ערוץ 10 במו"מ להלוואה של 100 מיליון שקל מקרן אוריגו

אם העסקה תצא לפועל, תהיה זו ההשקעה הגדולה ביותר שביצעה אוריגו עד היום ואחת מהגדולות שביצעה קרן מנוף בישראל ■ ההלוואה תשמש לטובת תזרים המזומנים של הערוץ

ערוץ 10 מקיים מזה מספר חודשים מגעים עם קרן המנוף אוריגו לקבלת הלוואה בהיקף של יותר מ-100 מיליון שקל - כך נודע ל"גלובס". אם העסקה תצא לפועל, תהיה זו ההשקעה הגדולה ביותר שביצעה אוריגו עד היום ואחת מהגדולות ביותר שביצעה קרן מנוף בישראל.

ההלוואה צפויה לשמש לטובת תזרים המזומנים וצמיחתו של הערוץ המסחרי. מערוץ 10 לא נתקבלה תגובה.

בעל השליטה בערוץ 10 הוא יוסי מימן, שמחזיק ב-51% ממניות החברה. מחזיקי מניות נוספים הם רון לאודר (25%) ורופרט מרדוק (4%). בעל המניות הרביעי בערוץ, ארנון מילצ'ן (20%), הודיע זה מכבר כי בכוונתו לעזוב את הערוץ ואיננו מעורב בניהולו.

מאז עלה הערוץ לאוויר לפני 8 שנים, השקיעו בו בעלי המניות כ-1.3 מיליארד שקל, כאשר את החלק הארי השקיע יוסי מימן. בתקופה זו רשם הערוץ הפסדים כבדים. בשנת 2008 הצהיר יו"ר הערוץ, יוסי מימן, כי הפסדו עמד על 80 מיליון שקל.

עם-זאת, בשנתיים האחרונות הצליח מנכ"ל ישראל 10, יוסי ורשבסקי, לייצב את מצבו של הערוץ ולהקטין משמעותית את הפסדיו. בשנת 2009, כך על-פי הערכות, עמדו הפסדי הערוץ על כ-50 מיליון שקל, כשאת שנת 2010 הוא יסיים עם הפסד נמוך יותר.

מעבר לרישיונות

ביוני 2009, במהלך ועידת "נתח שוק" של "גלובס", הודיע מימן כי לאור מצבו ההולך ומחמיר של הערוץ ולאור העובדה שהערוץ עמד להפסיד את זיכיונו בתום השנה, הוא וגם יתר בעלי המניות מפסיקים להשקיע בערוץ.

בעקבות ההכרזה יצאו עובדי ערוץ 10 להפגנות, וחוקק חוק, בתמיכת משרד התקשורת ומשרד האוצר, שהאריך את חיי הערוץ עד לשנת 2012, בתוספת אפשרות להארכה נוספת לשנת 2014.

עם החקיקה העביר מימן ערבויות אישיות לערוץ על סך 20 מיליון שקל, והודיע כי לא ימשיך בהזרמת כסף לערוץ עד שיעבור החוק הקובע כי שוק הטלוויזיה המסחרי עובר לשדר בשיטה של רישיונות במקום בשיטת הזיכיונות. כך יובטח לערוץ אופק רחוק יותר, שיאפשר השקעות לטווח ארוך ולא השקעות קצרות-מועד בין מכרז אחד למשנהו.

לפי הצהרות פומביות של ערוץ 10 בעבר, בכוונת הערוץ לעבור לרישיונות כבר ב-2012, על מנת לשפר באופן מיידי את מצבו ולעודד השקעות בו. ההנחה בערוץ היא כי ללא רישיון, גם הלוואות או הזרמות לטובת נזילות הכרחית לפעילות הערוץ לא יתאפשרו מבנקים או קרנות.

אוריגו, שבתחילה נקראה סנונית, החלה לפעול לקראת סוף מאי 2009, והיא מנהלת נכסים בהיקף כולל של כ-1.25 מיליארד שקל, מהם כ-300 מיליון שקל מכספי המדינה.

עד היום חתמה הקרן על הסכמי מימון בהיקף של כ-400 מיליון שקל. את הקרן מנהלים רו"ח גבי טרבלסי, גיא ועדיה, גיא זוקין ודייב גל, ועד כה היא השקיעה ב-5 חברות: הכשרת היישוב, התכוף, פולאר השקעות, אינספייר והכשרה החזקות ביטוח. ככל הידוע, לחברה צבר עסקאות נוסף, חלקן בשלב מתקדם יחסית.

קרנות הסיוע שהקימה הממשלה

קרנות המנוף (אוריגו, בראשית ו-KCPS) החלו לפעול במהלך 2009 ביוזמת משרד האוצר. משרד החשב הכללי באוצר, בראשות שוקי אורן, הוביל את הקמתן כאמצעי לשיקום שוק האשראי החוץ-בנקאי, או במילים אחרות - להכניס חיים בשוק האג"ח הקונצרניות, בעקבות המשבר הכלכלי של 2008 והקיפאון שאחז אז בכל השחקנים בשוק.

במסגרת זו המדינה הפכה למשקיע מרכזי בכל אחת מהקרנות, כשהיא מספקת הגנה מסוימת ליתר המשקיעים המוסדיים החברים בהן. ההשקעה בקרנות המנוף נעשתה על-ידי הגופים המוסדיים והמדינה לפי מפתח של 1 ל-3 (על כל 3 שקלים מהמשקיעים המוסדיים - המדינה סיפקה לקרנות שקל אחד).

ואולם, עד שהקרנות החלו לפעול שוק האג"ח הקונצרניות התאושש במידה ניכרת, והקרנות החלו להתחרות ביניהן על העסקאות הרלבנטיות. כחלק מהמגמה הזו גם הורחבו אפשרויות ההשקעה של קרנות המנוף, והן רשאיות לממן חברות עם אשראי בנקאי ללא אג"ח בשוק.

הקרנות הן לתקופה מוגבלת של 7 שנים (בשלב ראשון), כשעליהן להשקיע את החלק הארי מנכסיהן תוך 3 שנים מיום הקמתן.

נציין כי שתי קרנות המנוף האחרות - בראשית ו-KCPS - מנהלות נכסים בהיקף של כ-2 מיליארד שקל ו-1.2 מיליארד שקל, בהתאמה.

11
 11