים שלא הצליחו למצוא יתרון יחסי במכירת דילים לבתי-המלון, שמצידם הציגו לכל הסוכנים הווירטואליים מחיר רצפה אחיד פחות או יותר - מצאו דרכים מקוריות לבדל את המוצר שלהם, לשמחתם של הלקוחות.

העיקרון הבסיסי ברור: תמורת אי-ודאות מסוימת באשר לזהות המלון, תקבלו הנחה משמעותית (לרוב) בהזמנתו. בשני האתרים המובילים בתחום תוכלו לגלות מהו המיקום של המלון (ברמת דיון של רובע או אזור) ואת דרגתו אך לא את שמו - באופן שיאפשר לסוכני הנסיעות להתמקח על מחיר טוב יותר עם בתי-המלון.

* הוט-ווייר:

www.hotwire.com

אתר זה, למשל, מציע לערוך חיפוש לבתי-מלון בערים מסוימות ולקבל עד 70% הנחה על השהייה כאשר שם המלון מפורסם רק לאחר השלמת ההזמנה שאינה ניתנת לביטול. עם זאת, האתר נותן דוגמאות לרשתות איתן הוא עובד בכל דרגת מחיר (2, 3, 4 ו-5 כוכבים). מאחר וללקוח הממוצע שם המלון רלבנטי פחות - מדובר בפתרון כדאי במיוחד.

* פרייסליין:

www.priceline.com

אתר הפועל בשיטה ההפוכה: הלקוח מתבקש להזין את המחיר המקסימלי שהוא מוכן לשלם עבור המלון (או הטיסה הפנימית בארה"ב, שירות המוצע גם כן באתר), רמת האירוח והאזור - והאתר "סוגר" עבורו את הדיל. גם במקרה זה העסקאות הן סופיות, ושם המלון מפורסם רק לאחר סיום העסקה.

על אף שברוב המקרים האתרים מאפשרים חיסכון ניכר - רצוי מאוד להשוות את המחירים המוצעים למחירים הקיימים באתרים אחרים המציעים דילים למלונות בשיטה "מסורתית" יותר ולזכור כי על אף הקונספט החדשני - לא בכל מצב מדובר בעסקה הכדאית ביותר האפשרית.

לינה בדירות אירוח: לא חייבים ללון במלון

המטיילים החסכנים יותר, או לחילופין ההרפתקנים אוהבי האדם, יגלו את נפלאות תרבות הקאוץ'-סרפינג שעיקרה אירוח על-ידי מקומיים בבתיהם ללא תשלום או בתשלום סמלי.

בחלק מהמקומות מדובר באנשים נחמדים שמארחים אורחים ללא תשלום, במקרים אחרים מדובר במשפחות יהודיות האוהבות ישראלים צעירים, ולעיתים מדובר במשפחות שפשוט מעוניינות "להשכיר" את הספה בסלון.

* קאוץ'-סרפינג:

www.couchsurfing.org

האתר העיקרי המשמש כבית לתופעת "גולשי הכורסאות" נמצא באתר זה, המספק פרטים על מארחים אפשריים ביעדים שונים בעולם. פריסתו הגיאוגרפית של האתר מרשימה במיוחד.

* ג'ו-גט'ר:

www.jewgether.org

לאחרונה התפתחה הגירסה הכשרה של אתר קאוץ'-סרפינג תחת השם Jewgether. מדובר באתר המבקש "לאחד ולקדם" את ההיכרות בין בני הקהילה היהודית מכל העולם באמצעות אירוח הדדי של יהודים מערים שונות המטיילים בעולם. ניתן למצוא פרטים על המארחים, לרבות תמונות.

* הוסטל-בוקרס:

www.hostelbookers.com

המעוניינים לשמור על תקציב נמוך בסעיף הלינה של החופשה ללא "ביקורי-בית" - יכולים לעשות שימוש באתר ההוסטלים הפופולרי.

המלצות גולשים: טיפים, המלצות ורעיונות

* טריפ-אדוויזר:

www.tripadvisor.com

האתר עלה בחודשים האחרונים לכותרות לאחר ש-300 בתי-מלון בעולם הודיעו כי בכוונתם לתבוע את מפעיליו, בטענה כי הביקורות המתפרסמות בו, המוגדרות כביקורות גולשים, אינן תמיד כאלה, והן משרתות אינטרסים עיסקיים של מתחרים.

ללא כל קשר לוויכוח המתמשך, האתר מצליח עדיין למשוך אליו עשרות מיליוני גולשים חדשים מדי חודש המדרגים בו אטרקציות, בתי-מלון וספקי שירותים בכל רחבי העולם.

תפריטיו הנוחים מציעים דירוג של אטרקציות שונות בערים (שלעיתים קרובות מדי כוללים חברות סיורים מודרכים שאכן מדורגות גבוה מדי באופן מחשיד) - אך ניתן גם למצוא באמת ובתמים את האטרקציות שאסור להחמיץ בכל יעד ויעד.

האתר נוח ונגיש במיוחד וכולל גם תמונות שצילמו הגולשים בעצמם באלפי בתי-מלון ברחבי העולם - תמונות אשר לרוב מציגות תמונת מצב שונה לגמרי מהתמונות הרשמיות באתרי המלונות. האתר מאפשר גם קישורים להזמנה ישירה באתרים שונים.

* גוגל:

http://maps.google.co.il

אי-אפשר לחתום כתבת אינטרנט בלי גוגל: הרשו לנו להמליץ על שירות "גוגל מפות", המציע את השירות הטוב ביותר לתכנון תוואי נסיעה בכל העולם, לרבות הערכות לגבי אורך הנסיעה, זמן הנסיעה וכן צילום של הדרך. בעלי הטלפונים החכמים יכולים גם להוריד אפליקציית חיפוש וניווט.