האוצר: נעניק תמריצים במאות מיליונים לחברות בפריפריה

בכירים משרדי התמ"ת, האוצר ורשות המסים כינסו היום מסיבת עיתונאים בירושלים להצגת השינויים בחוק עידוד השקעות הון ■ חיים שני: "התעשיות ייהנו מהחוק החדש"

מנכ"ל משרד האוצר חיים שני ומנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי, יחד עם מנהל רשות המסים יהודה נסרדישי ומנהל מרכז ההשקעות לוי צאייג, כינסו הבוקר (ה') מסיבת עיתונאים בניסיון להסדיר את השינויים שהם מובילים בחוק עידוד השקעות הון, שיובא לאישור הממשלה ביום א'.

לטענתם, השינויים שנעשו בחודשים האחרונים בחוק ייטיבו עם מפעלים ועם משקיעים המבקשים להתבסס בפריפריה.

"מדובר בחוק היסטורי משנות ה-50 והשינויים שנעשו בו כעת נועדו להגביר את כושר התחרות של חברות ישראליות בשווקים העולמיים", אמר שני. לדבריו, באמצעות החוק החדש תיחסך בירוקרטיה בקבלת הטבות מס או מענקים מצד חברות גדולות לעבור לפריפריה.

על פי החוק החדש, כל חברה שתתבסס בפריפריה תוכל ליהנות ממענק ממשרד התמ"ת ובמקביל להטבות מס בשיעור של 8%, בו בעת שהטבות המס של חברות אחרות באזור המרכז עומד על 12% - כלומר החברות בפריפריה ישלמו פחות מסים מהחברות במרכז.

במשרד האוצר אומרים כי בדבר יש כדי להעדיף את הפריפריה ובכך גם לאפשר הגברת ודאות בקרב חברות שנהנות היום מהטבות מס, אך עם זאת, בגלל שיעורי המס המשתנים שהן משלמות, הן ישלמו שיעור קבוע של מס ללא הצורך בביצוע מניפולציות בשיוך ההכנסות על מנת להגדיל את ההטבות.

על פי התוכנית של האוצר והתמ"ת, תינתן תוספת שנתית של כ-400 מיליון שקל בפריפריה, בתוספת הטבות בהיקף של 28%. כך, במחוז ירושלים ייהנו מהחוק החדש 92 חברות, במחוז הצפון 193 חברות ובמחוז דרום 128 חברות.

באוצר הסבירו כי מטרת התיקון של כל מסלולי ההטבות הינה להביא לביטול העיוותים והמורכבות שקיימים בחוק הנוכחי; הדבר ייתן למשקיעים ודאות לגבי שיעורי המס שישלמו בפועל. ודאות כזו משתנה משמעותית בעת קבלת החלטה על ביצוע השקעות.

מנכ"ל משרד התמ"ת קדמי אמר כי "אנחנו בפירוש איננו דואגים לרווחיות של אותן חברות אלא ליכולת שלהן לקיים תחרות בשוקי העולם".

שני העריך כי ב-2011-2012 תהיה במשק צמיחה של 3.8%: "התעשיות ייהנו מהחוק החדש ויהיו חלק מאותה צמיחה". הוא הוסיף כי "אנו רוצים שאנשים שעושים עסקים בישראל לא יפגשו יותר את יהודה נסרדישי והאנשים שלו".