יו"ר גיזה-זינגר-אבן מבהיר: "אין ג'ונגל בתחום הערכות השווי"

הביקורת הרבה שספגו חברות הערכת השווי בעקבות המשבר העולמי, לא מרשימה במיוחד את יחיאל אבן ■ "ההסתכלות בדיעבד היא תמיד יותר קלה, ואין מאה אחוז דיוק"

חברת גיזה-זינגר-אבן מזוהה בעיקר עם תחום של הערכות שווי. ואכן, רוב הכותרות והאזכורים להם זוכים שם נוגעים לעבודות והערכות שווי שהיא מייצרת לחלק גדול מהחברות בשוק ההון.

במשבר האחרון ספגו הערכות השווי השונות, ביניהן אלו של גיזה-זינגר-אבן, לא מעט ביקורת על כך שבדיעבד התגלו כשגויות. ביקורת זו התעצמה והובילה את רשות ניירות ערך להיכנס לעובי הקורה, ולבחון אפשרות לפקח על מעריכי השווי באמצעות חקיקה.

האם בחברה מרגישים מאוימים מהאפשרות הזאת? יחיאל אבן, ממייסדי גיזה-זינגר-אבן, לא נראה כמי שמתרגש מהידוק הרגולציה. "אנחנו בעד רגולציה", הוא מצהיר. "אנחנו חושבים שזה דבר חשוב, ופה במשרד התחלנו כבר לפני שנה וחצי בהקמת מחלקה מקצועית שלא מבצעת עבודות, אלא עוסקת בקביעת נהלי התקשרות, ביצוע עבודות ובדיקת התהליכים".

- מה בדיוק עושה מחלקה כזו?

"זו מחלקה שהולכת וגדלה עם העלייה בהיקפי הפעילות, והיא עצמאית ויכולה לעצור עבודות אם הן לא מבוצעות לפי הקריטריונים שנקבעו. יש לנו נהלים מאוד מסודרים. הרשות מנסה ליישם רגולציה כל הזמן, ועושה זאת לאורך השנים, היא לא התעוררה פתאום, וככה צריך להיות".

- אתה לא חושב שהאמינות של הערכות השווי פחתה לאור המשבר האחרון, בו רבות מהן התגלו כמנופחות?

"צריך לזכור שאת הערכות השווי בודקים בדיעבד, והמטרה שלי היא ליצור מצב בו הכול ייעשה בצורה נאותה, מסודרת ולמנוע כמה שיותר טעויות. אני מניח שמאה אחוז דיוק בעבודות אף פעם לא יהיה, והשאיפה היא להגדיל את היכולות ורמת הדיוק שלהן. ההסתכלות בדיעבד היא תמיד יותר קלה ואפשר לראות דברים שלא התממשו, כי אלה בכל זאת אומדנים".

אבן גם דוחה את הטענות לפיהן התחרות המתפתחת בשוק הערכות השווי הובילה לירידה באיכות העבודות, בניסיון לרצות את החברות שמזמינות את העבודה וגם משלמות עליה. "אני לא מכיר יותר מדי חברות מעריכי שווי מתחרות, אבל אלה שאני מכיר הן מקצועיות עם אנשים ראויים. אין בתחום הזה ג'ונגל, כי גם החברות המזמינות את העבודה בוחנות טוב מי הן רוצות לקחת כדי לקבל מוצר ראוי שעובר את כל השלבים בצורה מסודרת", הוא אומר.

"לחברות יש אחריות כמו של המעריך לגבי המידע הניתן, ויש להן אחריות לא פחותה בכל עבודה המסתובבת בשוק. הן צריכות לעמוד אחרי כל הנתונים שהן מפרסמות, ואני לא נתקלתי בלחץ באף אחת מהחברות".

- ובכל זאת, מה השתנה בפעילות הערכות השווי אצלכם בעקבות המשבר?

"אנחנו משפרים כל הזמן את המחלקה המקצועית שהוקמה, ומיישמים כללים לשיפור. אנחנו מנסים להגדיל את רמת הדיוק והאיכות של הדברים שאנחנו עושים. אם פעם הסתמכנו על יועצים חיצוניים, בעיקר בחו"ל, שנותנים הערכות שלהם, היום או שאנחנו עושים בדיקה בעצמנו לוודא שהדברים נעשו בצורה הנכונה, או שלוקחים יועצים ומקבלים דעה על דברים שאחרים עשו. כך אנחנו מקווים שרמת הדיוק תתקרב למאה אחוז, אבל דיוק של מאה אחוז לעולם לא יהיה".

ליווי לאלוביץ' ועזריאלי

לאבן חשוב להדגיש שלמרות התדמית, פעילות הערכות השווי אינה הפעילות המרכזית של הפירמה. לדבריו, זו מהווה רק כ-30% מנפח הפעילות, כשתחומי העיסוק של המשרד כוללים כיום גם ליווי וייעוץ עסקי-כלכלי לחברות בתהליכי דירוג וגיוס הון, הנפקות, מימון פרויקטים ותשתיות לאומיות, רגולציה וחשבונאות. בסך הכל מועסקים כיום בחברה כ-65 עובדים.

