"גלובוס איימה להשחיר את פני רציו בתקשורת כחלק ממסע סחטנות"

רציו בכתב הגנה: "הניסיון של גלובוס להתנער מהבוררות בא על רקע אחד ויחיד: רצון לסחוט כספים ע"י יציאה מהסכם שאינו מתאים לה, כי הוא נערך לפני הזינוק בשווי החברה"

"טענותיה של חברת גלובוס מהוות ניסיון ציני ומופרך לבטל את הסכם הבוררות כדי להשתחרר מהמגבלה על סכום התביעה בבוררות, עקב העלייה הדרמטית בשוויה של רציו " - כך טוענת חברת רציו בכתב הגנה שהגישה הבוקר (ד') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בתגובה לבקשתה של חברת גלובוס לבטל את הליכי הבוררות בין החברות, המתקיימים בפני עו"ד אסף ברם.

"הניסיון של גלובוס להתנער מהבוררות עם רציו בא על רקע אחד ויחיד: רצון לסחוט כספים על-ידי יציאה מהסכם שאינו מתאים לה יותר, כי הוא נערך לפני תגליות הגז ולפני הזינוק בשווי החברה", טוענים עוה"ד אלי זהר ואהרן מיכאלי, המייצגים את רציו. "לצורך זה איימה גלובוס להשחיר את פניה של רציו בתקשורת עם סיפור מעוות ומסולף, כפי שאכן לבסוף עשתה, זאת כחלק ממסע הסחטנות המתמשך שלה".

רציו מבקשת מבית המשפט להסיר על הסף את הבקשה לביטול הבוררות.

עוד טוענת חברת רציו כי הקלטות והמסמכים מגלים כי שלומי שוקרון, מבעלי "גלובוס", ומקורביו, הפעילו מסכת איומים מתמשכת על מנהלי רציו ובני משפחותיהם. "שוקרון המשיך לאיים ולנקוט אלימות מילולית חמורה גם תוך כדי הליכי הבוררות".

היקף דרישותיה של חברת גלובוס, נטען, הגיע עד לסך של 80 מיליון שקל, בעוד שהליכי הבוררות מוגבלים, כפי שהוסכם מלכתחילה, לסך מרבי של 6 מיליון שקל.

המסמכים וההקלטות המצורפים לבקשה מעלים, לדברי רציו, "התנהגות אלימה, רצופה בניסיונות סחיטה, של שוקרון וחבורת מקורביו. הבקשה לביטול הבוררות הוגשה בחוסר תום-לב ומהווה חלק ממסע סחטנות מתמשך".

רציו טוענת כי אין שחר לטענותיהם של גלובוס ושוקרון, ולפיהן המעורבות של מאיר אברג'יל ושל העבריין "יחזקאל" בבחירת הבורר, עו"ד ברם, השפיעו על הדיונים בבוררות.

"הבוררות המקצועית התנהלה אצל עורך דין אובייקטיבי ומומחה, בהתאם לכל הכללים המקובלים לניהול בוררות", טוענת רציו, "ושמה קץ לפרשה עכורה שבה ניסה שוקרון לגרור את מנהלי רציו, ליגד רוטלוי ויגאל לנדאו, להיכנע למסע סחטנות לא לגיטימי".

רציו מציינת בהודעתה כי שוויה של "שותפות רציו" נסק משווי כולל של כ-2.5 מיליון שקל ביום חתימת הסכם הבוררות, לפני כ-3 שנים, לשווי כולל של כ-3 מיליארד שקל היום.

"הסכום המקסימלי לתביעה בבוררות עליו הסכימו שני הצדדים לפני כ-3 שנים, זמן רב לפני תגליות הגז, בגובה שאז נראה היה נדיב מאוד כלפי גלובוס - 6 מיליון שקל - אינו נראה לגלובוס לאור השינוי הדרמטי בשווי".

