לא מכופתרת: המאזדה 2 סדאן החדשה - למשפחות צעירות

היא אופנתית, זריזה, נעימה לנהיגה ומציעה הרבה מקום בתא המטען. אבל היא יוצאת לתוך מלחמת מחירים עזה ■ והמתחרות - ב-2011 הן כבר יציגו דורות חדשים

לא קל לנהל מותג מוביל בשוק תחרותי כמו שוק הרכב הישראלי ובמיוחד לא מותג שמוביל את השוק כ-15 שנים ברציפות. המצב מסובך שבעתיים אם אותו מותג שייך לחברה בורסאית, שנסחרת לפי 4 מיליארד שקל.

מותג כזה נמצא במשך כל השנה תחת זכוכית המגדלת של המתחרים ושל שוק ההון. כל דגם חדש של מותג כזה שנכנס לשוק, זוכה לתשומת לב ולניתוחים מלומדים ומצפים ממנו להפוך תוך זמן קצר למוביל הסגמנט שלו, לקחת נתחים גדולים מהמתחרים ולהקפיץ את שורת ההכנסות והרווח במאזן.

זהו גם העול שנושאת כיום על כתפיה המאזדה 2 סדאן החדשה. מאזדה מעולם לא ייעדה אותה לתכלית אסטרטגית וחובקת עולם. היא תוכננה כגרסת נישה של מכונית עירונית קטנה ואופנתית, שמיועדת לתת מענה לביקוש בפלח, שזוכה לפופולריות רבה באסיה.

בישראל, לעומת זאת, מצפים ממנה לשמש בתור חוד החנית בפריצה של דלק רכב לסגמנט הגדול והתחרותי של "המשפחתיות הקטנות", שנשלט בידי מתחרות ותיקות ומבוססות.

עיצוב לקהל הנשי

חיצונית, ה-2 סדאן נוטשת את קו העיצוב התכליתי וחמור הסבר (ע"ע אקסנט, ריו ושות'), ששלט בפלח הזה עד היום ופונה לכיוון צעיר ומסוגנן בעליל. היא שומרת על החרטום העגלגל-ספורטיבי של ה-2 האצ'בק ונמתחת לאחור עם קימורי מתכת אלגנטיים, שמסתיימים בזנב רחב והרמוני.

זוהי ללא ספק מכונית נאה, שזוכה לתשומת לב לא מבוטלת ברחוב. מבלי להיכנס לשדה המוקשים המגדרי, נציין רק שבמבחן הדרכים גילינו שעיצובה קוסם במיוחד לנשים עם מודעות אופנתית ופחות להיי-טקיסטים קשי-יום.

גם עיצוב הפנים מאמץ קו צעיר ולא מעונב. עמדת הפיקוד זהה כמעט לזו של המאזדה 2 האצ'בק, שעברה לאחרונה מתיחת פנים קלה, ומשטחי הדיפון בתא לא מעיקים על האווירה עם נפחים כבדים ומאסיביים נוסח אירופה. לוח המחוונים אפילו מסתיר מספר רמזים נוסטלגיים, כמו מד מהירות עגול, שמזכיר את המאזדה 121 - הסבתא המיתולוגית של ה-2 סדאן.

החומר השולט בתא הוא פלסטיק קשיח למגע, אך איכות הייצור והגימור שומרת על הרמה היפנית, לה הורגלנו לצפות מהמותג, למרות שהמכונית עצמה מיוצרת בתאילנד.

תא הנוסעים יוצר הרגשה של מרחב נדיב, תודות לתקרת הבועה ולשימוש נדיב במשטחי זכוכית. עם זאת, חייבים להתאים את הציפיות לממדים הפיזיים. עם רוחב של 1.7 מ' מדופן לדופן, ניתן למקם מאחור רק שני מבוגרים וילד וגם אז אפשר לצפות למאבקים על טריטוריה.

גם מרחב הרגליים מאחור אינו בליגה של משפחתיות "אמיתיות". תא המטען, לעומת זאת, שימושי מאוד ויכול לשנע ללא קושי ציוד פנאי משפחתי מלא או מטען קניות של מכורים לשופינג. צל"ש מיוחד מגיע למושבים, שמצליחים להעניק תמיכה ראויה לחוליות גם בנסיעות ארוכות טווח.

למרות תוספת של סנטימטרים רבים לאורך ועשרות קילוגרמים למשקל, מצליחה הסדאן לשמר על הכביש את התחושה הספורטיבית-קלילה של גרסת ההאצ'בק. יש לה היגוי זריז ומדויק למדי ובנהיגה על כבישים מפותלים, היא מבצעת שינויי כיוון זריזים ומשעשעים, שנוסכים בנהג ביטחון. לנו היא הזכירה את ההאצ'בקים האירופים הקלילים, עימם רכשנו את ניסיון הנהיגה הראשון שלנו באותם ימים עתיקים שבהם ה-FUN קדם ל-NCAP ול-ESP.

לתחושה הדינמית תורם גם מנוע 1.5 ליטר בהספק 106 כ"ס. נתון התאוצה האובייקטיבי אינו מלהיב במיוחד - 12.7 שניות מאפס ל-100 קמ"ש, אבל התחושה הסובייקטיבית בנהיגה היא של מנוע נשכני, שמגיב מיידית לפקודות הדוושה ולא מתנגד לזנק עד לקו האדום בסביבות ה-6,000 סל"ד, כדי להעניק לנהג כל טיפת מומנט שאגורה בו. המנוע זוכה לתמיכה מתיבת הילוכים אוטומטית נעימה, שמספקת החלפות הילוכים רגועות ומלוטשות בשגרה, אך לא מהססת להוריד מיידית הילוך לטובת חוליגאנים מזדמנים.

