ח"כ חנין זועבי עתרה לבג"ץ: בטלו את שלילת זכויותיי

דורשת לבטל את החלטת הכנסת לשלול מזכויותיה בשל השתתפותה במשט לעזה: "ההחלטה יוצרת תקדים מסוכן, המאפשר לנציגי הרוב בכנסת להעניש מחוקקים המייצגים את המיעוט"

חברת הכנסת חנין זועבי עתרה היום (א') לבג"ץ בדרישה לבטל את החלטת הכנסת לשלול מזכויותיה בשל השתתפותה במשט לעזה ובשל נסיעתה ללוב עם משלחת של חברי כנסת ערביים - כך דווח בגלי צה"ל.

מזועבי נשללו זכויות יתר, ובהן הזכות להחזיק בדרכון דיפלומטי וכן נשיאה של המדינה בעלויות ייעוץ משפטי.

זועבי טוענת כי ההחלטה יוצרת תקדים מסוכן, המאפשר לנציגי הרוב בכנסת "להעניש" מחוקקים המייצגים את המיעוט.

העותרים מתארים את "אווירת ההשתלחות וההסתה" כלשונם נגד זועבי בכנסת בעקבות השתתפותה במשט הטורקי לעזה, שהכשירה את הקרקע לשלילת זכויותיה: קריאות מצד חברי כנסת כגון: "טרוריסטית", "בוגדת", "אין לך מקום במדינה ובכנסת", ואף ניסיון של ח"כ אנסטסיה מיכאלי לתקוף את זועבי פיזית, במהלך נאומה של זועבי במליאה.

לדברי עורכי הדין של זועבי, "הרוב בכנסת, שביקש להעניש את זועבי אך ורק בגלל עמדותיה ופעילותיה הפוליטיות - אינו רק מסכן את מעמדם הפרלמנטרי של נציגי המיעוט בכנסת, ובמקרה זה המיעוט הערבי - אלא הוא מגביר ומכשיר את ההסתה הגזענית נגדם ונגד האוכלוסייה שהם מייצגים. תכליתה של החסינות העניינית, שלא נשקלה כלל ועיקר על-ידי המשיבה, היא למנוע במיוחד מצבים כאלה".

זועבי, שהגישה את העתירה באמצעות ארגון "עדאלה", טוענת עוד כי הכנסת חרגה מסמכותה ופעלה בניגוד לחוק החסינות, אשר אוסר על פגיעה בחסינותו ובזכויותיו של חבר כנסת בגין פעילות פוליטית.

"תכליתה העיקרית של החסינות היא הגנה על חופש הפעולה הפוליטי של כלל נציגי הפרלמנט, באופן שווה. התקדים הזה עלול לקעקע את הזכות לחופש ביטוי פוליטי והזכות לשוויון של נציגי המיעוט, והמיעוט הלאומי בפרט", נכתב בעתירה.

המהלך לשלילת הזכויות מזועבי החל בפנייה של חבר הכנסת מיכאל בן-ארי (האיחוד הלאומי) לוועדת הכנסת, בדרישה לשלול את זכויותיהם של 6 חברי כנסת ערביים, בהם זועבי, בעקבות נסיעתה של משלחת מטעם ועדת המעקב העליונה אל לוב באפריל האחרון.

בין הנימוקים שמנה בן-ארי לשלילת הזכויות היו ההאשמות כי אותם חברי כנסת הם "בוגדים" ו"גיס חמישי". סופו של המהלך היה בשלילת זכויותיה של זועבי עד לסוף כהונת הכנסת הנוכחית, בגין השתתפותה במשט לעזה.