ביניש נגד עו"ד חיים שטנגר: "פגע בכבוד מקצוע עריכת הדין"

דחתה את ערעור עו"ד שטנגר על החלטת השופטת טובה סיוון שלא לפסול את עצמה מטיפול בתיק בו הוא מייצג; במקביל הוגשה נגד שטנגר קובלנה משמעתית בשל התנהלותו מול סיוון

מכה כפולה לעו"ד חיים שטנגר במסגרת מאבקו בשופטת בית המשפט לענייני משפחה טובה סיוון: ועדת האתיקה של מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין הגישה נגד שטנגר קובלנה משמעתית בגין השתלחויותיו בשופטת סיוון, במסגרת תיק עזבונות המתנהל בפניה אשר שטנגר מייצג בו את אחד הצדדים.

במקביל, נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, דחתה את ערעורו של שטנגר על החלטתה של סיוון שלא לפסול את עצמה מטיפול בתיק.

ביניש הוסיפה וציינה בפסק דינה כי שטנגר עבר עבירה משמעתית של פגיעה בכבוד מקצוע עריכת הדין - אף שאין זה מתפקידה "להרשיע" את עורך הדין בענייני משמעת במסגרת דיון הפסלות.

הקובלנה נגד שטנגר הוגשה בעקבות תלונה שהגישה השופטת סיוון ללשכה, באמצעות הנהלת בתי המשפט.

לטענת בא-כוח ועדת האתיקה, עו"ד עמוס ויצמן, בחודש יוני הגיש שטנגר בשם מרשו לשופטת סיוון בקשה לפסילה במסגרת תיק העיזבון המתנהל בפניה, ובו כלל "ביטויים לא ראויים, מחוסרי כבוד, בוטים ומכפישים, הן כלפי השופטת והן כלפי מנהל העיזבון".

השתלחות בשופטת

כך, למשל, שטנגר כתב כי החלטות השופטת "גובלות, בכל הכבוד הראוי, לכאורה, בשיבוש הליכי משפט"; כי הן "מהוות שיבוש הליכי משפט, בידי בית משפט נכבד זה ובידי מנהל העיזבון"; "אם לא די בכך שבית משפט זה ביצע, לכאורה, 3 פעמים תמימות עבירה פלילית של שיבוש הליכי משפט, בשתי החלטות שיפוטיות שונות שיצאו מלפניו... הרי המשיך הוא בדרך של שיבוש הליכי משפט".

עוד מתואר בקובלנה כי לאחר שהנהלת בתי המשפט העבירה את תלונתה של סיוון ללשכה, הגיש שטנגר תביעת לשון הרע בסך 3 מיליון שקל נגד השופטת, "ללא הצדקה משפטית ועל מנת להפעיל לחצים לא ראויים", בשל תוכן מכתבה למנהל בתי המשפט. "בכתב התביעה", נטען בקובלנה, "חוזר הנאשם על דברי ההכפשות וההשתלחות בשופטת ובמנהל העיזבון".

לטענת ועדת האתיקה, "עצם הגשת התביעה והתלונה נגד השופטת מהווים התנהגות לא ראויה, הפוגעת בכבוד המקצוע עריכת הדין והתנהגות שאיננה הולמת את המקצוע".

שטנגר מואשם בהיעדר יחס של כבוד ופגיעה בכבוד בית המשפט; אי-מתן עזרה לבית משפט לעשות משפט; התנהגות בלתי חברית כלפי חבר למקצוע; התנהגות בחוסר דרך-ארץ לצד שכנגד, לרבות במסגרת טיעונים בבית משפט; מעשים הפוגעים בכבוד מקצוע עריכת הדין והתנהגות שאיננה הולמת את המקצוע.

במקביל, נשיאת העליון ביניש דחתה את ערעורו של שטנגר על החלטתה של השופטת סיוון שלא לפסול את עצמה מהטיפול בתיק. זאת, לאחר שבקשתו לפתוח בחקירה פלילית נגד השופטת נדחתה, וכן עתירה לבג"ץ בעניין סירובה של סיוון לאפשר לו להגיש מסמך במסגרת בקשת ביזיון בית המשפט. לטענת שטנגר, על סיוון היה לפסול עצמה מהתיק, לאחר שהעבירה למנהל בתי המשפט משה גל מכתב תלונה נגד שטנגר, שהועבר לוועדת האתיקה בלשכה.

"דומה כי המערערים, באמצעות בא-כוחם שטנגר", כתבה ביניש, "אינם בוחלים בשום דרך כדי לשבש ולהפריע לניהול תיק העיזבון. לכך אין לתת יד. הם עושים בכלים העומדים לרשותם שימוש ציני. אין לאפשר להם לעשות שימוש לרעה בהליכי הפסלות. זוהי התנהגות בלתי ראויה נגד שופטת העושה את מלאכתה וממלאת חובתה על-פי דין".

מהלך אימים

ביניש ציינה כי "הלשון הבוטה שנוקט שטנגר נגד השופטת, מקומה לא יכירנה בכתבי בית דין המוגשים לבית המשפט. מדובר בטענות שיש בהן משום פגיעה בכבוד המקצוע וגם בכבוד בית המשפט. יש להקפיד על כך שלא יינתן לבעל דין כוח לפסול שופט שבפניו הוא מתדיין, על דרך של הגשת תלונה נגדו או נקיטת הליכים אחרים שנועדו להלך עליו אימים". (ע"א 6521/10).

עו"ד שטנגר מסר בתגובה: "באשר לקובלנה המשמעתית, אינני משתף פעולה עם הפרת חוק, ופרסום קובלנה לפני שהחל דיון בבית הדין המשמעתי מהווה עבירה פלילית. באשר להחלטת בית המשפט העליון - אני מכבד את פסיקותיו, ותמיד אכבד אותן".