נסרדישי: העלמות המס בארץ מגיעות ל-20 מיליארד שקל בשנה

יו"ר רשות המסים: עיקר העלמות המס הן משכירים ומעצמאיים שמנהלים עסקים קטנים ■ הכחיש כי פקחי מס הכנסה מתוגמלים לפי גודל השומה ■ "אם מפקח הוציא שומה מנופחת, הוא מוענש"

"העלמות המס מגיעות לסדרי גודל של 20 מיליארד שקל בשנה", כך העריך יו"ר רשות המסים, יהודה נסרדישי, את היקף הכלכלה השחורה בישראל במהלך דיון סגור לתקשורת שהתקיים בוועדת הכספים לפני כשבוע.

בדיון שקיים הצוות לנושא קביעת השכר והתגמול לעובדים במס הכנסה, שהתייחס בין השאר לשכר העידוד לו הם זוכים עבור עמידה במשימות ויעדים שנקבעו מראש, הוסיף נסרדישי כי עיקר העלמות המסים מגיע משכירים ומעצמאים שמנהלים עסקים קטנים.

"אני רואה את העלמות המס לאו דווקא בקונצרנים הגדולים, אלא דווקא אצל אלה שמתלוננים. אני רואה מה ההכנסה הממוצעת שמדווחת, והפקיד האחרון אצלנו במשרד מרוויח יותר... מנתוני מע"מ אני רואה את הצריכה, ואלה לא העשירים אלא 'עמך'", אמר נסרדישי.

אחת האפשרויות שהועלתה בוועדה היתה להעביר את הפיקוח על תשלום לעובדי מס הכנסה מרשות המסים למשרד האוצר. נסרדישי התנגד לכך ואמר: "אני רוצה לעבוד כמו משרד כלכלי, לא יעלה על הדעת שכלי ניהולי כזה יילקח מאיתנו".

בהמשך הכחיש נסרדישי כי עובדי מס הכנסה מנפחים שומות על מנת לזכות בתגמול. "עובד לא יעז להוציא שומת פצצה, כי המשרד שלו מוענש בזה שהוא מוציא שומה ואחר-כך היא יורדת לכלום", אמר.

תגמול לתפוקות

ראש הרשות הדגיש כי פקחי מס הכנסה אינם מקבלים שכר בהתאם לתשואות המס שהם מדווחים. "רשות המסים לא משלמת שכר למי שיצר יותר ולמי שייצר פחות. אני מודד את הפקחים שלי, ואני אומר שישב אצלך אזרח והרבצת לו שומה של 100 אלף שקל, אבל על השומה הזאת יש לו זכות השגה... אם מפקח הוציא שומה מנופחת, הוא מוענש. המשרד שלו מקבל פחות ניקוד", הסביר נסרדישי.

נסרדישי התלונן על כך שעובדי מס הכנסה, שאחראים לעיקר הכנסות תקציב המדינה, אינם מתוגמלים דיו. "בשנה הבאה אני צריך לגבות 213.5 מיליארד שקל. בלילה אני חולם על זה ואני רואה את המספרים, ואני לא יודע איך אני עושה את זה", ציין יו"ר הרשות.

נסרדישי התייחס בדיון לשכר העידוד שמקבלים עובדי מס הכנסה ברשות בהתאם למדדים שונים, שעיקרם בדיקת מקצועיותם. "אני לא קבעתי את שיטת שכר העידוד... זאת שיטת העבודה והתגמול במדינת ישראל, אני חלק מהשירות הציבורי. אני לא אדון לעצמי", אמר נסרדישי והוסיף: "לא אכפת לי, תכניסו את זה למשכורת".

לדבריו, שכר העידוד לא ניתן עבור תשואות מס - שהן הפער שנמדד בין הסכום שהנישום מצהיר עליו לבין השומה הסופית שנקבעת על-ידי מס הכנסה - אלא ניתן עבור תפוקות.

לטענת נסרדישי, אחד הפרמטרים שמהווים את שכר העידוד הוא גובה החזרי המס לאזרח, ולדבריו הבעיה העיקרית של הרשות היא שחלק מהציבור אינו מצהיר שומות אמת ואינו משלם מס.

ח"כ שי חרמש (קדימה) התייחס לכך שרמת השכר הנוכחית ברשות מונעת הבאת כוח-אדם איכותי. "העובד צריך לעמוד מחר מול בעלי ממון ובעלי הון... וצריך את האנשים המקצועיים הטובים ביותר, את אלה שאם אתה לא נותן להם את התנאים הטובים ביותר, הצד השני נותן להם את התנאים הטובים ביותר", אמר.