תחקיר "המבשר" 2: סטודנטים סוחטים דרך הסתה נגד החרדים

העיתון החרדי "המבשר" שוב תוקף את הסטודנטים: "המדינה תומכת במשפחה חילונית כפול ויותר מתמיכתה במשפחתו של אברך בכולל" ■ אכפת להם שילדי האברכים ימותו מרעב?"

נמשכת הסערה בעניין "חוק האברכים" למתן קצבאות הבטחת ההכנסה לתלמידי הישיבות החרדים, והמחלוקת מול הסטודנטים שטוענים לקיפוח ממשלתי.

בחלקו השני של תחקיר שפורסם בסוף השבוע בעיתון החרדי "המבשר", תחת הכותרת "העונש על לימודי תורה", החרדים טוענים כי מדינת ישראל תומכת במשפחה חילונית בשיעור כפול ויותר מאשר היא תומכת במשפחתו של אברך שלומד בכולל.

בשבוע שעבר, נזכיר, פורסם החלק הראשון של התחקיר שהשווה את התקצוב פר סטודנט ביחס לזה שמתוקצב כל אברך, הגדיר את הסטודנטים "פרזיטים" וטען כי מדינת ישראל מממנת סטודנט פי 4 מאברך חרדי בכולל.

"הסטודנטים לקחו את האברכים כבני ערובה (פרוטקשן) במלחמתם לשיפור מצבם הכלכלי", נטען בחלק השני של תחקיר "המבשר". התחקיר מציג נתונים לפיהם משפחה חילונית מקבלת מביטוח לאומי קצבת הבטחת הכנסה בהיקף של לפחות 28.2 אלף שקל בשנה, לעומת 12.5 אלף שקל שמתוקצבת משפחת אברך בשנה. "התוצאות הן חד-משמעיות - המדינה תומכת במשפחה חילונית פי 2.5 מבמשפחה חרדית נזקקת ברוכת ילדים", לשון הדיווח.

כן נטען, כי מספרם של מקבלי הבטחת ההכנסה החילונים עלה באחוזים הרבה מעבר לחרדים. יצוין, כי התחקיר בחר שלא להתייחס לעובדה כי האוכלוסיה החילונית גדולה באופן משמעותי מהאוכלוסייה החרדית במדינה (המהווה כ-10% מכלל האוכלוסיה), וכן לא הובאו בחשבון היבטים הקשורים לתרומה להכנסות המדינה ולהכנסות ממסים, השונה בקרב שתי האוכלוסיות.

"איש לא טרח לתמחר את הצביעות"

וכך נטען בתחקיר: "הנתונים של קצבאות ההכנסה מופיעים שחור על גבי לבן ברבעונים הסטטיסטיים של המוסד לביטוח לאומי ובאגף המחקר והמידע של הכנסת, אולם איש לא טרח לתמחר את הצביעות לכסף קטן או גדול. איש לא העלה את השאלה על האפליה לרעת ילדי הציבור החרדי".

לפי התחקיר, משפחה חילונית בת 4 נפשות זכאית לתמיכה חודשית מהמדינה בהיקף 2,672-3,948 שקל, לעומת תקצוב בהיקף מקסימלי של 1,040 שקל בחודש לאברך אב ל-12 ילדים, ותקצוב אפס למשפחה חרדית עם פחות מ-3 ילדים.

משפחה חילונית עם 2 ילדים, נטען בתחקיר, מקבלת 5,495 שקל בחודש, לעומת משפחת אברך (בת 6 ילדים בממוצע, כפי שהתחקיר דואג לציין - י.נ) שמקבלת 4,240 שקל לחודש. "כאשר משרד האוצר יצטרך להעביר סכום נוסף לתמיכה בחרדים, כמו בכל העברה אחרת, כלי התקשורת יפצחו בכותרות הסתה על סחיטת הציבור החרדי - רשמו בפניכם", מזהיר "המבשר".

"כשנחקק חוק הבטחת הכנסה בכנסת ב-1981, איש לא סבר כי מגיע גזר דין מוות למשפחות חרדיות נצרכות, גם אם מדובר בלומדי תורה. ישנה בעיה: אברכים כידוע מנועים מלעבוד מתוקף מעמד 'תורתם-אמונתם', והמדינה באה באבירות והחליטה לייעל את המערכת. באופן רשמי לא נשמעה עמדה שילדים להורים חרדים צריכים לגווע ברעב - לפחות בינתיים", נכתב בתחקיר.

"מחול הסתה גזעני"

"המבשר" מציין, כי השופטים בישראל אפשרו להכניס את המלגה לאברכים בהליך חקיקה מתוקן וחברי הכנסת ביקשו לעשות זאת - "אבל אז החל מחול ההסתה הגזעני נגד הציבור החרדי ע"י הסטודנטים, שהתעלמו מהעובדה שזוהי מדיניות מתחייבת מהמדינה למנוע חרפת רעב מילדים, וכן מהעובדה כי הציבור החרדי מכניס למדינה מיסים בעשרות מיליארדי שקל בשנה בהתאם לגודלו של הציבור", נטען.

התחקיר טוען, כי לציבור החרדי אין התנגדות שגם הסטודנטים יקבלו הבטחת הכנסה וכי אין קשר בין מתן ההטבה לחרדים לבין הזכאות של הסטודנטים. "אז מה רוצים הסטודנטים? התשובה חד משמעית: בסיוע אנשי מפלגת קדימה וראשי הסגל שונאי הדת הם החליטו לקחת את האברכים כבני ערובה - 'פרוקטשן' בעברית מקומית, 'אם לא תתן לי כופר אשרוף את החנות'", נכתב ב"המבשר".

לסיכום, התחקיר מציג שתי מסקנות: האחת, יש לדרוש להשוות את גמלת האברכים לזו של הציבור החילוני או לקבוע פרמטר של תמיכה מדורגת לפי מספר הנפשות במשפחה. והשנייה? "מתנהלת התקפה משתלחת וחסרת רסן על האוכלוסייה החרדית בשבועות האחרונים, נראה כי איש מבין המסיתים והמוסתים בקרב החילונים לא מודע לנתוני האמת".