"בעוד 5 שנים אנשים יגידו: 'חבל שלא קניתי בית בארה"ב'"

לורנס יון, הכלכלן הראשי של האיגוד, פרס תחזית אופטימית בכנס שנערך בניו אורלינס: מחירי הבתים יתייצבו בשנה הקרובה וב-2012 יחלו העליות ■ "אין יותר בועה שתתפוצץ"

מחירי הבתים בארה"ב יתייצבו בשנת 2011 אולם יידרשו עוד שנתיים "לנקות" את שוק הדיור מגל העיקולים המאסיבי שמעיק על השוק ויוצר לחץ על המחירים. זוהי ההערכה המעודכנת של איגוד המתווכים הלאומי (NAR) בארה"ב, אותה הציג בסוף השבוע לורנס יון, הכלכלן הראשי של האיגוד, בכנס שנערך בניו אורלינס.

באיגוד מעריכים שמחירי הבתים יעלו בשיעור זניח של 0.7% בשנה הבאה (לעומת 2010), כאשר השנה הם צפויים לעלות ב-0.1% לעומת 2009. המחיר החציוני של בתים חדשים בארה"ב עומד על 223.8 אלף דולר נכון לחודש ספטמבר, כאשר המחיר החציוני של בתים יד שנייה עומד על 171 אלף דולר.

"בעוד 5 שנים, כאשר השוק יתאושש והריביות על המשכנתאות יהיו גבוהות יותר, אנשים רבים יביטו אחורה ויגידו, 'חבל שלא קניתי אז בית בארה"ב'", אמר יון בכנס.

כבר שנים שכלכלנים בארה"ב מנסים לחזות את עיתוי התחתית בשוק הדיור החבוט, אשר מהווה את ליבת המשבר הכלכלי הגדול שפוקד את ארה"ב. כלכלנים רבים סימנו את שנת 2010 כשנת מפנה, ואולם פרט ליציבות במחירים קשה לדבר על התאוששות, בעיקר בגלל גל עיקולי הבתים ששוטף את המדינה. בספטמבר, למשל, למעלה מ-120 אלף אמריקנים איבדו את בתיהם.

איגוד המתווכים מעריך שמכירות בתים קיימים יסתכמו השנה ב-4.8 מיליון יחידות, ירידה של 7% מ-5.16 מיליון בתים ב-2009. בחודש ספטמבר עמד קצב המכירות על 4.39 מיליון בתים. יון מעריך כי בשנה הבאה יצמחו המכירות ל-5.1 מיליון יח"ד אך הוא יוצא מנקודת הנחה ששוק העבודה ייצור מספיק מקומות עבודה כדי לתמוך ברכישת בתים. לפי נתונים עדכניים שפורסמו ביום ו', 151 אלף משרות נוספו לשוק האמריקני בחודש אוקטובר. (לסיפור המלא - לחצו כאן)

"הצרכנים חושבים שהכל רקוב במדינה הזו", הוסיף יון בנאומו בכנס. "הרבה אנשים עדיין מאמינים שמחירי הבתים נמצאים בנפילה חופשית, וגם כאשר נוצרים כבר מקומות עבודה השאלה העיקרית נוגעת לאמון הצרכנים. האמת היא שאין יותר בועת נדל"ן ולכן אין מה שיתפוצץ".

יון העריך גם שהריבית הממוצעת על משכנתאות ל-30 שנה תעלה ל-4.9% בסוף שנת 2011, לעומת 4.3% היום. הוא קרא לאמריקנים לנצל את הריביות הנמוכות וטען כי "התרחיש הגרוע ביותר לשוק הדיור הוא מצב של דפלציה במשק, שכן אז אנשים שמעוניינים לרכוש בית יאמרו לעצמם 'למה לי לקנות עכשיו אם בעוד שנה המחיר יהיה נמוך יותר?'".