הסדר טיעון בפרשת אושרנקו: סעיף הריגה אחד למסייעת בטבח

ביהמ"ש הרשיע את נטליה קרליק בסעיף הריגה אחד בלבד - במקום 6 ■ העונש הצפוי לה עפ"י הסדר הטיעון: 13 שנות מאסר ■ יאנה אושרנקו חזרה בה מהסכמתה להסדר ודורשת מאסר עולם

יותר משנה לאחר הטבח בראשון-לציון, בו נרצחו 6 בני משפחת אושרנקו באכזריות, הורשעה היום (ה') נטליה קרליק במסגרת הסדר טיעון שהתקבל בבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה.

ההסדר הובא לאישור בית המשפט לאחר שקיבל את אישורה של יאנה אושרנקו, בתם של אדוארד ולודמילה אושרנקו, אך כעת היא חוזרת בה מהסכמתה ודורשת מאסר עולם לאישה שהיתה מעורבת ברצח בני משפחתה.

במכתב שהעבירה יאנה אושרנקו לפרקליטות היא מבקשת מבית המשפט לא לכבד את הסדר הטיעון שנחתם עם נטליה קרליק: "'סמכנו על נטליה קרליק, נתנו בה אמון, היא היתה קרובה אלינו מאוד. מגיע לה עונש חמור יותר, מגיע לה מאסר עולם", כתבה הניצולה היחידה מבני המשפחה. "בהתחלה הסכמתי, אבל הבנתי שהעונש קל מאוד".

בתשובה לשאלת ראש הרכב השופטים, אברהם טל, אמר התובע צחי עוזיאל כי הוא מעריך כי השינוי בדעתה של יאנה בא בעקבות הפרסומים בתקשורת. במסגרת הסדר הטיעון שהושג, סוכם כי נטליה תשלח ל-13 שנות מאסר בפועל - אך בית המשפט לא מחויב לקבל את ההסדר, ודינה ייקבע בעוד כשבועיים.

נטליה הושרעה בהרג סב המשפחה

במסגרת ההסדר, שהוגש על-ידי עו"ד צחי עוזיאל מפרקליטות מחוז מרכז, הורשעה קרליק בהריגתו של אב המשפחה אדוארד בלבד, במקום ב-6 סעיפי הריגה בהם הואשמה תחילה. בנוסף הרשיע השופט אברהם טל את נטליה - מי שהעבירה לבעלה דמיאן קרליק את המפתחות לבית המשפחה - בביצוע עבירות שוד, קשירת קשר לביצוע פשע והשמדת ראיות.

הצדדים הגיעו להסכמה בנוגע לעונש אותו תבקש הפרקליטות לגזור על קרליק - 13 שנות מאסר בלבד. בני משפחתה של טטיאנה אושרנקו, אשר לא עודכנו תחילה בפרטי ההסדר ולכן הוא נדחה, לא הביעו היום התנגדות לעסקה. במכתב שהגישה יאנה אושרנקו, בת המשפחה היחידה שנותרה בחיים, היא הביעה את הסתייגותה מהעונש שנקבע בו.

הוריה ואחיה של טטיאנה הדגישו במכתב - שהעבירו באמצעות עו"ד דנה פוגץ', יו"ר מרכז נגה לנפגעי עבירה, הקריה האקדמית אונו - כי "נטליה ניצלה את מעמדה כבת-בית רצויה בבית המשפחה, ולכן אחריותה המוסרית אינה פחותה מזו של בעלה דמיאן".

נטליה בבית המשפט: "הייתי נותנת הכול כדי להחזיר את הגלגל לאחור"

בבית המשפט פנתה קרליק אל הנוכחים ואמרה: "בית המשפט הנכבד, אני מצטערת על מה שקרה ורוצה להביע התנצללות מעומק לבי. אין לי מילים שיכולות לתאר זאת. לכל המשפחה, ליאנה, לכולם. אלוהים יודע שלא ציפיתי למה שיקרה בפועל. שוב, אני מאוד מצטערת ומתנצלת מעומק לבי. אני מענישה את עצמי כל הזמן. גם אני איבדתי את בתי ואת משפחתי, הייתי נותנת הכול כדי להחזיר את החברות שלנו", אמרה כשהיא מכוונת את דבריה ליאנה.

למרות שהודתה בסעיף ההריגה, בית המשפט לא כפוף להסדר הטיעון בקביעת העונש, ולכן למרות שהושגה הסכמה סביב עונש של 13 שנים, ועונשה ייגזר באופן סופי ב-22 לחודש.

טבח בדם קר

לפני כשנה נפתח בבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה משפטם של דמיאן ונטליה קרליק בגין טבח 6 בני משפחת אושרנקו באוקטובר 2009. בני-הזוג נאלצו להשיב לאישומים החמורים נגדם ולמסור את גירסתם באשר למה שאירע באותו הלילה בו נרצחו 6 בני משפחת אושרנקו.

פרקליטו של דמיאן קרליק טען בפתיחת המשפט כי הודאתו של דמיאן, לפיה דקר למוות בזה אחר זה את בני משפחת אושרנקו, הוצאה ממנו בכוח ותחת עינויים. אשתו נטליה, המואשמת בהריגה, טענה כי לא ידעה כלל על כוונתו של בעלה לרצוח את בני המשפחה.

פרקליטה של נטליה, עו"ד אבי כהן, טען כי לפרקליטות אין די ראיות כדי להרשיע אותה בעבירה המיוחסת לה, והוסיף כי נטליה ידעה כי בעלה מתכנן שוד, אך לא רצח.

כתב האישום שהוגש נגד בני-הזוג מתאר בין היתר כיצד דמיאן רצח בדם קר, לכאורה, בזה אחר זה את בני משפחת אושרנקו. בפרטי-פרטים מתואר מסע הרצח של בני המשפחה וכן הניסיונות לטשטש עקבות לאחר הרצח. בהמשך הודה דמיאן בדקירה וברציחתם של בני המשפחה.