תשובה מגיב לששינסקי: העלאת המס על חברות הנפט והגז תביא לסיומו של חלום עצמאות משק האנרגיה

בראיון לחדשות ערוץ 2 אומר בעל השליטה בקבוצת דלק: המלצות ועדת ששינסקי עומדות בניגוד להבטחות מפורשות שנתן בעבר שר האוצר לחברות והמשמעות היא שהחברות בינלאומיות נוספות לא ירצו להשקיע בישראל ■ קורא לאזרחי ישראל: "אל תתנו לדבר הזה לקרות"

איש העסקים יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק (השותפה הבכירה לצידה של נובל אנרג'י בקידוחי "תמר" ו"לוויתן") מגיב היום (ו') לראשונה לפרסום המלצות ועדת ששינסקי.

בראיון לחדשות ערוץ 2 אומר בעל תשובה כי המלצות ועדת ששינסקי עומדות בניגוד להבטחות מפורשות שנתן בעבר שר האוצר לחברות והמשמעות היא שהחברות בינלאומיות נוספות לא ירצו להשקיע בישראל.

"בעקבות ההבטחות של האוצר השקענו סכומי עתק. אי אפשר להחיל את ההמלצות על תמר או לוויתן אלא רק על קידוחים שעדיין לא נקדחו. אי אפשר לשנות את כללי המשחק באמצע".

- אתה מרגיש שרימו אותך?

"יש פה עוול, מצב לא הוגן. הרי כולם למעשה מושקעים בזה, קרנות פנסיה, קופות גמל, הציבור הרחב. כולם נפגעים. המדינה חייבת לעמוד בהתחייבויות שלה".

עוד אמר תשובה כי "המשמעות של ההמלצות של הוועדה היא שחלום הגז הטבעי כחול לבן, עצמאות משק האנרגיה, יתפוגג. זה יביא לסיומו של החלום. ייתכן שהגז הישראלי לא יצא החוצה מהאדמה. החלום עדיין קיים אבל מסקנות הוועדה פירושן לקבור את החלום. יש לנו מדינה חכמה ואנשים חכמים. יש גם אפשרות שהלבנונים והאיראנים יקדחו ויספקו בסופו של דבר גז טבעי לאירופה במקומינו".

על אפשרויות המימון אמר תשובה כי "סביר להניח שהבנקים ידרשו כעת ערבות מדינה בכדי שלא ישנו את כללי המשחק בהמשך הדרך. כל משקיע בתחום יחשוב כעת פעמיים, כי רואים שזה הרבה יותר מסוכן ויש אי ודאות גבוהה".

"אני באתי מכלום, שום דבר. אני אוהב את המדינה. אסור לתת לאף אחד, שר או ועדה, לעכב את הדבר הזה. זה יפגע במדינה ובכולנו".

תשובה הרחיק לכת ואמר בסוף הראיון כי "אני קורא לאזרחי ישראל אל תתנו לדבר הזה לקרות. אני מאמין שהשכל הישר ינצח בסוף".

גם מנכ"ל חברת נובל אנרג'י, צ'אק דיווידסון, התייחס היום לראשונה להמלצות ועדת ששינסקי. בהתייחסות להמלצות ששינסקי אמר מנכ"ל נובל כי "לוועדה אין סמכויות, היא מייעצת. עכשיו יהיה תהליך פוליטי שייקח זמן. זו לא פעם ראשונה שאנחנו מתעסקים בסוגיה הזו של שינוי מדיניות התמלוגים. אני רוצה להדגיש כי המאגרים בישראל יפותחו בסופו של דבר. יכול להיות שיהיו עיכובים ויכול להיות שנוציא יותר כסף אבל הם יפותחו".

לדבריו, על ישראל לכבד את הסיכומים הקיימים שמשכו את נובל אנרג'י להשקיע בשוק הישראלי והובילו למציאת מאגרי ים תטיס ותמר. "ישראל העניקה תמריצים לחברות לבוא ולחפש אצלה גז ולכן הגענו. אני קורא למדינה להיצמד להסכמים שנחתמו".