"יש לאזן את הרכבי ועדות המשנה במועצה הארצית לתכנון ובנייה"

כך אמר יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ■ "מכוח הרפורמה, ברגע שייווצרו ועדות משנה - כל סמכויות המועצה הארצית יועברו אליהן, ולא תהיה אפשרות לערער על החלטותיהן"

הממשלה תצטרך להתייחס לסמכות הבלתי מעורערת של ועדות המשנה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ולהרכב הבלתי מאוזן שלהן, כפי שמופיע בהצעת הרפורמה בחוק התכנון והבניה. כך סיכם היום יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ דוד אזולאי, את הדיון שעסק בפרק המתייחס לוועדות המשנה במסגרת הרפורמה.

‏בדיון שנערך בהשתתפות נציגי ארגונים, ציין אזולאי כי"יש צורך במנגנון שיאפשר לערער על החלטות ועדות המשנה של המועצה הארצית. יכול להיות שאם נאפשר את העררים, נחסוך את ההליכים המשפטיים.

מכוח הרפורמה, ברגע שייווצרו ועדות משנה, כל סמכויות המועצה הארצית יועברו אליהן ולמעשה לא תהיה אפשרות לערער על החלטותיהן. בהקשר זה ציין חבר הוועדה, ח"כ דב חנין, כי "לוועדות המשנה פשוט צריך לקרוא ועדות תכנון קבינטיות. אני בעד ועדות משנה שעושות עבודה טכנית המסייעת למועצה הארצית אבל אני נגד עיסוקן של ועדות המשנה בשאלות עקרוניות שמעניינות את המועצה הארצית ונגד העובדה שיש להן סמכות בלתי מעורערת".

נציגי הארגונים טענו בדיון שהרכב ועדות המשנה איננו מאוזן, שכן 70% מחבריהן הם נציגי ממשלה. הם טענו שיש להגביר את ייצוג נציגי הציבור והארגונים החברתיים. לכן סיכם אזולאי כי הממשלה תצטרך להגיע לנוסחה מאוזנת יותר בנושא הרכב ועדות המשנה.

‏לדברי היועץ המשפטי של עמותת אדם טבע ודין, עו"ד אלי בן ארי שנכח בדיון, אישור ההסדר המוצע ביחס לפעילות ועדות המשנה יהווה בכייה לדורות ויפגע אנושות במערכת התכנון כולה. הוא הוסיף ש"ועדות המשנה המוצעות כלל אינן ועדות משנה אלא גופי תכנון נפרדים ובלתי מאוזנים, אשר קיומם צפוי לפגוע פגיעה אנושה במערכת התכנון ובהיררכיה עליה היא מבוססת. טרם הוגשה רשימת מנסחי החוק והיועצים החיצוניים שעסקו בניסוח הרפורמה בחוק התכנון והבנייה ומהאופן שבו מנוסחת הרפורמה, עולה בבירור כי רצונה של הממשלה לשלוט במערכת התכנון.

‏"יש לציין כי הרפורמה המוצעת מכתיבה את הרכבן של כל ועדות המשנה, תוך שלילה כמעט מוחלטת של הסמכות העיקרית של גוף ממנה - להפעיל שיקול דעת ולקבוע בכל מקרה מי נכון שיהיו חברי ועדות המשנה שלו. בנוסף, על ועדות המשנה לא יהיה למעשה כל פיקוח של המועצה הארצית וכל תכנית שתעבור לסמכותן לא תוכל לעבור שוב בקרה או בדיקה על ידי המועצה".