תופעות הלוואי של ברננקי

אם חיפשתם טריגר שיחזיר לנורמליות את שוק האג"ח המנופח, תקבלו אותו מכיוון לא צפוי

בתרחיש הסביר של המשך ההתאוששות בכלכלת ארה"ב במהלך השנים הקרובות, שיווי המשקל בתשואת האג"ח ל-10 שנים של ממשלת ארה"ב צריך לשייט מעל 4%. אך עובדה היא, שהתשואה הידרדרה לרמה של 2.5% בלבד כשעננת משברון החובות האירופאי ריחפה מעלינו ברבעון השני של השנה, ומאז היא לא מצליחה להרים את הראש.

בתנאי שוק חופשי, ניתן היה לצפות שהביטחון ששב אל המשקיעים בעת האחרונה והירידה במפלס החרדה, יצליחו לאושש גם את תשואת האג"ח הארוכות. ציפיות לצמיחה בת קיימא בסביבה של ריבית אפסית אמורות הרי להדליק נורה אדומה לכל מי שמפקיר את כספו בתשואה נומינאלית לא צמודה של 2.5% לשנה למשך כל העשור הבא.

אלא מה, תוכניתו הצפויה של הפדרל ריזרב להזרים ביקושים לשוק האג"ח עיוותה עד כה את התמונה. כשהחליט לבסוף להדפיס 600 מיליארד דולר באמצעות רכישה של אג"ח ממשלתיות, קיווה בן ברננקי לתפוס ארבע ציפורים שמנות במכה אחת:

  1. החזקת התשואה ברמות השפל תסייע להוריד את ריבית המשכתנאות לטווח ארוך וכך לבלום את ההידרדרות בשוק הנדל"ן.
  2. התשואה על הדולר תרד וזה יוסיף להיחלש ביחס לסל המטבעות.
  3. העדר תשואה בנכסים חסרי סיכון יאיץ בצרכן האמריקאי לחסוך פחות ולצרוך יותר.
  4. הזרמת ההון והקטנת אי הודאות באשר לעתיד הצמיחה תגדיל את התיאבון לסיכון.

השוק עדיין לא עיכל את החלטת הפד במלואה, אך אם לשפוט עפ"י ימי המסחר האחרונים, התוצאה תהיה הפוכה לחלוטין מכוונתו של המשורר. יעד הגדלת התיאבון לסיכון בוודאי יושג, אך יעד שימור התשואה ברמות השפל יחמוק מבין אצבעותיו של ברננקי, וכך יתעופפו להן מהרשת שלוש הציפורים הראשונות ברשימת המטרות.

הדפסת הכסף האדירה תעצים את ציפיות האינפלציה לטווח הארוך, ואלה יגולמו בקרוב בתשואת האג"ח הארוכות. הנגיד האמריקאי אמנם חשף בפנינו את תוכניתו לרכוש אג"ח והציע למעשה להצטרף אליו וליהנות מהמהלך הצפוי, אך באותה נשימה העמיד מולו הר של היצע, אלו שיבקשו להגן על כספם מחשש לשחיקה הצפויה בערכו.

ומה לנו ולכל זה

במידה ותופעת הלוואי אכן תגבר על השפעתה הרצויה של התרופה, והמוכרים באג"ח הארוכות יגברו על הרוכשים, יושג אפקט הפוך והתשואה דווקא תעלה. תשואת האג"ח האמריקאיות מהווה סמן ימני, ועלייתה תגרור תגובה דומה בתשואת האג"ח הארוכות של ממשלת ישראל.

מרווח הסיכון ישמר ותשואת האג"ח הקונצרניות תעלה גם היא בחזרה לרמת השפיות, אחוז מעל רמתה הנוכחית, בקירוב.

ואם להוסיף חטא על פשע, חרף הדפסת הכספים עליית התשואה תחזק את מעמדו הירוד של הדולר אל מול סל המטבעות, וכך תכשיל את מאמצי הממשל במסגרת מלחמת המטבעות.

עלייה בשערו של השטר הירוק תיתן לפישר חופש להעלות את הריבית בקצב מהיר מכפי שנדמה היום, במטרה להוסיף כלי מכריע במלחמתו העיקשת בבועת הנדל"ן ובריסון ציפיות האינפלציה החורגות הרבה מעל יעד הממשלה.

במסגרת המאבק הגלובאלי לצאת מהבוץ מנסים האמריקאים לדרוך על כולם. כישלונה הצורם של תוכנית ההרחבה הכמותית שהציע ברננקי, אם אכן תכשל, תהיה ברכה לכולנו, וזרעי המשבר הבא במשק הישראלי יגדעו לפני שהספיקו להכות שורשים. תוכנית הפד היא זו שתהפוך את הקערה על פיה בשוק האג"ח המנופח.

האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד