שטייניץ בכנס שדרות: "פטור צבאי לחרדים וערבים - שגיאה"; הקהל תקף: "אתה שפן"

גלובס tv שר האוצר: "זו היתה שגיאה היסטורית של בן גוריון, לפטור את החרדים ואת הערבים משירות בצה"ל"

עשרות סטודנטים מפגינים קידמו את בואו של שר האוצר יובל שטייניץ לנאומו בכנס שדרות לחברה במכללה האקדמית ספיר, המועבר בשידור חי באתר "גלובס". הם הפגינו נגד מה שהם מגדירים "הפיכתם לפראיירים של המדינה" בשל חוק האברכים המסתמן. הסטודנטים, רובם ממכללת ספיר הסמוכה לשדרות ואחרים - עמיתיהם מאוניברסיטאות אחרות בארץ, הניפו שלטים בגנות החוק וניסו להפריע את כניסתו של השר לאולם.

גם כשהחל שטייניץ לדבר הפסיקו עשרות הסטודנטים את נאומו, ומאבטחיו ניסו להשתלט עליהם."עכשיו אני יכול להרגיש הזדהות עם נתניהו שאתמול הפריעו לנאומו בארה"ב", אמר שר האוצר, ונשאל בתגובה ע"י הסטודנטים "למה אתה צוחק? זו לא בדיחה". שטייניץ השיב להם: "זו אכן לא בדיחה, זו בריונות".

אחרי מספר רגעים נראה היה כי שטייניץ איבד את סבלנותו לנוכח המפגינים והחל להרים את קולו. חלק מהמפגינים הוצאו מהאולם ואחרים הסכימו לשבת במקומם ולמסור את השלטים למאבטחי השר. ואז החל השר את נאומו מחדש.

"האבטלה בגוש האירו היא קצת מעל 10% ובארה"ב קצת מעל 10%, ולכן השאלה של צמיחה ושל ריסון האבטלה היא השאלה המרכזית שמעסיקה את האירופאים והאמריקנים. גם מבחינתי, למרות שחובתנו לדאוג להמון דברים אחרים ולמרות הנתונים הטובים יחסית של היציאה של ישראל או ההתמודדות של ישראל עם המשבר בשנה וחצי האחרונות - המלחמה הזו עוד לא נגמרה, כי המשבר שם קיים ואנחנו חלק מהעולם, והמשבר העולמי עוד עשוי להכות בנו".

שטייניץ התפאר ואמר: "אני שר החינוך הראשון בתולדות המדינה שלא בא רק עם דוקטורט אלא ממש מגיע מהאקדמיה, וראיתי את נושא בריחת המוחות עוד כמרצה בכיר לפילוסופיה ובהמשך דרכי בכנסת ונוצר כאן מצב בלתי אפשרי שהכלכלה הלכה וצמחה על בסיס ההיי-טק והתעשיות המתוחכמות שמבוססות על ההון האנושי - ומצד שני, בריחת המוחות בשיאה".

"עזות מצח לומר לאזרחי ישראל שאוצרות הטבע שלהם אינם שלהם"

בפתח הכנס הוצג מחקר מיוחד שנערך בנושא תמלוגי הגז. על פי המחקר, 51% מתושבי ישראל מאמינים כי יש לחלק את הכנסות הקידוחים בין בעלי ההון לציבור. מבין כל הנשאלים, רק 6% האמינו כי יש להשקיע את התמלוגים בהפחתת נטל המס - בעוד מרבית הנשאלים העריכו כי יש להשקיע בתחומים אסטרטגים ובראשם החינוך. עם זאת, כ-60% אינם סומכים על הממשלה כי תעשה את השימוש הנכון בכספי התמלוגים. רבים אחרים קראו להשקעה בנגב ובגליל.

שטייניץ, כמובן, התייחס לסוגייה הבוערת ואמר: "הנושא הזה הוזנח ב-60 השנים האחרונות. בתחילה חשבנו שאין לנו משאבי טבע, אח"כ חשבנו שיש לנו רק את ים המלח, אח"כ התחלנו להבין שאפילו תדרים לחברות סלולר הוא סוג של משאב טבע - והיום מסתבר שכנראה יש גם גילויי גז משמעותיים אולי בהיקפים של מאות מיליארדי דולרים וייתכנו גם משאבים אחרים.

"לפתחנו עומדת השאלה: למי שייכים אוצרות הטבע של מדינת ישראל?", אמר שטייניץ, ודבריו הופרעו על ידי אדם מהקהל שזעק: "לאברכים", שטייניץ ענה לו: "מודה לך על תרומתך לדיון" והמשיך.

