תפסו אותך על סמים? בית המשפט יציל לך את הקריירה

האם החוקים הדרקוניים שהליגות המקצועניות בארצות-הברית כופות על השחקנים הם קבילים? כן. כלומר, לפחות עד שבית המשפט מתערב, וגורם לקומישינרים להזיע בלילה

קודם כל להירגע: הטקסט הזה הוא לא על פוטבול. בארה"ב מדברים הבוקר (ג') על שני שחקני NFL, קווין וויליאמס ופאט וויליאמס, שהצליחו לעשות את מה שלא מעט שחקני ספורט מקצועני בארה"ב חולמים לעשות: לעמוד מול החוקים הדרקוניים של הליגות המקצועניות (בכמה מקומות בארה"ב מכנים את החוקים האלו "חוקי עבדות", אבל נעזוב את זה), ולכופף אותם בבית המשפט בצורה חסרת תקדים. הם עשו את זה כל כך טוב, עד שהתברר באופן מוזר מאוד שלשחקנים יש זכויות כמעט כמו לאזרחים רגילים באמריקה.

הסיפור הוא כזה. ב-2008 נתפסו וויליאמס את וויליאמס, שחקני מינסוטה וייקינגס, על שימוש בחומרים אסורים כשנטלו חומר להרזיה שהכיל סטרואידים. בכך הפרו למעשה את מדיניות השימוש בחומרים אסורים של ה-NFL שהם חתומים עליה, והליגה הודיעה להם כפי שעשתה במאות מקרים בעבר כי הם מושעים מכל פעילות. הליגה גם דחתה את הטענות הילדותיות שלהם כי לא היה רשום על הבקבוק ממנו נטלו את החומרים כי הוא מכיל את הסטרואיד האסור. המשמעות מבחינתם היתה ברורה: כל עוד הם מושעים, הם יכולים לשכוח מהחוזים שלהם ולמעשה לא יוכלו לפתוח את העונה.

כאן החל מאבק שנמשך כבר למעלה משנתיים: השניים החליטו לנצל את חוקי המשפט הנוחים יחסית של מדינת מינסוטה (בדומה לעוד כמה מדינות בארה"ב) בכל הקשור לפיטורים מעבודה בשל עניינים של סמים ואלכוהול, ששוללים בכמה מקרים את מדיניות הסמים של ה-NFL. בית המשפט קבע כי שני חוקי מדינה מונעים את ההשעיה של השחקנים - הראשון נוגע לחוקים במדינת מינסוטה לגבי בדיקת סמים של מעביד לעובד במקום העבודה; השני נוגע לאיסור של המעביד למנוע שימוש בחומרים לגאליים (וחומר הרזייה הוא חומר חוקי) מחוץ לשעות העבודה. אפשר לראות היגיון בחוקים האלו - הרי ממתי מעביד בענף מסוים יכול לבצע לעובד שלו בדיקת סמים במשרד? בשני המקרים חוקי המדינה הלכו לטובת השחקנים.

זה לא נגמר כאן. ב-NFL החליטו שלא לוותר וערערו לבית המשפט העליון. בין היתר מתוך הנחה שחוקי הליגה שעליהם חתומים השחקנים עצמם, הם מעל החוקים של המדינות השונות. כמו שהיה נהוג לחשוב עד היום. התוצאה: הלילה החליט בית המשפט העליון כי הוא מחזיר את התיק לבית המשפט של מדינת מינסוטה. המשמעות הפשוטה: ניצחון גדול לשני השחקנים.

***

אבל להחלטה הזאת יש לא מעט משמעויות, ובגלל זה ההד התקשורתי הגדול כל כך שהיא תופסת היום בארה"ב. קודם כל, יש פה את עניין התקדים. זה כבר לא רק עניין של ה-NFL, אלא של כל הליגות המקצועניות בארה"ב (NBA, NHL וכו'). החשש של הקומישינרים ובעלי הקבוצות הוא ששחקנים במדינות מסוימות יתחילו להשתמש בחוקי המדינה בכל הקשור למחלוקות על עניינים כמו פיטורים, שימוש בחומרים אסורים וכו'. פתאום מתברר שהחוקים עליהם עובדים כל כך קשה בהסכמים בין הליגה לארגון השחקנים, עם כל הכבוד, לא יכולים לעמוד במבחן המשפטי מול חוקי המדינה.

עניין נוסף הוא תקופת ההליך המשפטי, שגם היא נותנת יתרון לשחקנים. מאז פנו קווין ופאט וויליאמס לבית המשפט במינסוטה לפני כשנתיים, בכל תקופת ההליך המשפטי נמנעה מהליגה הזכות להשעות אותם. השניים קיבלו מהווייקינגס את המשכורות המלאות שלהם עם כל ההסכמים הנלווים שהגיעו לקרוב ל-20 מיליון דולר בשנתיים האחרונות.