באשר למעורבות עבריינים, טוענת רציו כי "שוקרון ובאי-כוחו המציאו סיפור שקרי לחלוטין על איומים כביכול ששוקרון היה נתון להם. בפועל האיומים היחידים... היו מצד שוקרון בלבד. שוקרון שלח גורמים עברייניים שעמם היה בקשר כדי לאיים באופן אישי על בעלי רציו ומשפחותיהם, במטרה לסחוט מהם כספים. שוקרון השמיע איומים כה חמורים במהלך הבוררות, עד שאפילו עורכי דינו נאלצו להתחנן לפניו לרסן את עצמו".

4 שנים של איומים

האיומים החלו לפני 4 שנים, טוענת רציו בהודעתה, בשיחה בין שוקרון ליגאל לנדאו, שבה ציין שוקרון לטענת לנדאו כי הוא יכול להזמין את חיסולו של לנדאו בתמורה ל-20 אלף דולר. "לנדאו חשב כי שוקרון מתלוצץ ולא לקח את הדברים ברצינות. אך זמן קצר לאחר מכן הסתבר כי היתה זו תחילתה של סדרה של לחצים בלתי לגיטימיים על מנהלי רציו. לאחר מכן נכנס אדם בשם 'דוד' לחצר ביתו של ליגד רוטלוי, שיצא עם בתו בת ה-10 מן הבית, ואמר לו ש'צריך לעזור למר שוקרון'".

באי-כוחה של רציו הדגישו כי "לנגד עיניו של לנדאו עמד דבר אחד בלבד - להעביר את הסכסוך לבירור ענייני ומקצועי".

עוד נאמר כי "טענתו של שוקרון כאילו זהות הבורר המקצועי נכפתה עליו על-ידי אברג'יל היא שקר ועיוות ציני של האמת, שהינה הפוכה לחלוטין. רציו היתה מעוניינת בבורר מקצועי שיפסוק לגבי הסכסוך, כדי להפסיק את מסכת האיומים, וזהותו של הבורר לא שינתה לה".

באשר למשא-ומתן לניסוח הסכם הבוררות, שמכוחו החל הליך הבוררות בין הצדדים, טוענת רציו כי "בין הצדדים התנהל משא-ומתן מרצון חופשי, ללא כל כפייה ולחץ, על כל הוראה והוראה בהסכם הבוררות. מפתיעה במיוחד היא טיוטת הצעה להסכם פשרה שהעלתה סוללת פרקליטיו של שוקרון. בהצעה שהוגשה על-ידי עו"ד בעז בן-צור יומיים בלבד לפני הגשת כתב הבקשה לביטול הבוררות, הציעה גלובוס פשרה, אך התנתה אותה בכך שימשיך במקביל הליך הבוררות בפני הבורר המקצועי".

"הצעה זו", טוענת רציו בבקשתה לבית המשפט, "מוכיחה כי טענת גלובוס בדבר חוסר התקפות כביכול של הליך הבוררות היא שקרית לחלוטין. אין ראיה ברורה וחותכת מזו לכך שגם המבקשת אינה סבורה באמת כי קיים פגם יסודי בהסכם הבוררות או בהליך הבוררות או בהתנהלות הבורר, שאחרת חזקה עליה שלא היתה מסכימה, בשום צורה ומשום טעם, להמשיך לנהל את הבוררות בפני הבורר".

גלובוס: בעלי רציו מתחמקים

מטעם חברת גלובוס נמסר בתגובה כי "הודעתה של רציו טרם הומצאה לידינו. פרטי התגובה שהתפרסמו בתקשורת מופרכים מכל וכל. הנושא מצוי בחקירת המשטרה, והפרטים המלאים הובאו בפניה.

"יש לחזור ולהדגיש את העובדות הפשוטות בדבר קיומה של התחייבות מצד רציו להעביר 15% מהמניות לגלובוס. עובדה זו הופיעה בתשקיף של רציו לבורסה, כמו גם הסכם העקרונות שנחתם בין הצדדים ב-2005.

"כעת בעלי רציו מתחמקים מקיום ההתחייבות, בין היתר כי שווי המניות עלה. מדובר בניסיון להפוך את העובדות ולא לתת לשותף את הזכויות המגיעות לו".