מסתמן: המלצות ששינסקי יידונו בוועדת הכספים ולא הכלכלה

בחודשים האחרונים התגלע בכנסת ויכוח מר בנושא: ח"כ כרמל שאמה-הכהן ביסס את הקמפיין שלו לראשות הוועדה על סוגיית הדיונים בתמלוגים, אולם כעת נראה כי הקמפיין היה לשווא

הקרב על אישור המלצות ועדת ששינסקי לבחינת מדיניות המיסוי והתמלוגים של משאבי הנפט והגז בישראל יתקיים ככל הנראה בוועדת הכספים של הכנסת. המלצות הביניים של הוועדה, העוסקות במיסוי, מעבירות את הדיונים מטבע הדברים לוועדת הכספים, ולא לוועדת הכלכלה כפי שצפו קודם לכן בכנסת.

עם זאת, אם יהיו בדו"ח הסופי של ועדת ששינסקי היבטים שאינם קשורים במיסוי, כמו סוגיית העלאת התמלוגים, למשל, סביר להניח שתוקם ועדת משותפת לוועדות הכספים והכלכלה, שתדון בהם.

הקמפיין של שאמה

בחודשים האחרונים התגלע בכנסת ויכוח מר בנושא ראשות ועדת הכלכלה. ח"כ כרמל שאמה-הכהן, שצפוי להיכנס לתפקיד בעוד כחודש, ביסס את הקמפיין שלו לראשות הוועדה על סוגיית הדיונים בתמלוגי הגז, אולם כעת נראה כי הקמפיין המוצלח היה לשווא, וייתכן שהדיונים כלל לא יתקיימו בוועדה שבראשותו. עם זאת, ייתכן ששאמה ינסה להיאבק על קיום הדיונים אצלו בוועדה.

עם זאת, יש לזכור כי טרם הוחלט מי יעמוד בראש הוועדה, נוכח דרישת קדימה להעביר את הוועדה לידיה. זהות היו"ר עדיין אינה סופית וסביר להניח שהיא תשפיע על ההחלטה אם לקיים את הדיונים בסוגיית הגז בוועדה.

לפי שעה, מכל מקום, נראה שהאיש שיחליט אם יצחק תשובה יחייך או יבכה יהיה יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, התומך במסקנותיה של ועדת ששינסקי. עם פרסום מסקנות הוועדה אתמול בירך גפני את חבריה ואמר: "ההמלצה תואמת את ההיגיון והשכל הישר. על המדינה להתחשב במשקיעים, אך משאבי הטבע שהקב"ה נתן בישראל שייכים לאזרחי המדינה".

חברי הוועדה חיים (ג'ומס) אורון (מרצ) ושלי יחימוביץ' (עבודה) מסכימים עם גפני. אורון אמר אמש כי ההמלצות "סבירות ומידתיות". הוא הוסיף כי צר לו "על הקמפיין הפרוע ועל יללות התן שמשמיעים דובריה של אוליגרכיית הגז", והביע תקווה ש"ראש הממשלה לא ילך בעקבות ש"ס וישראל ביתנו, יתבטל בפני הזכיינים, יוריד את מלאכת הוועדה לטמיון ויוותר על חלקה הצנוע ממילא של המדינה במשאביה".

יחימוביץ' שיבחה אתמול את שר האוצר. "המלצות ועדת ששינסקי הן אמנם מתונות, אבל בהחלט משמעותיות וחשובות", אמרה. "שיטת העלאת המיסוי ואי-פגיעה בתמלוגים נהוגה בארצות רבות בעולם. כעת יש לוודא שראש הממשלה נתניהו יישם את ההמלצות במלואן ולא ייכנע ללחצים הציניים של בעלי הון המבקשים כי הציבור יקבל רק שאריות מאוצרות הטבע של המדינה".

הכול פתוח

גפני צפוי לכהן כיו"ר ועדת הכספים עד סוף הכנסת הנוכחית, אלא אם כן יחולו שינויים בהרכב הקואליציה. אין להוציא מכלל אפשרות שהסיעה החרדית תמצא את עצמה מחוץ לקואליציה, בעיקר בשל ההבנות שמתגבשות אצל מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, ולפיהן קצבת האברכים תהיה מוגבלת בזמן, בדומה לקצבת האבטלה. הגבלה כזו עלולה להכעיס את חברי יהדות התורה, ולהחיש את פרישתם מהקואליציה ואת כניסת קדימה לממשלה.

ההחלטה הסופית באיזו ועדה תידון הסוגיה עדיין רחוקה. בחודש דצמבר יוגשו המסקנות הסופיות של ועדת ששינסקי, ורק אז יועברו המלצותיה לאישור הממשלה ואחר כך לאישורה של הכנסת. במשכן יש מי שמזכירים כי על רקע החלטתו של נתניהו להוציא את הדיונים בתחום הפנסיה מוועדת הכספים לוועדת העבודה והרווחה נוכח ההסכם עם ח"כ חיים כץ, העומד בראש ועדת העבודה, הכול אפשרי גם בסוגיית הגז.