נתניהו נגד פישר: הניסיון לפחת השקל לא מתאים למדינות קטנות

המסר שעולה מהדברים מנוגד למדיניות רכישת הדולרים שנוקט בנק ישראל בשנתיים האחרונות ■ בכיר בלשכת נתניהו: תקציב הביטחון לא יקטן, ואף יתרחב בהתמדה - גם בעתות שלום

בכיר בפמלייתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במסע לארצות הברית התייחס שלשום (ג') בניו יורק לניסיונות של מדינות לפחת את המטבעות המקומיים שלהן, ואמר כי הוא חושב שלא קיים פתרון לבעיית ההתחזקות של מטבעות מסוימים בעולם. "בוודאי שאין פתרון לבעיה הזאת במדינות קטנות. אני לא בטוח שבכלכלות גדולות משהו יכול לעזור, קל וחומר כשמדובר בכלכלות קטנות", אמר הבכיר.

המסר שעולה מהדברים מנוגד למדיניות רכישת הדולרים שנוקט בנק ישראל בשנתיים האחרונות. בתחילת השבוע פורסם כי יתרות מטבע החוץ הגיעו - בעקבות קניית הדולרים המואצת של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר - לשיא של 70 מיליארד דולר.

בראיון שהעניק בעת האחרונה ל"גלובס" אמר הנגיד פישר כי אם יהיה צורך, ימשיך לרכוש דולרים. בחודש שעבר בחר המגזין "אירומאני" בפישר כנגיד המצטיין בעולם, בין היתר בזכות תמיכתו בייצוא המקומי באמצעות קניית דולרים, ונראה כי בלשכת ראש הממשלה לא שותפים להערכה שמקנה צעד זה לנגיד.

משימה בלתי אפשרית

הבכיר הזהיר בדבריו מפני התפתחותה של בועת נדל"ן במשק הישראלי, וטען שהתשובה של הממשלה לסכנה של התפתחות בועה שכזאת היא בשילובן של כמה רפורמות.

המטרה של התוכניות שמקדמת הממשלה היא לפתור שורה של בעיות, ובהן מחסור בקרקעות זמינות לבנייה והיעדר תשתיות תחבורה מספקות לפריפריה - כרכבות וכבישים. בהתייחסו למכשולים הביורוקרטיים שעומדים בפני בנייתם של מבנים או הרחבתם אמר הבכיר כי "זו ממש משימה בלתי אפשרית לבנות משהו בישראל, ויש לשנות את הכללים שנוגעים לבנייה בארץ".

לדברי הבכיר, בהתפתחותו של ענף הנדל"ן מצוי המפתח לאיתנותה הכלכלית של מדינת ישראל, ולצמיחתה בשנים הקרובות. "יצירת מלאי זמין של קרקעות ופישוט הליכי הבנייה בישראל יגדילו את התוצר ב-2%, וזאת ללא תלות במה שקורה בכלכלה האמריקנית או הסינית".

בתדריך לעיתונאים אמר הבכיר כי תקציב הביטחון לא יקטן, ואף יתרחב בהתמדה - גם בעתות שלום. "תקציב הביטחון ימשיך לגדול, אם יהיה שלום ואם לאו. אם נצליח להגיע לשלום עם הפלסטינים יגדיל הדבר את ההוצאות על ביטחון באופן משמעותי, מכיוון שיהיה צורך להבטיח את יציבותו של השלום, ולחזקו כל העת".