מכה ל-HOT ול-yes וחגיגה לצרכנים: הקץ להתחייבות ל-3 שנים

מועצת הכבלים והלוויין החליטה להגביל את תקופת ההתחייבות המקסימלית ל-‏HOT‏ ול-‏yes לשנה וחצי ■ ההנחיה, שהתקבלה בעקבות תלונות רבות של מנויים, תיכנס לתוקף בעוד שבועיים

‎‎הסוף להתחייבות של 3 שנים ל-‏HOT‏ ול-‏yes‏: מועצת הכבלים והלוויין, בראשות ניצן חן, החליטה להגביל את משך תקופת ההתחייבות המקסימלית ל-‏HOT‏ ול-‏yes לשנה וחצי, ומשרד התקשורת החיל את הנחיית המועצה על סלי השירותים המשולבים (טריפל) הכוללים שרותי טלפוניה, אינטרנט ושידורי טלוויזיה.

ההנחיה תיכנס לתוקף בעוד שבועיים, אך לא באופן רטרואקטיבי.

‏בנוסף חייבה המועצה את ‏HOT‏ ו-‏yes‏ ליצור חפיפה בין תקופות ההתחייבות של המנוי לשירותיהן השונים, כך שתוקף תקופת ההתחייבות עבור כל השירותים אשר צרך המנוי יפקע בו-זמנית, במועד אחד.

משמעות הדבר היא שתהיה חפיפה בין תקופת ההתחייבות לתוכן לתקופת ההתחייבות בקשר עם הממיר. אין בכוונת המשרד לערוך שינוי בהסכמי התקשרות שאינם כוללים סל שירותי שידור טלוויזיוני.

ההחלטה לא באה במקרה, אלא בעקבות שורה ארוכה של תלונות ממנויים. כידוע, גם באתר זה סוקרו בהרחבה מקרים רבים של צרכנים שנכבלו בחוזי התחייבות ארוכים אשר קנסות יציאה אסטרונומיים בצדם.

במשרד התקשורת ובמועצה לשידורי כבלים ולוויין רואים במהלך צעד חשוב בדרך להקל על הצרכנים לעבור בין ספקים ולעודד תחרות אמיתית ביניהם.

נזכיר כי לפני למעלה משנה הוכנסה הנחיה דומה בענף הסלולר, שם נאסר על החברות לכבול את המנויים לחוזה 3 שנות התחייבות.

‏עוד נזכיר כי לפני כחודש הוציאהHOT ‎‏ בקול תרועה הודעה לעיתונות, שבה היא מכריזה על מסלול חדש ללא התחייבות, שמחירו גבוה יותר ממחיר של מסלול בהתחייבות. מההודעה לעיתונות ניתן היה להבין כי החברה החלה סוף-סוף במדיניות חדשה, אך בקמפיין שלה צוין כי מדובר במבצע עד 15.11 בלבד.

‏דקות ספורות לאחר אותה הכרזה יצאה ‏yes‏ בהודעה דומה על מסלול ללא התחייבות, אך כאן יש לציין כי בשיחות למוקד המכירות של yes הבהירו נציגי החברה כי בהיעדר התחייבות מצד הלקוח, גם ‏yes‏ אינה מתחייבת שלא להעלות תעריפים באמצע התקופה: "החברה יכולה לשנות את המחיר, אבל הלקוח יכול לעזוב בכל נקודה".

‏כך או כך, נראה כי החלטת המועצה לשידורי כבלים ולוויין לא תשאיר את החברות אדישות. למעשה, ייתכן כי באופן עקיף היא אף תתרום לגיוס מנויים, משום שצרכנים רבים היססו להתחייב לתקופה כה ארוכה של 3 שנים, במיוחד לאור האפשרות לרכוש את הממיר הדיגיטלי המאפשר צפייה ב-5 ערוצים ללא התחייבות כלל, בעלות חד-פעמית של מאות שקלים בודדות.

עוד נזכיר כי שתי החברות סובלות מאיום מתגבר מצד האינטרנט, שמשמש עבור יותר ויותר צופים תחליף לחיבור לכבלים וללוויין.

קיצור התקופה מצטרף לחוק שנכנס לתוקפו השנה בהובלת סגנית שר התמ"ת, ח"כ אורית נוקד (עבודה), אשר מאפשר לצרכנים להתנתק משתי החברות בתוך 14 יום מרגע החתימה על החוזה.

מ-‏HOT‏ נמסר בתגובה: ‏‎‎‏"החברה מציעה מזה זמן מסלולים שונים, ובכלל זה מסלול עם התחייבות ל-36 חודשים במחיר אטרקטיבי ומסובסד, ומסלול עם התחייבות ל-18 חודש במחיר הוגן. לאחרונה החליטה החברה להציע ללקוחותיה גם מבצע ללא כל התחייבות".

תגובת ‏yes‏ לא התקבלה עד לפרסום הידיעה.