הדולר היציג התחזק ב-0.25%: "אין סכנה ברכישות המט"ח"

כך אמר היום נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בוועדת הכספים ■ האירו מתאושש מול השקל והיציג נקבע בעלייה של 0.43% ל-5.05 שקלים

המסחר במט"ח נפתח היום (ג') , ונמשך, בהמשך התחזקות המטבעות העיקריים מול השקל. הדולר היציג נקבע בעלייה של 0.25% לרמה של 3.622 שקלים לדולר. האירו התאושש מול השקל והיציג נקבע בעלייה של 0.43% ל-5.05 שקלים.

"ישראל היא מעצמה כלכלית ואנחנו נמצאים במצב הטוב ביותר שהיינו בו אי פעם. יש לנו כלכלה מפותחת וחזקה יותר ממה שהציבור מרגיש ורואה", כך אמר היום שלמה מעוז, חבר דירקטוריון דיסקונט חיתום והנפקות בועידת פיתוח ומינוף עסקי בינלאומי שקיים משרד אלתר ושות' עורכי דין. לדבריו, "עברנו את המשבר החמור ביותר בעולם והריבית היום היא הריבית הנמוכה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה והשקל מעולם לא היה חזק יותר. ברוב העולם הריבית נמוכה מאוד על מנת לעודד את הפעילות הכלכלית בעולם. בנוסף, אנו רואים שישנה עלייה חדה בסחר העולמי, בעקבות תוכנית האצה שנקטו מדינות רבות בעולם, גם מדינות שנמצאות במצב טוב".

נגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, הופיע היום בפני ועדת הכספים של הכנסת. פישר נשאל גם על היחלשות הדולר והגדלת יתרות המט"ח של ישראל, שכבר נושקות ל-70 מיליארד דולר, ואמר כי "אני לא חושב שהדולר יירד ב-20% ושהפד שקונה אג"ח ב-600 מיליארד דולר יגרום לקריסת המשק האמריקני, אלא שההיפך הוא הנכון. יש משק שצומח ב-2% בלבד, הם רוצים לגדול עוד והם מאוד מוגבלים כי הם אינם יכולים להגדיל את ההוצאות - הם עושים את זה בתחכום".

"ארה''ב עדיין תהיה הגורם החשוב ביותר בכלכלה העולמית וזה יהיה תקף גם לגבי הנגיד שיבוא אחריי וגם לזה שיבוא אחריו. אני לא מאמין בזהב, זה עולה וזה יורד - אנו לא מושקעים בזהב. חשוב לזכור כי אנו לא מחזיקים 70 מיליארד דולר, אלא 70 מיליארד דולר במט''ח הכולל אירו ומטבעות נוספים. ההשקעות שלנו במט''ח מאוד זהירות. אני לא רואה סכנה למשק ברכישת מט''ח. אנו במצב מיוחד כי יש לנו בעיות שאין לאף אחד אחר: יש לנו בעיות גיאו-פוליטיות. זו לא בעיה ולא סכנה אלא פתרון ונכס למדינה; זה מובן שזה ביטוח. אם אני טועה, אז יש לנו 70 מיליארד דולר".

בזירה העולמית המטבע האמריקני שהראה סימני התחזקות מול האירו בשעות הבוקר המוקדמות, מאבד גובה ונסחר מול האירו בירידה. המטבע האירופי מראה סימני התחזקות מול הדולר, מוסיף לערכו כ-0.3% ומתייצב על שער של 1.396 אירו לדולר. גם היום ממשיך המטבע היפני להתחזק מול הדולר. המטבע האמריקני רושם היום היחלשות של 0.7% מול הין בשער של 80.610 ין לדולר.

על רקע היחלשות הדולר בעולם, החוזה על הזהב רושם היום שיא של כל הזמנים ומתייצב על מחיר של 1,415 דולר לאונקיה.

ברמה הגלובלית, האירו מאבד גובה בעקבות החששות הגוברים באירלנד מפני חדלות פרעון. סין העלתה את שער היואן ב-0.17%, מדובר בהעלאה הגבוהה ביותר בשלושת השבועות האחרונים. צעדי הרגולציה בסין מובילים את הדולר להוסיף להיחלש מול הין על רקע חשש המשקיעים מפני אפשרות של האטה בצמיחה הכלכלית.

[לאתר המט"ח]