גיזה-זינגר-אבן הייתה מעורבת השנה במספר עסקאות מרכזיות ביניהן ליווי קבוצת יורוקום של שאול אלוביץ' ברכישת השליטה בבזק, הנפקת מניות עזריאלי בבורסה, והמיזוג של רבוע כחול ודור אלון. כעת, עם כניסתן של תקנות ועדת חודק לשוק, צפויה גם גיזה-זינגר-אבן לפתח פעילות של מתן שירותי אנליזה למשקיעים מוסדיים, לצורך השתתפותם בהנפקות אג"ח.

"אנחנו כל הזמן מחפשים איך להתרחב ולהתקדם", אומר אבן. "אנחנו רוצים גם לפתוח משרד בערים נוספות בארץ, כמו מודל של משרדי עו"ד".

- מה לגבי פעילות בחו"ל?

"התחלנו לבחון בתחילת המשבר כניסה לטריטוריות אחרות, כמו המזרח הרחוק ומזרח אירופה. אנחנו רוצים להיות שם ובוחנים את הנושא. בהתפתחות לחו"ל אנחנו מכוונים בעיקר למדינות מתפתחות שאמורות לפעול על פי הכללים החשבונאיים, אבל חסרות את היכולות, בין אם זה במזרח הרחוק, או במדינות אפריקה ומזרח אירופה, שם מתחילה שוב התעוררות בחלק מהמדינות".

אבן, בן 61, הוא העובד המבוגר ביותר כיום בחברה. הוא סיים קריירה צבאית בגיל 40, כשהשתחרר מחיל האוויר, וחבר ליוסי זינגר, להקמת משרד הייעוץ זינגר-אבן. לפני כשבע שנים התמזגו השניים עם משרד הייעוץ גיזה, ויצרו את אחת מחברות הייעוץ העסקי המרכזיות בשוק. בהמשך פרש זינגר מהשותפות, וכבר יותר משנתיים הוא מכהן כמנכ"ל קבוצת גרנית הכרמל, של דוד עזריאלי.

למרות יותר מ-20 שנות פעילות בשוק הייעוץ העסקי-כלכלי, הברק והלהט בעיניו של אבן כשהוא מספר על פעילות החברה, עדיין נמצאים שם במלוא עוצמתם. אבן מעיד על עצמו כי הוא נהנה מכל תחום בו הוא עוסק במסגרת העבודה במשרד, ואין לו כוונה ללכת בדרכו של שותפו לשעבר, זינגר. "אני מגיע למשרד כל בוקר קצת אחרי שבע, פותח את המשרד, מכין קפה ומתחיל לעבוד. כמובן שכל אחד בתחומו מקבל החלטות, אבל אני רוצה להיות מעורב בכל דבר שאני יכול".

"החיתום לא מהווה ניגוד עניינים, זה מקובל בעולם"

אחת מהפעילויות החדשות שמפתחים בגיזה-זינגר-אבן היא פעילות חיתום. החברה הקימה לפני שנה חברת חיתום, בראשה עומד היום אורי רובין, שכיהן בעבר כמנכ"ל חברת החיתום של אקסלנס-נשואה.

הקמת פעילות החיתום עוררה לא מעט ביקורת בשוק ההון, בשל פוטנציאל ניגוד העניינים. הטענות הן כי הקמת פעילות החיתום מכניסה את החברה למצב של ניגוד עניינים עם פעילות הערכות השווי, כשבעוד האינטרס של גופי החיתום הוא לדאוג לטובת החברה, ולגייס עבורה כסף לפי השווי הגבוה ביותר האפשרי, פעילות הערכת השווי שמתבצעת במשרד אמורה להיות אובייקטיבית.

אבן מכיר כמובן את הביקורת ולא מתרגש ממנה: "אין אצלנו ניגוד עניינים בפעילות החיתום, ופעילות שכזו מקובלת מאוד בעולם. הכוונה שלנו היא להיות בין ארבעת החתמים המובילים בשוק, אבל אנחנו לא הולכים לעסוק בחיתום ברכישת מניות, אלא להעניק ערך מוסף בידע, ביכולות ובהבנת שוק ההון, זו תהיה התרומה העיקרית שלנו בשוק הזה".

- איך תטפלו בפוטנציאל ניגוד העניינים?

"מינינו בחברת החיתום דירקטוריון עצמאי, עם דירקטורים מובילים בשוק דוגמת עמי סגיס, ד"ר שולמית זוטא (לשעבר מרשות ני"ע), ומאיר שני שעבד בתפקידים בכירים בקבוצת כלל. נכתבו נהלים שחייבים לעבור בכל הנפקה אותה נבצע, שידאגו שלא יהיו ניגודי עניינים".