תחת עומס ההאצה, המנוע אינו השקט ביותר שבנמצא. הורדות הילוכים ברוטאליות, יפיקו ממנו קולות מכאניים צווחניים, אבל הוא נינוח בעיר ומטפל ללא קושי בשיוטים ארוכי טווח ב-140 קמ"ש ויותר.

צריכת הדלק היא פונקציה של אופי הנהיגה. "נהגי שבת" לא יתקשו להשיג 12 קילומטרים לליטר, אבל מי שייכנע לפיתוי ויפליג לעתים תכופות אל עבר הקו האדום במד הסל"ד, יתקשה להוציא יותר מ-9 ק"מ לליטר.

נוחות הנסיעה סבירה בהחלט עבור רכב בקטגוריה הקומפקטית הזו. מהנדסי מאזדה טיפלו ביסודיות בליקויי הקשיחות של המאזדה 2 האצ'בק טרום-מתיחת-הפנים, ולמרות שהמכונית החדשה עדיין נוטה להיטלטל לעתים על כבישים משובשים, המתלים המכוילים מחדש מצליחים להוציא כעת את העוקץ מרוב המהמורות העירוניות המרושעות.

תחרות מבוססת דולר

בשורה התחתונה, המאזדה 2 סדאן מספקת פתרון מדויק לקהל היעד עבורו היא תוכננה. זוהי מכונית סדאן קלילה, צבעונית ועדכנית, שמציעה חלל מחייה הולם למשפחות צעירות עם ילדים, או מהצד השני, לבני גיל הזהב, שזקוקים למושב אחורי עבור הנכדים. תא המטען שלה, שהוא הסיבה היחידה להעדיף אותה על-פני גרסת ההאצ'בק, ממלא את תכליתו היטב ונותן מענה לבעלי עגלות ילדים ולחובבי איקאה.

עם תג מחיר מתון של 107 אלף שקל לדגם הבסיס, אבזור תקני מכובד ועם נוכחות יפנית אפסית בפלח הזה, היינו מהמרים בימים כתיקונם, שהיא תשיג במהירות עמדה דומיננטית בשוק. אבל אנחנו לא "בימים כתיקונם". שם המשחק בשוק הרכב כיום הוא "פערי שערי המטבע", שמהם נגזרות גם הנחות גלויות וסמויות.

בסביבה המאתגרת הזו, ה-2 סדאן יוצאת להתמודד מול מתחרות מבוססות-דולר, כמו יונדאי אקסנט וקיה ריו סדאן, שנמכרות כיום לפרטיים במבצעים בסביבות ה-95 אלף שקל ועם מי-יודע-איזו-הנחה ללקוחות מוסדיים. היא מתמודדת אפילו עם משפחתיות "אמיתיות" במחירי מבצע, שנושקים ל-110 אלף שקל.

אסור לזלזל במוניטין ובפרימיום הסחירות של המותג "מאזדה" בישראל וגם לא במנוע השיווקי של דלק רכב בשוק הציים. אבל מי שמצפה ל"בליץ" שיווקי כמו שראינו בעבר במותג, עלול להתבדות.

מאזדה 2 סדאן
 מאזדה 2 סדאן

מאזדה 2 סדאן
 מאזדה 2 סדאן

מתחרות

ב-2011 יציגו המתחרות העיקריות דורות חדשים:

יונדאי I25

האקסנט החדשה של יונדאי, שתיקרא כנראה "I25", תושק באירופה ברבעון השני של 2011 ותגיע הנה זמן קצר לאחר-מכן. היא שונה מאוד מהנוכחית ויש לה עיצוב ספורט-סדאן מושחז בנוסח הסונטה החדשה. היא תהיה ארוכה ורחבה יותר ותצויד במנועי 1.4 ו-1.6 ליטר בהספקים של 106 ו-125 כ"ס. ספק אם היבואן יצליח לשחזר את מחירי ההיצף של הדגם הנוכחי.

יונדאי i25
 יונדאי i25

קיה ריו 2011

הדור החדש של הקיה ריו, שמכונה "UB", אמור להופיע בשנה הבאה זמן קצר לאחר האקסנט החדשה. תמונות ריגול ראשונות מגלות מראה חד ובעל אישיות, עם קווי עיצוב שנלקחו מהאופטימה החדשה ומהמשפחתית Forte. המכללים יהיו מקבילים לאקסנט, כולל מנוע 1.4 ו-1.6 ליטר עם הספק בריא ותיבה אוטומטית בת 4 מהירויות.

קיה ריו
 קיה ריו

שברולט אבאו 2011

לשברולט Aveo החדש יש עיצוב פחות דרמטי ואופנתי משל המתחרות, אולם היא נראית איכותית ויוקרתית יותר מקודמתה האנונימית. גם תא הנוסעים עבר "הצערה" . המנועים הרלוונטיים לישראל הם 1.4 ו-1.6 ליטר בהספקים של 100 ו-115 כ"ס, שישודכו, לראשונה בפלח, לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות.

שברולט אבאו
 שברולט אבאו