העליון אישר: יוקם פרויקט דיור לציבור הדתי בשכונת עג'מי ביפו

דחה את העתירה של תושבי שכונת עג'מי, האגודה לזכויות האזרח, עמותת "במקום" ורבנים לזכויות האדם נגד הקצאת קרקע לפרויקט בנייה ליהודים בלבד ■ הנימוק: מדובר ב"מעשה עשוי"

שופטי בית המשפט העליון קבעו היום (א') כי חברת הנדל"ן "באמונה" תוכל לבנות פרויקט מגורים המיועד לציבור הדתי-לאומי בשכונת עג'מי ביפו. כך באה לסופה בפרשה שנמשכת כבר כשנתיים מאז זכתה "באמונה" במכרז.

הרכב השופטים, בראשות הנשיאה דורית ביניש, דחה את העתירה שהגישו תושבי שכונת עג'מי, האגודה לזכויות האזרח, עמותת "במקום" ורבנים לזכויות האדם, אשר טענו כי בניית שכונה לדתיים בלבד היא אפליה, ופסק כי השכונה תיבנה וכי לא ניתן כעת למנוע את בנייתה.

בפסק הדין ציינה ביניש כי העתירה הוגשה בשלב מאוחר כאשר "המעשה עשוי".

לדבריה, "סבורה אני כי יש יסוד לטענה כי המינהל נדרש לפקח על אופן שיווק המקרקעין בשוויון ללא אפליה גם על-ידי חברות פרטיות הזוכות במכרזים המוצאים על-ידו, כאשר המקרקעין הם מקרקעי המינהל על כל המתחייב מכך".

הנשיאה ביניש אף קבעה כי "יש ממש בטענה שהציבור הדתי-לאומי - לו יועד פרויקט הבנייה - אינו בגדר קבוצת מיעוט הדורשת הגנה על מאפייניה הדתיים והתרבותיים הייחודיים."

ואולם בנסיבות העניין, לאחר שמינהל מקרקעי ישראל מיהר למכור את הקרקע בטרם הגשת הערעור, בית המשפט לא ראה להכריע בסוגיות אלה.

מנכ"ל "באמונה", ישראל זעירא, מסר בתגובה כי "שכנינו החדשים בשכונת גבעת עלייה יופתעו וייהנו משכנים טובים, שקטים ושלווים, אשר פניהם לשלום ומטרתם לעשות טוב". לדבריו, כל 20 יחידות הדיור שהוצעו למכירה בפרויקט כבר נמכרו.

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר כי "העליון התעלם מאפליה גלויה ומגזענות בוטה והסתתר מאחורי טעמים פרוצדוראליים. הצדק לא נעשה".

עו"ד גיל גן-מור, שייצג את התושבים והארגונים, מסר כי "ההחלטה מאד מאכזבת, ואולם ההליך המשפטי הניב הישגים משמעותיים. 'באמונה' לא תוכל להרחיב את הפרויקט הבדלני, ועל-פי החלטת היועץ המשפטי לממשלה, חל איסור על מינהל מקרקעי ישראל למכור קרקע ליזם שימכור דירות באופן מפלה. אנו נוסיף ונעקוב אחר יישום ההחלטה".