"ללא ספק, הנושא המרכזי ביותר הוא גילויי הגז המאד משמעותיים במימי ישראל. אנחנו אימצנו את הגישה שלפיה מצד אחד אנחנו שומרים על שוק פרטי ועל יזמות, ונמשיך לעודד שוק פרטי, ומצד שני כמו שארץ ישראל שייכת לעם ישראל - אוצרות הטבע של עם ישראל שייכים גם לאזרחי ישראל. הנושא הזה הוא נושא קרדינלי ואני לא רוצה להיכנס עכשיו למסקנות של ועדת ששינסקי - העיתונים מלאים בהדלפות, חלקן יותר מדוייקות וחלקן פחות.

"זוהי עזות מצח לומר לאזרחי ישראל שאוצרות הטבע שלהם הם לא שלהם או לומר שמה שנהנים ממנו אזרחי הולנד ונורווגיה וארה"ב וקנדה - אזרחי ישראל לא זכאים ליהנות ממנו באותו האופן", המשיך שר האוצר "לכן, כשאנחנו מדברים על חלוקת תקציבים נבונה וחכמה, אנחנו לא יכולים לשכוח מהצורך הזה. לכן לאחר הזנחה של 60 שנה הקמתי את ועדת ששינסקי שתפקידה לאזן בין הצורך להבטיח שוק פרטי לבין העיקרון לפיו אוצרות הטבע של ישראל שייכים בראש ובראשונה למדינת ישראל ולאזרחיה".

"שגיאה היסטורית של בן גוריון - לפטור החרדים והערבים משירות בצה"ל"

שטייניץ סיים את נאומו ופנה לרדת מהבמה. אז נשמעו קולות מהקהל: "שפן, אל תברח, שפן". הקהל הפציר בו לענות לשאלות, והוא נענה.

סטודנט מאוניברסיטת בן גוריון פנה לשטייניץ וביקש למחות על חוק האברכים. "לא פירטתי את התכניות המאוד נרחבות שלנו והמאד רציניות לשילוב של שני מגזרים חלשים בכלכלת ישראל - הערבים והחרדים", השיב שטייניץ. "רוב העוני במדינת ישראל מרוכז אצל החרדים ואצל הערבים. אחוז ההשתתפות שלהם נמוך באופן משמעותי בכוח העבודה. יכול להיות שיש קשר לכך ששתי האוכלוסיות האלה לא משרתות, ודאי לא במספרים גדולים, בצבא. יחד עם זאת, וזו האמת לאמיתה: מבחינתי, זו שגיאה היסטורית שבן גוריון פטר את החרדים ואת הערבים משירות בצבא.

"יש לי ביקורת על אורח החיים החרדי, גם במובן של אי-השירות בצבא וגם מבחינת אי-ההשתתפות בעבודה, אבל אני אומר כך: אם גם בעוד 20 שנה החרדים והערבים לא יצטרפו בהמוניהם לצה"ל, זה לא טוב, אבל צה"ל, כמו שעשה 60 שנה, יוכל להמשיך להגן על המדינה הזו - גם אם זה לא מצב רצוי. אם בעוד 20 שנה, לעומת זאת, החרדים לא יתחילו להשתתף בהמוניהם בפרנסת המדינה ובכלכלתה, אז הצמיחה הכלכלית לא תוכל להימשך ולכן הדבר הכי קריטי כרגע הוא לעודד חרדים להצטרף ולאפשר להם להיכנס לכוח העבודה.

"יש נכונות בצד השני: זוהי הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה האוצר מוביל את המהלך הזה ברצינות. לגבי החוק עצמו (חוק האברכים - ע.ר.), החוק הזה קיים במתכונתו הנוכחית ב-30 השנים האחרונות ועמדתי לגביו ברורה: הוא נוגע לאחוז קטן באוכלוסיה החרדית שמצוי הרבה מתחת לקו העוני. אנחנו מתכוונים להכניס בחוק הזה שינויים ואנחנו נמצאים בדיאלוג על כך עם השותפים החרדיים, כדי שהתשלום הזה לא יהפוך לתמריץ שלילי - אלא יהיו בו מרכיבים של תמריץ חיובי לצאת לעבודה ולהכשרה מקצועית".

בהמשך היום צפויים לנאום במסגרת הכנס גם השרים יצחק (בוז'י) הרצוג, גלעד ארדן, סילבן שלום, אריאל אטיאס ואחרים. כמו כן צפויות להתקיים היום בשדרות 8 ישיבות של ועדות הכנסת המרכזיות, בהן גם ועדת חוץ וביטחון.