מנהיגי ה-G20 החליטו על מנגנון שיתריע מפני משברים

"צמיחה לא מאוזנת וגרעונות גדלים מתדלקים ומפתים מדינות מסויימות לצאת משיתוף פעולה בינלאומי לפתרון בעיות וביצוע פעולות מתואמות. פעולות לא מתואמות יובילו למשברים יותר קשים ולא יתרמו להתאוששות, ובסופו של דבר יפגעו בעולם", נאמר בהודעת ה-G20

מנהיגי מדינות ה-G20, המכונסים בסיאול, החליטו על הקמת מנגנון בינלומי שיתריע מפני חוסר איזון בכלכלות או במערכות פיננסיות, במטרה לנסות ולבלום משבר עוד לפני שהוא מתפתח. זאת, על רקע חזרתו של משבר החובות באירופה לכותרות בימים האחרונים.

מי שמככבת בימים האחרונים בכותרות - ולא לטובה - היא אירלנד, שתפסה את מקומה של יוון כמדינה המסובכת ביותר במשבר החובות. בשווקים מתחילים לסמן את אירלנד כמדינה הבאה שתיאלץ לפנות לאיחוד האירופה ולקרן המטבע הבינלאומית כדי לקבל סיוע.

אירלנד השיקה לפני מספר חודשים תוכנית צנע בהיקף של 15 מיליארד אירו, שכללה כמובן קיצוצים בהוצאות הממשלה, אך כעת מסתבר שזה לא מספיק והחששות שמא המדינה לא תוכל לעמוד בהחזר חובותיה, גוברים. חששות אלה משפיעים על שאר המדינות עמוסות החוב באירופה, ולראיה התשואות על אגרות החוב הממשלתיות ל-10 שנים באירלנד, יוון ופורטוגל זינקו בימים האחרונים.

"צמיחה לא מאוזנת וגרעונות גדלים מתדלקים ומפתים מדינות מסויימות לצאת משיתוף פעולה בינלאומי לפתרון בעיות וביצוע פעולות מתואמות. פעולות לא מתואמות יובילו למשברים יותר קשים ולא יתרמו להתאוששות, ובסופו של דבר יפגעו בעולם", נאמר בהודעת ה-G20.

יו"ר מורגן סטנלי אסיה, סטפן רואץ', אמר לבלומברג בתגובה כי "ההסכם הזה הוא חיובי כי הוא ייתן ל-G20 הרבה יותר מרחב תמרון והתייחסות לבעיות רבות, לעומת נסיון לפתור את מלחמת המטבעות ובעיות אחרות על ידי התמקדות במחלוקות בין ארה"ב וסין".

פקיד בכיר במימשל האמריקני אמר לכתבים בסיאול כי בנוסף הוחלט בפסגה כי שינויים במנגנון שערי החליפין העולמי יבוצעו בהדרגתיות.

היום הצניחה צנחה בורסת שנחאי ביותר מ-5% על רקע חששות המשקיעים מהעלאה קרובה של שיעור הריבית שם בשל האינפלציה המרימה את ראשה. בנוסף, פורסם היום בסין כי הממשלה עומלת על תקנות חקיקה חדשות שיקשו על משקיעים זרים להיכנס למדינה. בין היתר, על פי הדיווח, יאסר על זרים לרכוש נכסים בתחומי סין שאינם משרדים לשימושם האישי וכן כל תושב קבע זר יוגבל להחזיק ברשותו יחידת דיור אחת לשימושו האישי.

גם יתר הבורסות במזרח רשמו ירידות שערים ובאירופה גם כן נרשמו כבר בפתיחה ירידות שערים של כ-2% שהלכו והתמתנו בהמשך היום.

"הסכמנו על כך שאי אפשר למדוד שיעורי הצמיחה וחוסר איזונים בכלכלה רק על ידי אינדיקטור אחד. צריך סט שלם של אינדיקטורים ועל זה יעבדו שרי האוצר של המדינות בפגישה הבאה" אמרה לכתבים אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה.