היה צורך ב-QE2? בארה"ב התווספו 151 אלף משרות באוקטובר

כלכלנים ציפו לעלייה של 70 אלף ■ שיעור האבטלה נותר 9.6% ■ נתוני אוגוסט וספטמבר תוקנו כלפי מעלה בכ-110 אלף משרות ■ השכר הממוצע עלה ב-0.2% ל-22.73 ד' לשעה

שיעור האבטלה בארה"ב נותר ללא שינוי בחודש אוקטובר, ברמה של 9.6%. כך דיווח היום (ו') משרד העבודה האמריקני. עלייה של 151 אלף נרשמה במספר מקומות העבודה בארה"ב באוקטובר (ללא הסקטור החקלאי).

שני הנתונים היו טובים יותר מהציפיות, שעמדו על עלייה של 70 אלף בלבד במספר מקומות העבודה ועלייה של 0.1% בשיעור האבטלה ל-9.7%.

הנתונים הטובים מהציפיות בשוק מעלים את השאלה האם הצעדים להרחבה כמותית (QE2) עליהם הודיעה הפדרל ריזרב רק לפני יומיים והיקפם מגיע ל-600 מיליארד דולר היו באמת נחוצים? או שההתאוששות שעליה מצביע הדו"ח במצב התעסוקה בארה"ב היה יכול לחסוך את רכישת האג"ח המאסיבית שמתכנן ה'פד' בכספי משלם המיסים.

גם נתוני אוגוסט וספטמבר תוקנו כלפי מעלה בכ-110 אלף משרות. השכר הממוצע גדל ב-0.2% לרמה של 22.73 דולר לשעה, בהתאם לציפיות הכלכלנים.

רונן מנחם מבנק מזרחי טפחות אומר לאחר פרסום הדו"ח כי "דו"ח התעסוקה הפתיע לטובה ואף כי מפתה לראות בכך אור בקצה המנהרה, צריך לסייג ולזכור שסנונית אחת לא מבשרת את בוא האביב, בפרט בשוק העבודה. נתוני התעסוקה תנודתיים ביותר ומוקדם להצביע על תפנית חיובית בשוק העבודה.

"חרף הדו"ח החיובי, התעסוקה עדיין נמוכה והאבטלה עדיין גבוהה. האינדיקציות בידנו מצביעות על כך שבקרב המעסיקים אכן ניתן לזהות ניצנים לאופטימיות זהירה, אך אצל משקי הבית ניכרת פסימיות ואי ודאות גדולה לגבי העתיד. לנוכח צמצום בתשומת העבודה בתהליכי הייצור וצפי להאטה בגידול בתוצר בשנה הבאה". מנחם מעריך כי מספר המשרות יגדל, בחודשים הבאים, מעט ולאט, ובתווך הן אף עלולות לרדת מדי פעם.